Mestre Google Ads: En omfattende guide for optimalisering av annonser og maksimering av ROI
TILBAKEMELDINGERHva kunder sier om oss:
Bad.no har fått god hjelp av Marketin AS til SEO optimaliserte tekster og utvikling av enkelte landingssider. Samarbeidet med Marketin har fungert godt og de leverer raskt og effektivt i henhold til avtale.
Marketin har bistått vårt selskap med SEO-arbeid og administrasjon av Google Ads / facebook ads. Jeg kan anbefale Marketin AS på det varmeste. De er løsningsorienterte, effektive, serviceinnstilte og har konkurransedyktige priser.
Vedøra startet å bruke Marketin webbyrå for drøyt en måned siden og kan nå melde at det har gitt en voldsom avkastning. Tidligere har vi opplevd at det er vanskelig å vite hva som faktisk blir gjort eller hva man betaler for - men ikke her! Med Henrik i front har vi fått meget god oppfølging siden start. Alt er ryddig og oversiktlig, uten noen skjulte kostnader. Dette er et webbyrå som lytter til kundens behov og virkelig gjennomfører deretter. En annen ting å påpeke er selvfølgelig resultatet. På kun to uker er vi mye mer synlig på Google, både på Ads, men også på organisk søk. Dette er en fremoverlent gjeng med JA-mennesker som har gjort at vi har nådd målene våre. Vi gleder oss til samarbeidet videre (skreddersy nettbutikk og utvikling av internsystemer) og er glad for at vi fant dere! Et tips til alle som vurderer Marketin - Bruk de, og la de få frie tøyler på markedsføring. Da kommer resultatene!
Marketin AS har levert over all forventning. Copyleft Solutions har hatt gleden av å arbeide med Marketins meget dyktige SEO-konsulenter som alle fremstår som svært kunnskapsrike og profesjonelle. Det er tydelig at de vet hva de snakker om og for oss har de tilført verdifull kompetanse på SEO, trafikkoptimalisering og målbar annonsering. Anbefales på det sterkeste.
Marketin har bistått vårt selskap med SEO-arbeid og administrasjon av Google Ads. Vi føler Marketin har håndtert oppdraget på en god måte til riktig tid og avtalt pris.
En utrolig sprudlende og engasjert gjeng! Gjør ting til avtalt tid og følger opp med kreative innspill.
Vår opplevelse er at kunnskap, fleksibilitet og engasjement står i fokus. Trafikken til våre nettsider har doblet seg siden vi inngikk et samarbeid med Marketin SEO-byrå og vi er godt fornøyd med at det tenkes nytt og annerledes for å bedre vår kvalitet og synlighet på nett. Marketin SEO-byrå er foroverlent, ønsker mye og forstår våre behov på en god måte. Vi har valgt å fortsette vårt samarbeid utover avtalt tid for å hevde oss i markedet.
Vi har vært heldige å kommet i samarbeid med Marketin og det har blitt en helt ny måte å se på nettbutikk på for oss. De har vært kjempe flinke til å bygge opp ny butikk etter våre ønsker og kommer stadig med ideer til hva vi kan gjøre. Det er veldig behagelig å ha noen jeg bare kan si; dette liker jeg ikke eller dette fungerer ikke - så finner de løsninger som er tilpasset oss. De kommer med konkrete ting jeg kan gjøre selv for å forbedre vår synlighet på Google som igjen gjør at vi treffer flere og annerledes kunder enn tidligere. Etter bare noen uker hadde snittsalget i nettbutikken økt! Nytt design som hele tiden tilpasses og som gir mersalg. Syns det er lett å samarbeide med de, og de er effektive. Jeg kan bruke mer tid på det jeg kan, og samtidig er løsninger og nettbutikken vår bedre enn noen gang. Jeg har allerede anbefalt Marketin til flere jeg har kommet i kontakt med, og det vil jeg forsette å gjøre.
