Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hva Performance Marketing er - og hvorfor det er lønnsomt

Performance marketing er et nytt tiltak innenfor bransjen, og bruker man performance marketing riktig, kan dette skape mye trafikk for nettsiden din.

I dette innlegget skal vi forklare hva performance marketing er, hvordan det fungerer og vise til forskjellige metoder som ofte inngår i en performance marketing-kampanje.

Dersom du og din bedrift ønsker å ha bedre forutsetninger for å få sikre resultater for deres markedsføringsbudsjett, kan vi også hjelpe dere med performance marketing.

Hva er performance marketing?

Med performance marketing får man som regel kun konkrete og målbare resultater, da man betaler når man har et nytt salg, en ny henvendelse, ny annonsevisning eller et nytt klikk på annonsen. Betalingen er som regel knyttet til bedriften som er ansvarlig for markedskanalen, altså Google, Facebook, nettsideansvarlige (der man annonserer) eller lignende.

Markedsføringsansvarlige tar som regel en liten del av resultater. I noen tilfeller derimot, er også kostnaden til markedsføringsansvarlige for utformingen og driften av performance marketing resultat betinget. Da er man som oftest sikret mot en markedsføring som ikke er lønnsom.

Som regel er det noen faste kostnader involvert knyttet til drift, administrering og utforming av annonsene, men uavhengig av hvorvidt det foreligger faste kostnader, er den store hovedvekten av kostnadene knyttet til performance marketing variable.

Performance marketing sammenlignet med brand markedsføring

Tradisjonell markedsføring handler om å informere folk om bedriftens merkenavn og merkenavnets attributter og egenskaper, noe som ofte blir sett på som motparten til performance marketing.

Tradisjonell markedsføring skaper som regel resultater om måneder, men kan også ta opp til et år.

Performance marketing sikter ikke mot langsiktige resultater, men heller så og si umiddelbare resultater. Ved å blande tradisjonell og performance marketing, kan man ofte bygge opp en bevissthet rundt merkevaren og skape kortsiktige resultater.

Brand markedsføring er en omfattende og dyr markedsføringskampanje, som skaper resultater om uker, måneder hvis ikke flere år frem i tid. Performance marketing derimot, vil kunne øke salg og omsetning her og nå.

Et eksempel på dette er å inkludere merkenavn, logo og attributter i annonsene. Dette kan først skaffe salg, for å så bygge opp merkenavnet.

Hvordan fungerer performance marketing?

Performance marketing handler om å betale for at en potensiell kunde skal gjennomføre en forhåndsdefinert handling. En sånn handling kan være å kjøpe et produkt, abonnere til et nyhetsbrev, opprette en bruker, se en annonse eller lignende.

For å få de beste resultatene, burde man ofte gjøre endringer på annonsekampanjene, for å optimalisere de etter innhentet informasjon. I starten pleier performance marketing å ha en lavere ROI (return on investment/avkastning) på investeringer, men dette øker etterhvert som kampanjen optimaliseres.

Etterhvert som man har samlet inn data knyttet til hvordan folk har reagert til annonsekampanjen, gjør man små endringer for å forbedre nøkkeltallene man sikter etter. Slike nøkkeltall kan være salgsøkning, sidevisninger, trafikk inn mot siden osv.

Annonseringsmetoder som er relevant for performance marketing

Performance marketing handler som regel om annonsering på nett, hvor man benytter seg av flere forskjellige former for nettannonsering.

For å gå fort gjennom de forskjellige metodene for nettannonsering, kan du lese om dem under:

CPM

CPM (Cost Per Mille) er en av de eldste formene for digital annonsering. Selv om dette er en eldre form for annonsering, er den fortsatt svært relevant.

Det anbefales som regel ikke å bruke CPM når man utfører performance marketing. Dette er fordi man betaler per tusen visning av annonsen, men en visning vil ikke garantere en ønsket handling fra den potensielle kunden. Dersom man har en svært spennende annonse som får mange til å klikke seg inn på den, kan man bruke CPM og oppnå gode resultater.

CPC

CPC (Cost Per Click) er det motsatte av CPM. Med CPC betaler man kun for hvert klikk annonsen får. Har man da en god landingsside og har gode forutsetninger for konvertering, kan dette skape svært gode resultater.

Sammen med analytisk arbeid, er CPC ofte svært kostnadseffektivt. Dette er fordi man vet hvor mye man betaler per besøkende. Vet man også hvor mange besøkende som skal til for en henvendelse, og deretter hvor mange henvendelser som blir til kunder, kan man stille inn CPC-annonsekampanjen slik at man er garantert positive resultater.

CPL

Med CPL (Cost Per Lead) betaler man per henvendelse/potensiell kunde. Dette er kostnadsmodellen som har lavest risiko, ettersom man betaler kun for konkrete henvendelser og forespørsler fra potensielle kunder. Har man et godt salgsteam og gode forutsetninger til å konvertere henvendelser til kunder, er man som regel sikret en god lønnsomhet.

Andre markedsførings og annonseringsteknikker som ofte inngår

I tillegg til de klassiske formene for annonsering som CPC, CPL, og CPM, har man også affiliate marketing. Affiliate marketing faller som regel under en av disse tre modellene, ettersom man kan betaler for å bli sett av x antall mennesker, eller gir bort prosent per lead/kunde osv.

I tillegg til affiliate marketing kan man også benytte seg av organisk SEO for å bygge opp sin synlighet til Google, og eksempelvis betale en engangskostnad/løpende månedspris eller per lead til det digitale markedsføringsbyrået som bidrar med SEO. Organisk SEO er dog mer langsiktig, og faller som regel ikke under mer strenge definisjoner av performance marketing.

Trenger du hjelp med performance marketing?

Vi i Marketin har bidratt med performance marketing for en rekke nettbutikker og anerkjente norske bedrifter.

Gjerne ta kontakt med oss for mer informasjon om performance marketing, og om hva vi kan gjøre for deg og din bedrift i deres unike situasjon.