Hva er lokal SEO? Pluss lokal SEO tips og triks

Dette er en komplett oversikt over lokal SEO, med gratis tips og triks for hvordan du og din bedrift kan bruke lokal SEO. Det skal også forklares hvordan bedrifter bruker lokal SEO for å øke sin synlighet i lokalområdet, samt hvorfor det kan være gunstig selv for deg og din bedrift.

Seksjoner

Hva er lokal SEO?

Lokal SEO er som vanlig søkemotoroptimalisering, bare mer lokalt. I praksis vil det si at istedenfor å kjempe om synlighet på et nasjonalt eller regionalt nivå, så handler det om nabolaget, bygden eller bydelen.

I likhet med mer konvensjonell SEO, så ser Google på kriterier som linker, sideautoritet, omdømme og innhold når de skal avgjøre hvilken side som fortjener topp-plasseringen for et bestemt søkeord.

Det punktet der lokal SEO skiller seg dramatisk fra vanlig SEO er at geografisk plassering aktivt blir brukt som er rangeringskriterie fra Google sin side. Dette gjør seg svært gjeldende når personer har aktivert geoposisjonering på sine enheter. Når disse personene søker etter noe i Google, så vil Google vise frem relevante treff som ligger nærme brukeren.

For eksempel, hvis Per bor i Moss og søker etter bakeri, så vil Google først fremvise relevante bakerier på siden, eller på et kart over de konvensjonelle og mer regionale søkeresultatene.

Det punktet der lokal SEO skiller seg dramatisk fra vanlig SEO er at geografisk plassering aktivt blir brukt som er rangeringskriterie fra Google sin side. Dette gjør seg svært gjeldende når personer har aktivert geoposisjonering på sine enheter. Når disse personene søker etter noe i Google, så vil Google vise frem relevante treff som ligger nærme brukeren.For eksempel, hvis Per bor i Moss og søker etter bakeri, så vil Google først fremvise relevante bakerier på siden, eller på et kart over de konvensjonelle og mer regionale søkeresultatene.

Her kan du se de lokale søkeresultatene for søkeordet «bakeri» i Moss.

Og for «bakeri» i Karasjok. Dersom man bor i Karasjok og liker bakevarer, må man nok måtte belage seg på en lang handetur.

På bilde over kan du se resultater for lokal SEO. Her er det blitt søkt etter “bakeri” mens tekstforfatter hadde aktivert geoposisjonering og falsifisert sin posisjon til å være i Moss. Resultatene innenfor den røde boksen er å regne som lokal SEO, mens resultatet i den grønne boksen er på et regionalt nivå.Nå skal vi falsifisere posisjonen vår til Karasjok. Her kan du se at lokalt SEO ikke lenger blir fullt så lokalt. Det nærmeste oppførte bakeriet er 68 kilometer unna. Uavhengig av distansen, så er dette det nærmeste oppførte bakeriet målt fra vår posisjon. Under de “lokale” resultatene, så er bakeri.net dukket opp igjen. Dette viser at bakeri.net nyter en nasjonal topplassering for søkeordet “bakeri”.

Nasjonalt/ riksdekkende SEO er utvilsomt viktig. Bakeri.net nyter en førsteplass i søkeresultatene fra Moss i Sør til Karasjok i Nord. Men det første søkere ser er ikke bakeri.net, men lokale resultater. Derfor er lokal SEO vel så viktig, ihvertfall hvis du betjener et avgrenset geografisk område.

Hvorfor lokal SEO er viktig

Som tekstforfatter avslutningsvis så vidt var inne på i slutten av forrige avsnitt, så er lokal SEO svært viktig for en bedrift, forening eller lignende som betjener et avgrenset geografisk område.

Dette er også gjeldende for avdelinger av bedrifter. Altså filialer som betjener avgrensede geografiske områder. Selv om Rema 1000 operer på en nasjonalt nivå, så vil det utvilsomt være mer lønnsomt for kjeden at deres individuelle butikker gjør det bra på Google i sine respektive områder, fremfor at kjeden i sin helhet kun skal gjøre det bra på et nasjonalt nivå.

En grunn for at lokal SEO er viktig, og ikke minst gunstig, er at det gir tilbake makt til småbedriftene og butikken på hjørnet. Før lokal SEO sitt inntog, så var det ofte de med mest ressurser som kapret topp-plasseringene i Google, enten gjennom betalt plassering eller organisk SEO. Men nå som lokal SEO er et faktum, så kan småbedrifter registrere seg hos Google, og gjøre det sterkt i sine respektive nabolag eller område.

Selv om lokal SEO kan være et gunstig og en svært kostnadseffektiv markedsføringssatsning, så vil det gi mye større resultater i samspill med konvensjonell SEO. Med gode underliggende SEO resultater på et nasjonalt nivå, så er det også lettere å gjøre det bra lokalt.

Bli sett i ditt nærområde

Sats på lokal SEO du også! Lokal SEO er kostnadseffektivt, og til og med gratis hvis man gjør det selv. Lengre nede i artikkelen kan du se tips og triks til hvordan du kan forbedre din bedrift sin digitale tilstedeværelse. Sørg for at dine potensielle kunder ser din bedrift neste gang de søker etter en vare eller tjeneste som du fører.

Pinpoint på et kart, bli sett på nett, lokal seo for bedrift

Dette kan lokal SEO gjøre for din bedrift

Med lokal SEO så kan din bedrift oppnå en mye bedre synlighet i sitt nærmiljø. Når personer søker etter relevante tjenester, produkter, bransje eller firmanavn, så vil din bedrift dukke opp høyt på listen innenfor sitt respektive geografiske området.