Takk til Marketin AS for å hjelpe oss i S8R Butikksystemer AS med fantastisk hjemmeside og gode rangeringer på Google som gir oss en fast strøm med kunder. Vår investering har fått god avkastning! Disse gutta er skikkelig serviceinnstilte og lette å ha med å gjøre, det er rett og slett hyggelig hver gang vi møtes.
Marketin med Henrik i spissen er et svært kunnskapsrikt og effektivt søkemotorbyrå . Vi og våre klienter igjen er veldig fornøyde med kjappe leveranser og solid arbeid, da med spesielt vekt på SEO-optimaliseringer av tekster, tekstforfatting generelt og blogging. Vi vet hvor viktig slik informasjon er, at den er gjennomtenkt og strategisk godt formulert. I tillegg besitter Marketing stor kompetanse innen utforming av nettsider for å oppnå bedre posisjon på søkemotorer. Anbefales!
Løsningsorienterte, selvgående, proffesjonelle. Utviklet eget salgs-sekunderingsverktøy for vårt konsern. Anbefales!
Jeg kan ikke få snakket varmt nok om Henrik og hans enestående hjelp med bygging av nettbutikk og hjemmeside. Hans kunnskap vil hjelpe meg til å oppnå gode resultater, det er jeg helt sikker på.
Fikk hjelp med teknisk & stategisk SEO av Marketin AS. Vi trengte hjelp med å finne en flaskehals som holdt våre SEO-resultater tilbake. Takk for god, rask og profesjonell hjelp!
Veldig fornøyd med samarbeidet med Marketin. Kan anbefales.
I find Marketin very helpful and knowledgeable. They have helped us achieve excellent results in a short amount of time. Highly recommended! (Oversatt av Google) Jeg synes Marketin er veldig hjelpsom og kunnskapsrik. De har hjulpet oss med å oppnå utmerkede resultater på kort tid. Sterkt anbefalt!
Innledning
Som en erfaren ekspert innen annonsering og SEO, har jeg jobbet med et bredt spekter av kunder - fra børsnoterte selskaper i Europa til statlige norske kunder. I denne artikkelen vil jeg dele min kunnskap om Google Ads, og hvordan du kan utnytte denne kraftige markedsføringsplattformen for å oppnå suksess og maksimere avkastningen på investeringen (ROI). Med rimelige priser, god service, tett oppfølging og tilpasning til din unike situasjon, kan du stole på at jeg vil hjelpe deg med å navigere i dette komplekse landskapet. Så hvorfor ikke ta kontakt i dag for å slippe å gjøre det selv?
Forstå annonseformater: Søk, Display, Video og Shopping
Google Ads tilbyr flere annonseformater som kan brukes til å nå potensielle kunder. Disse inkluderer søkeannonser (tekstbaserte annonser som vises i søkeresultatene), displayannonser (grafiske annonser som vises på ulike nettsteder), videoannonser (som vises på YouTube og andre videoplattformer) og shoppingannonser (som viser produktbilder og priser direkte i søkeresultatene). Hver av disse formatene har sine egne fordeler og ulemper, noe som gjør det viktig å forstå forskjellene for å velge det beste formatet for dine spesifikke behov.
Opprett en Google Ads-konto: Hvordan du gjør det
Å opprette en Google Ads-konto er en enkel prosess som involverer noen få trinn. Først må du besøke ads.google.com og logge deg på med din Google-konto. Deretter må du velge faktureringslandet, tidssonen og valutaen for kontoen din. Etter dette vil du bli bedt om å sette opp en kampanje ved å velge målgruppe, budsjett, annonseformat og nøkkelord. Når kampanjen er opprettet, kan du begynne å lage annonser og overvåke resultatene.
Nøkkelordforskning: Finne de mest relevante søkeordene for din nisje
For at Google Ads skal være effektive, må du sikre at annonsene dine vises for relevante søkeord. Dette kan oppnås ved å utføre nøkkelordforskning - prosessen med å identifisere de mest populære og relevante søkeordene innenfor din nisje. Du kan bruke verktøy som Google Keyword Planner eller Moz Keyword Explorer for å finne nøkkelordideer basert på popularitet, konkurranse og søkevolum.
