Søkemotoroptimalisering (SEO) - Kom på toppen av Google!

Søkemotoroptimalisering (SEO) - Kom på toppen av Google!

Hva er søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å påvirke synligheten til et nettsted eller en nettside i en søkemotors ubetalte resultater – ofte referert til som «naturlige», «organiske» eller «opptjente» resultater.

Faktisk går nesten 95 % av all søkemotortrafikk til Google. Så når man prater om SEO, er det som regel Google det er snakk om.

Det er mange forskjellige aspekter ved SEO, men i kjernen handler SEO om å sørge for at innholdet ditt blir funnet av folk som leter etter det. Søkemotoroptimalisering er ekstremt verdifullt fordi du oppnår “gratis” eiendom på søkeord med trafikk. Du kan anse det som å jobbe litt for å oppnå et gratis lokale på Karl Johansgate, altså veldig lønnsomt.

Det er også slik med SEO at å oppnå fortjente plasseringer konverterer bedre enn via Google-annonsering. Da studier viser til at betalte søk ikke gir brukeren følelsen av å være fortjent, og det gjør brukeren mer skeptisk. Men så lenge det er lønnsomt er begge en god kombinasjon i markedsføringsmiksen.

SEO uten strategi er en gjettelek - husk å være strategisk med SEO

SEO uten strategi er en gjettelek - husk å være strategisk med SEO

Ikke kjøp søkemotoroptimalisering uten en SEO-strategi. Uten en helhetlig SEO-strategi er det vanskelig å oppnå gode rangeringer, ved mindre du selv kan veldig mye om søkemotoroptimalisering. Vi starter alltid våre SEO-samarbeid med en solid strategi i bunn, som viser en klar roadmap for mål, tiltak og en analyse av konkurrenter som viser konkurransenivået. Dette har sørget for at vi har vært svært suksessfulle med å få mange av våre partnere til å bli Norges mest synlige innenfor sine bransjer.

Vil du ha hjelp med SEO?

Hvordan SEO fungerer

Målet med SEO er å maksimere antall besøkende fra organiske søkeresultater. Det er en langsiktig prosess som kan være vanskelig å måle og optimalisere for, men det er verdt innsatsen fordi det kan hjelpe nettstedet ditt til å holde seg mer relevant i Googles søkeresultater.

Nedenfor vil vi diskutere hvilke underområder som inngår i søkemotoroptimalisering, hvordan det fungerer og hva som er sentrale områder av SEO.

Teknisk SEO

Lokal søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisert innhold

Backlinks for å bygge autoritet

Nettsidearkitektur

Brukersignaler

Teknisk SEO er en undergruppe av SEO som fokuserer på den tekniske siden av ting. Dette inkluderer å sørge for at nettstedet ditt er bygget på en måte som søkemotorer kan gjennomsøke, indeksere og rangere det. Det inkluderer også å sørge for at du følger beste praksis for de ulike typene innhold du publiserer på nettstedet ditt.

Verden blir mer digitalisert og det samme gjør menneskene som bor i den. Med nye teknologier som AI som dukker opp, må folk være mer bevisste på hva de gjør på nettet og hvordan de samhandler med disse teknologiene.

Les mer om teknisk-SEO her

Søkemotoroptimalisering (SEO) for nettbutikker

I nettbutikker er det ofte enormt mange flere sider (url-er) enn du finner på en vanlig nettside for et firma. Derfor er det for nettbutikker ekstremt viktig å lage en god teknisk løsning som som både brukeren og Google forstår. I tillegg er kategorisering av produkter og innhold en sentral del av det som må til for å unngå feil rangeringer, duplisert innhold og mange andre typiske problemstillinger som nettbutikker møter på med SEO.

Det er i tillegg vanligvis vanskeligere å omstille en nettbutikk enn å gjøre det riktig fra første dag. Men om du har ønske om å omstille din nettbutikk for SEO, så hjelper vi gjerne.

Videre går vi litt inn i vanlige fokusområder for nettbutikker som har med SEO-tekster å gjøre. Ta gjerne kontakt om du ønsker å jobbe med oss som din SEO-tekstforfatter.

Søkemotoroptimaliserte kategoritekster er viktig for SEO

En kategoritekst er helt nødvendig for å oppnå gode rangeringer på et søkeord innenfor en bransje, dette forteller hva siden handler om og da forstår Google at siden kan være relevant for søkeordet det fokuseres på.

For å oppnå gode rangeringer kreves vanligvis følgende trinn: undersøk og analyser søkeordene du målretter mot, identifiser relevante underemner eller relaterte søkeord, produser søkemotoroptimalisert innhold som snakker til disse emnene på den enkleste og mest mulige måten, og fokuser på kvalitetslenker. fra anerkjente kilder.

