Hvorfor målbar annonsering på Google er en god investering!

målbar annonsering google ads

Google er verdens ledende søkemotor, og leverer tjenester til millioner av nordmenn på forskjellige måter hver eneste dag. I gjennomsnitt blir det utført omtrent 50 millioner daglige søk i Norge alene. En stor andel av Google sine søk handler om informasjonsinnhenting om produkter, tjenester og annen kommersiell aktivitet.

Med tanke på dette, er det ufattelig verdifullt å annonsere på Google søk, dersom du tilbyr innhold av høy kvalitet og svarer på spørsmålene som søkere leter etter. Med Googe annonsering, kan du havne over dine store konkurrenter som gjør det bra i den organiske seksjonen av Google søk.

I dette innlegget skal vi gå gjennom hva annonsering på Google er, hvorfor dette er et bra tiltak for lønnsom markedsføring og de forskjellige kanalene man kan annonsere på gjennom Google.

Hvorfor annonsere på Google?

Det er mange gode grunner for hvorfor man burde annonsere på Google. Mitt største argument for dette, er utvilsomt størrelsen og viktigheten til denne kanalen. Da annonsering på Google er en såpass dominerende markedsposisjon, er det ofte slik at man simpelthen ikke har råd til å la være å bruke denne tjenesten.

I tillegg kan man gjennom annonsering på Google treffe akkurat den målgruppen du ønsker å eksponere innholdet ditt for. Dette er viktig, da ikke alle er like interesserte i det din nettside tilbyr. Har du ønsker om å nå en målgruppe av gutter på 15-25 år, kan man vise en annonsevideo i reklamepausen til et program som har et publikum bestående av gutter i den aldersgruppen.

Problemet med dette er at du vil også nå ut til veldig mange som ikke befinner seg i målgruppen, og du vil da miste en god del potensielle kunder. Bruker du Google som din annonsekanal, vil du slippe dette problemet. Dette er fordi du kan sette opp presise nøkkelord som annonsen skal nå ut til. Selger du sminke, kan du sette opp en annonse som bruker søkeordene “kjøp sminke”, “sminke på nett” og “nettbutikk sminke”. Da er du sikret at en svært relevant målgruppe blir eksponert for annonsen.

De forskjellige kanalene til Google

Selv om man kan annonsere direkte i søkeresultatene til Google, finnes det flere kanaler man kan ta i bruk.

YouTube

Dersom en potensiell kunde har vist interesse ovenfor produkter du tilbyr, men utførte ikke et kjøp, kan man sende ut en skreddersydd video til vedkommende gjennom Youtube sine reklamer.

Youtube er et suverent alternativ som egner seg for å vise frem produkter og løsninger som tar seg godt ut i filmformat. Med muligheter for både videoformat og et sterkt segmenteringsverktøy, gjør YouTube til en god annonseplattform.

På eksterne nettsider

Google tilbyr også annonsering gjennom eksterne nettsider. Denne tjenesten er adsense, og gir nettstedeiere et bestemt beløp per X antall klikk/visninger til annonser som de har for andre på sin nettside.

Gjennom adsense vil du også få gode segmenteringsmuligheter, hvor du kan stille inn målgruppen som du ønsker skal motta dine annonser. Man har også en mulighet til å nå personer som befinner seg utenfor de tradisjonelle Google-tjenestene. Dette kan føre til gode muligheter for å nå ut til et publikum som kanskje ikke utfører en handling basert på annonser i Google søk.

Annonser som vises gjennom adsense på eksterne nettsider, er som oftest bildebaserte og typiske bannerannonser, men tilbyr som regel også muligheten for å ha en tekstbasert annonse eller tekst sammen med bilde.

I søkeresultatene

Annonsering i søkeresultatene til Google er det vi kjenner best til. Foretar man et søk på Google etter et produkt eller en tjeneste, får man som regel opp annonser som er basert på søkeord før de organiske søkeresultatene. Annonsene som befinner seg i denne kategorien kalles for CPC-annonser (kostnad per klikk).

Dersom man skal annonsere for et søkeord med lite konkurranse, vil dette være en god måte å gjøre det på. De mer kompetitive søkeordene er ofte veldig dyre å annonsere for, og koste ofte over hundrelappen per klikk.

I tillegg til søkeordannonser, har vi også Google shopping. Med Google shopping kan man vise frem et utvalg av produktene sine med bilde, pris og overskrift. I likhet med søkeordannonsene, dukker dette også opp i søkeresultatene når en personer har søkt etter produktnavnet/typen/kategorien på Google søk. Derfor er Google-annonsering en veldig effektiv kanal.

Målbar annonsering og god innsikt

I likhet med Facebook-annonsering, som vi har skrevet om tidligere, har også Google svært gode muligheter for å få innsyn i hvorvidt annonsekampanjen har vært kostnadseffektiv og resultert i ønsket salgsøkning.

Med konverteringssporing kan man se på Google ads hvor mye i kroner og øre man har hatt i økte inntekter, som en direkte konsekvens av den bestemte annonsekampanjen. Dette gjør at man hele tiden har innsikt i hvorvidt annonsen er kostnadseffektiv, slik at man ikke sløser annonsebudsjettet sitt.


Hvis du trenger hjelp med målbar annonsering på Google sine forskjellige plattformer, kan vi i Marketin hjelpe deg og din bedrift med utforming, oppsett, og administrering av dine annonser. Ta gjerne kontakt med oss.