Budstrategier: Maksimer ROI med smart budgivning
Google Ads opererer på et budsystem der annonsører konkurrerer om plassering ved å by på relevante nøkkelord. Det finnes flere budstrategier som kan hjelpe deg med å maksimere ROI, inkludert kostnad per klikk (CPC), kostnad per tusen visninger (CPM) og kostnad per handling (CPA). Ved å justere budstrategien din basert på ytelsesdata og kampanjemål, kan du sikre at du får mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet ditt.
Målretting og segmentering: Nå ut til de riktige kundene
En av de største fordelene med Google Ads er muligheten til å målrette annonser mot spesifikke kundegrupper basert på demografi-, interesse- eller atferdsdata. Dette gjør det mulig å skreddersy annonsene dine slik at de appellerer til den mest relevante målgruppen. Segmentering innebærer også geografisk målretting - prosessen med å vise annonsene dine bare for brukere i bestemte geografiske områder.
Annonseutforming og annonseutvidelser: Øk klikkfrekvensen og konverteringene
Å lage engasjerende og effektive annonser er avgjørende for suksess med Google Ads. Dette innebærer både tekstlige elementer (som overskrifter og beskrivelser) samt grafiske elementer (som bilder eller videoer). Ved siden av godt design er det også viktig å bruke annonseutvidelser – ekstra informasjon som vises sammen med annonsen din – som sted-, anrops- eller sitelinkutvidelser. Disse utvidelsene øker synligheten til annonsen din samt klikkfrekvensen (CTR) og konverteringsraten.
Overvåking og optimalisering: Analyser resultater og forbedre ytelsen
For kontinuerlig suksess med Google Ads er det avgjørende å regelmessig overvåke kampanjens ytelse ved hjelp av statistikk som CTR, konverteringsrate, kostnad per konvertering osv. Basert på denne analysen kan du identifisere styrker og svakheter i kampanjen din samt implementere tiltak for ytterligere optimalisering – f.eks., justere budet ditt, endre målretting eller teste nye annonsetyper.
Kontekstuell og demografisk målretting: Skreddersy annonser for ulike målgrupper
Kontekstuell målretting innebærer plassering av annonsene dine på nettsteder eller sider som er relevant knyttet til nøkkelord eller temaer knyttet til produktet ditt eller tjenesten din. Demografisk målretting lar deg fokusere på spesifikke aldersgrupper, kjønn eller inntektsnivåer når du viser annonsene dine. Kombinasjonen av kontekstuell og demografisk målretting gir deg mulighet til skreddersyde annonsene dine slik at de appellerer direkte til den mest relevant målgruppen.
Kampanjeinnstillinger og tidsplanlegging: Optimaliser annonsevisningene
Ved hjelp av kampanjeinnstillinger kan du angi parametrene for når annonsene dine skal vises – enten hele dagen eller bare i bestemte tidsrom – samt hvilken frekvens de skal ha (dvs., hvor ofte hver bruker ser annonsen). Tidsplanlegging er et nyttig verktøy både når det gjelder økonomi (ved at man unngår unødvendige kostnader) samt effektivitet (ved at man treffer brukerne når de er mest mottakelige).
Landingssider og kvalitetspoeng: Forbedre brukeropplevelsen for bedre resultater
Landingssiden din – siden brukeren kommer til etter å ha klikket på annonsen – spiller en viktig rolle i konverteringsprosessen. En godt designet landingsside bør være relevant, informativt samt enkel å navigere; den bør også ha klare handlingsoppfordringer (CTA) som veileder brukeren mot ønsket handling. Kvalitetspoeng er en metrikk som brukes av Google for å vurdere hvor relevant landingssiden er i henhold til nøkkelordet; høyere poengsum fører ofte til lavere CPC-priser samt bedre annonsposisjon.