Dette er en svært effektiv form for markedsføring. Ved å satse regionalt eller nasjonalt så kan man risikere å bruke mye penger på å nå personer som ikke sammenfaller med sine satte geografiske og demografiske kriterier. Hva er tross alt sannsynligheten for at en person i Oslo skal agere ved eksponering for en reklame for et bakeri i Hønefoss? Bakeriet skal i så fall ha svært gode boller dersom turen skal være verdt det. Nettopp av den grunn, er lokal SEO ofte en svært lønnsom satsning.

Selv om lokal SEO kan være et gunstig og en svært kostnadseffektiv markedsføringssatsning, så vil det gi mye større resultater i samspill med konvensjonell SEO. Med gode underliggende SEO resultater på et nasjonalt nivå, så er det også lettere å gjøre det bra lokalt.

Med lokal SEO kan din bedrift:

pinpoint ikon, lokal seo på kart

Bli synlig i sitt nærområde

bullseye ikon, treffe riktige kunder med seo

Nå relevante og kjøpeklare kunder

kundeanmeldelse ikon

Bygge opp sitt digitale omdømme

presentere varer ikon, presenter bedriften med lokal seo

Presentere seg og sine varer

Kom i gang med lokal SEO du også! Dersom du har tid, så er dette noe en kan implementere på egenhånd, helt kostnadsfritt. Men for de beste resultatene så anbefaler vi å bruke SEO-eksperter.

Tips og triks for å gjøre bedriften din synlig

SEO er noe som mange nærmest forbinder med trolldom. SEO-spesialister sitter faktisk ikke høyt oppe i et tårn og bedriver trolldom, selv om det kan virke som. Selv om mye av arbeidet går i analytikk, statistikk, programmering, tekstforfatting, lenkebygging og andre mer eller mindre kompliserte teknikker, så er det mye en som bedriftseier kan implementere på egenhånd.

Selv om det muligens kan virke mot sin hensikt at vi som et kommersielt-drevet SEO byrå gir ut en guide med trinn og triks for å øke sin egen synlighet, så stopper ikke det oss. Vi tror at opplysning om lokal SEO kan føre til at flere får vite om lokal SEO og hva det kan bidra til, og i lengden (forhåpentligvis) resultere i flere partnere og kunder for oss.

1. Kjenn dine søkeord

søkeord ikon

Gjør forarbeid, gjerne på kostnadsfrie sider som ubersuggest.no, for å se hvor populært et søkeord er.

Et søkeord viser kun til ordet/ setningen som personer søker etter. “Bakeri”, “boller”, eller “sykkelverksted Oslo” er søkeord.

2. Kjenn din konkurranse

konkurranse ikon, konkurrent, slå dine konkurrenter på seo

De fleste har en god oversikt over sine konkurrenter i den fysiske verden, men det er dermed ikke sagt at disse nødvendigvis utgjør dine største konkurrenter på nett.

Bruk Google på din enhet i ditt nærområde og med “posisjonering” aktivert, for å avdekke hvem som ligger høyest på listen for ditt ønskede nøkkelord. Hva er det de gjør bra, og hva kan du forbedre for å ta plassen deres?

3. Registrer deg på Google min bedrift

Google min bedrift ikon, google min bedrift seo, google min bedrift lokal seo

Informasjonen som dukker opp for lokale søkeresultater blir som regel hentet fra bedrifter sine profiler på Google min bedrift.

Registrer deg helt kostnadsfritt på Google min bedrift, og fyll ut informasjonen nøye og korrekt. Husk å inkluder viktige søkeord i bedriftsbeskrivelsen.

4. Hold profilen din oppdatert

oppdater ikon

Når du har registrert og fylt ut en bedriftsprofil på Google min bedrift så er du på vei til å forbedre din lokale SEO. Men for å oppnå gode lokale SEO-resultater, så må du holde bedriftsprofilen oppdatert.

Legg ut produkter og tilbud i Google min bedrift, og publiserer informasjon på en jevnlig basis.

5. Hold et øye på kundeanmeldelsene

kundeanmeldelse-ikon, kundeanmeldelser for lokal seo

Et av de viktigste kriteriene Google ser på når de skal avgjøre hvilken plassering du fortjener på et søkeord, er hvor godt nettbrukere liker din bedrift. Derfor er det helt avgjørende å blidgjøre kundene for å oppnå gode lokale SEO-resultater. Dersom noen er fornøyde, spør hvorfor, tilby erstatning, og forbedr. Slik får man fornøyde kunder og gode kundeanmeldelser.

Husk å påminne kunder på å anmelde, men ikke forsøk å påvirk hva de faktisk anmelder, da dette er stridig med Google og mange andre tjenester sine retningslinjer.

Liten tid? Eller ønske om å oppnå bedre lokale SEO resultater? Marketin SEO-byrå kan hjelpe!

Ikke alle har tid, krefter eller ressurser til å begi seg ut på en lokal SEO-satsning helt på egenhånd. Frykt ikke, dersom din tid skaper større verdier ved å fokusere på salg, så kan vi fokusere på SEO på dine vegne. Vi har allerede skapt store verdier for tidligere kunder og gitt dem store avkastninger på sine SEO-satsinger. Se gjerne noen av våre referanser her.

Kontakt oss gjerne for en helt kostnadsfritt og uforpliktende prat og forhåpentligvis et måte. Her kan vi avdekke hvordan en satsning på SEO og lokal SEO kan se ut for akkurat deg og din bedrift. Mvh oss i Marketin AS.

Klar for økt lønnsomhet? 🚀

Din avkastning er vår målsetning