Les om hvordan skrive en god kategoritekst her

Søkemotoroptimaliserte produkttekster er viktig for for SEO

Det er sannsynlig at en produktbeskrivelse vil øke rangeringen din på Google, og ser bra ut for brukeren da verdifullt innhold og mer informasjon er hjelpende for noen som søker informasjon. Men om du overdriver, vil rangeringen din sannsynligvis synke. Hvis feilen er ille nok, i kombinasjon med ulovlig lenkebygging kan det til og med føre til at nettstedet ditt blir fjernet fra Google. Men det skjer veldig sjeldent, selv for de som jukser.

Les om hvordan skrive en god produkttekst her

Vi hjelper deg med SEO og søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) for nettsider

Søkemotoroptimalisering for små nettsider er som regel en enkel og rett frem jobb sammenlignet med nettbutikker. Det kan være mye arbeid, men mindre problemstillinger enn du finner ved SEO til nettbutikker. Det er også viktig at dette gjøres riktig, ellers kan man oppnå feil rangeringer og dårlige resultater. Men her er det ofte mer rett frem med en nettside sammenlignet med en nettbutikk som ofte har tusenvis av undersider og byr på større problemer med for eksempel søkeord kannibalisme.

Finn søkeord og analyser konkurrenter sin SEO

Søkeord er det viktigste aspektet ved enhver SEO-strategi. Men hva om du ikke vet hvilke søkeord du skal satse på? Hvordan vet du hvilke søkeord konkurrentene dine retter seg mot? Da kan du enten kjøpe en søkeordsanalyse fra oss, eller utføre en selv.

Det er her SEMrush og andre SEO-verktøy kommer inn. SEMrush er et kraftig verktøy som hjelper deg å finne ut hva konkurrentene dine gjør og hvordan de gjør det. Du kan bruke den til å analysere innholdet, søkeordene, backlinks og mer. Den har også et SEO-revisjonsverktøy som vil fortelle deg hvordan nettstedet ditt står seg opp mot konkurrentene når det gjelder SEO-ytelse.

Det finnes også billigere alternativer som Ranktracker, eller gratis verktøy som Ubersuggest. Da Semrush fort blir dyrt med en startpris på ca. 12.000 kroner i året.

Lag en SEO-vennlig nettsidestruktur

Det å lage en SEO-vennlig nettsidestruktur er essensielt for å sørge for at innholdet blir prioritert etter riktig søkeord, sånn ungår man også å kannibalisere andre søkeord. Å lage en god nettsidestruktur er grunnleggende for å sikre at nettstedet ditt oppfyller de primære kravene for SEO. Det er også viktig å unngå kannibalisering av andre søkeord ved å plassere søkeordene på de riktige stedene, samt plassere grafikk på strategiske posisjoner på siden, for å øke DT (dwell time). Redusere BR (bounce rate) og dermed oppnå bedre rangeringer via gode brukersignaler.

Lag SEO-vennlig innhold

Sørg for å lag innhold som er både optimalisert for søkeordet du prøver å treffe, samt at innholdet er besvarende for søkeordet det fokuseres på. Et godt eksempel på dette er hvis du har falske forhåpninger så blir du skuffet, og det samme gjelder med SEO på Google. Hvis du lager en artikkel om “10 Tips til å øke omsetningen”, men på nettsiden får du bare opp noe helt annet, blir brukeren irritert og vil forlate siden. Og du vil som et resultat miste rangeringen på grunn av de negative brukersignalene som Google måler.

SEO-hjelp

Trenger du SEO-hjelp?

I dette innlegget om søkemotoroptimalisering har vi bare gått på overflaten av hva SEO faktisk innebærer. Det er et svært innviklet fagfelt med over 200 forskjellige faktorer styrer hvor godt du rangerer i søkeresultatene på Google, og mange motstridninger. Vi har SEO-spesialister som har jobbet daglig med SEO i flere år og har mye erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Med oss får du et SEO-byrå som alltid er oppdaterte på de nyeste oppdateringene i Google sine algoritmer, samt informasjon fra nye studier om SEO.

Du kan selvsagt gjøre SEO selv ved å følge gode guider, men ved å få SEO-hjelp fra oss så kan du gjøre det du gjør best og tjene penger, samtidig som vi gjør det vi er best på.

Få gratis rådgivning!

Hvem som bruker Marketin til SEO

Bad.no har fått SEO-hjelpEventim har fått hjelp til søkemotoroptimaliseringØyo har fått SEO-hjelpOslo Hudpleieklinikk medispa har fått SEO-hjelpNord universitetet har fått SEO-hjelp fra ossUwork.no har fått SEO-hjelpRussedress har fått SEO-hjelpAllier har fått SEO-hjelpAndresen har fått hjelp fra oss til søkemotor optimalisering

Vi i Copyleft har fått profesjonell hjelp med SEO fra Marketin AS som har både hjulpet vårt eget konsern, i tillegg til å ha vært med som konsulenter på oppdrag for blant annet Forbrukerrådet. Vi er svært fornøyde og kan anbefale Marketin på det sterkeste!

Jonathan Ibsen
Nestleder, Copyleft Solutions

Alle

Markedsføring

Utvikling

Design

Innhold

Få et innblikk i våre SEO-samarbeid

Få gratis SEO-rådgivning