Remarketing: Nå ut til tidligere besøkende og engasjer potensielle kunder
Remarketing innebærer gjenvisning av annonser til brukere som tidligere har besøkt nettstedet ditt men ikke fullført ønsket handling – f.eks., kjøp av et produkt eller registrering på nyhetsbrevliste. Ved hjelp av remarketing kan du holde merket ditt "top of mind" hos potensielle kunder samt øke sjansen deres for ombestemmelse eller fullføre transaksjonen.
Google Analytics-integrasjon: Spor og analyser din Google Ads-ytelse
For mer detaljerte analyser angående trafikkilder samt brukernes oppførsel før/etter klikking på dine annonser anbefales integrasjon mellom Google Ads-kontoen din samt Google Analytics-plattformen. Denne integrasjon gir deg innsikt i aspekter som trafikkkvalitet (dvs., hvor engasjerende brukerne er), konverteringsrater fra ulike kildekanaler samt ytelsen til ulike sider på nettstedet ditt. Ved å bruke denne informasjonen kan du optimalisere kampanjene dine og fokusere på de mest lønnsomme strategiene.
Håndtering av flere kampanjer: Organiser annonseringsstrategien din effektivt
Når du jobber med flere kampanjer – enten det er for ulike produkter, tjenester eller markeder – er det viktig å holde oversikt over hver enkelt og organisere dem på en effektiv måte. Dette innebærer å gi hver kampanje et klart navn, angi spesifikke mål og budsjett, samt gruppere relaterte annonser og nøkkelord sammen. Ved å holde kampanjene dine godt organisert, blir det enklere å analysere ytelsen og identifisere områder som trenger forbedring.
Lokal annonsering: Målretting mot geografiske områder og lokale bedrifter
For lokale bedrifter er det særlig viktig å fokusere på geografisk målretting i sine Google Ads-kampanjer. Dette innebærer å vise annonser bare for brukere som befinner seg innenfor et bestemt geografisk område – som et land, en region eller en by. Lokale søkeord (f.eks., "restaurant Oslo" eller "frisør Bergen") kan også inkluderes i annonser for å tiltrekke seg kunder som søker etter lokale tjenester eller produkter.
Mobilannonsering: Optimaliser annonser for mobile enheter og apper
Mange brukere søker etter informasjon og utfører kjøp via sine mobile enheter, noe som gjør det viktig å tilpasse annonsene dine til disse plattformene. Dette innebærer blant annet å teste hvordan annonsene ser ut på ulike skjermstørrelser samt å sikre at landingssidene dine er mobilvennlige. I tillegg kan du benytte deg av appinstallasjonsannonser for å promotere mobilapper direkte i Google Ads-kampanjene.
Budjusteringer og automatiserte regler: Tilpass budene dine basert på ytelsesdata
Ved hjelp av budjusteringer kan du øke eller redusere budene dine for bestemte målgrupper, enheter eller tidsperioder basert på deres ytelse. For eksempel kan du øke budet ditt for brukere som befinner seg i et bestemt geografisk område hvis du ser at konverteringsraten er høyere der. Automatiserte regler lar deg lage spesifikke vilkår for når budjusteringer skal utføres – f.eks., øke CPC-budet ditt med 20% hvis CTR er over 5%.
Rapportering og datadrevne innsikter: Bruk analyser for å informere om beslutninger
Google Ads gir deg tilgang til et bredt spekter av rapporter som gir innsikt i kampanje- og annonseytelsen din. Disse rapportene kan hjelpe deg med å identifisere trender, mønstre og muligheter for optimalisering basert på faktiske data. Ved å ta datadrevne beslutninger kan du justere strategien din kontinuerlig og oppnå bedre resultater over tid.
Annonseutgifter og budsjettkontroll: Administrer annonsebudsjettet ditt effektivt
En sentral del av Google Ads-strategien din bør være budsjettkontroll – dvs., hvor mye penger du er villig til å bruke på annonseringen din per dag, uke eller måned. Google Ads lar deg angi et daglig budsjett som automatisk justeres basert på trafikk- og klikkvolumet gjennom dagen. På denne måten kan du kontrollere kostnadene dine samt sikre at du ikke overskrider det angitte budsjettet.
Suksesshistorier og casestudier: Lær av andres Google-annonseringserfaringer
Det finnes utallige suksesshistorier fra bedrifter som har oppnådd imponerende resultater ved hjelp av Google Ads – fra små oppstartsselskaper til store multinasjonale selskaper. Ved å studere slike casestudier kan du lære hvilke strategier andre har brukt samt hvilke feil de har unngått, noe som gir deg inspirasjon samt verdifull innsikt i hvordan du best kan utnytte Google Ads-plattformen selv.
Avslutning
Som nevnt innledningsvis har jeg lang erfaring med både SEO og annonsering via Google Ads – både nasjonalt og internasjonalt samt innen ulike bransjer og sektorer. Jeg håper denne artikkelen har gitt deg nyttig innsikt samt inspirasjon til hvordan du selv kan ta steget inn i Google Ads-verdenen.
Men husk at dette landskapet stadig endrer seg – nye funksjoner introduseres, algoritmer justeres osv., noe som gjør det viktig med kontinuerlig læring samt oppdatering av strategien din. Ønsker du ekspertbistand underveis? Ta gjerne kontakt med meg for en uforpliktende prat rundt hvordan jeg eventuelt kan bistå deg med alt fra nøkkelordforskning til løpende optimalisering av kampanjene dine!
Verdens største voksende markedskanal
Google er verdens ledende søkemotor, og leverer tjenester til millioner av nordmenn på forskjellige måter hver eneste dag. I gjennomsnitt blir det utført omtrent 50 millioner daglige søk i Norge alene og populæriteten øker hvert år. Jo flere som annonserer på Google, jo mer koster det å annonsere eller havne høyt på Google-annonseringen.
Mye trafikk til få aktører
For deg som skal annonsere på Google er det viktig å vite at kun de aller øverste plasseringene på Google får dine kunders oppmerksomhet, hovedsakelig førstesiden. Forskning viser at mer enn 25% klikker kun på nummer 1 på Google. Dette betyr at om du ikke dukker opp øverst går trafikken til konkurrentene istedenfor. Det skilles også mellom SEO og annonsering, men det er vanlig at en SEO-konsulent kan hjelpe deg med begge delene.
Å annonsere på Google er et regnestykke
For at Google-annonsering skal være lønnsom, må man ha kontroll over kostnader og inntekter. Gjennom implementering av konverteringssporing på nettsiden din finner vi ut hvor mye en konvertering koster, og deretter hvor mye en konvertering er verdt i gjennomsnitt. Vi kartlegger dine kunder og deres behov, for deretter å lage annonser som treffer målgruppen. Ved hjelp av måling og analyse kan vi hele tiden forbedre resultatet frem til vi når den mest optimale Google Ads kampanjen.
Hvorfor annonsere på Google?
Når du Googler, så leter du etter noe spesifikt. Det betyr at med Google-annonsering dukker dine produkter og tjenester opp når noen søker etter de. Da er den potensielle kunden i kjøpshumør og vil ha en høy sannsynlighet til å konvertere. Dette gjør at Google-annonsering er blant de mest verdifulle markedsføringskanalene, sammenlignet med andre kanaler hvor publikum får opp reklame de ikke ønsker å se.
Målbar Google-Annonsering!
For at Google-annonseringen skal være lønnsom må man ha kontroll over kostander og inntekter. Gjennom implementering av konverteringssporing på nettsiden din finner vi ut hvor mye en konvertering koster, og deretter hvor mye en konvertering er verdt i gjennomsnitt. Sånn finner vi enkelt ut om Google-annonseringen er lønnsom.
4 grunner til Google-annonsering
Treff kunden når de er på handletur
De fleste som Googler etter noe vil enten ha det, eller er på jakt etter informasjon. Med Google-annonsering kan du være tilstede når kunden er åpen for innflytelse.
Kom i gang med Google-annonsering!
Hos oss får du en dedikert kontaktperson som hele tiden holder kontroll på dine annonsers budsjett, inntekter og lønnsomhet. Velkommen til målbar Google-annonsering hos Marketin AS!