Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Alt du trenger å vite om Hashtags

Hashtags, eller emneknagger som det heter på norsk, er mye brukt i sosiale medier. Siden emneknaggen sin lansering på twitter tilbake i 2007, er bruken tatt av, og er noe som blir lagt til nesten alle tweets. Emneknagger blir i dag brukt i de fleste sosiale mediene. Både Linkedin, Twitter, Instagram og Facebook har tatt til seg emneknagger.

I dette innlegget skal vi fokusere på hashtags, og hvordan man kan benytte disse for å eksponere sine bilder og innlegg på sosiale medier på en effektiv måte.

Hva er egentlig en emneknagg (hashtag)?

For å hjelpe algoritmene til sosiale medier med å finne riktig innhold, kan man bruke en hashtag. Før slet algoritmene med å analysere innhold, særlig å tolke hva innlegget handler om.

Bilder var det spesielt vanskelig å jobbe med, og man måtte da finne ut en løsning for dette. Løsningen var å bruke hashtags på bilder. Dette gjør at man kan kategorisere innlegg, for å så søke etter innholdet du leter etter.

En hashtag er en sammenhengende tekst som skrives etter # symbolet. Man kan som regel ikke bruke spesialtegn eller mellomrom i en hashtag. Bruker man store bokstaver, vil man gjøre teksten lettere å lese. kan dog tilføres for å forbedre lesbarheten til hashtag-gen, dersom den består av flere ord som utgjør en setning.

Hvordan bør man egentlig bruke emneknagger

Det å finne den riktige hashtaggen for ditt innlegg, kan være vanskelig. Ofte inkluderes vage, svake og upopulære hashtags som ikke er særlige populære. Andre ganger derimot benyttes hashtags som er helt irrelevante, som igjen kan føre til dårlig engasjement på innlegget, noe som gjør at posten raskt faller ned fra toppen av hashtag-søkesiden.

Å bruke svært populære hashtags kan også noen ganger være problematisk. Dersom man har mange følgere og raskt får et bra engasjement for innlegget, vil innlegget som regel havne ganske høyt på søkesiden/oversikten for hashtagget.

Dersom man har lite engasjement på innleggene sine, er det som regel bedre med å benytte seg av få, men gode og relevante hashtags. Videre, er det beste å bruke såkalte trending hashtags. Hashtags som “trender” har ofte mange lesere og berører et relativt nytt og spennende tema. Det vil si at det som regel ikke er så mye innhold der ute som dekker temaet. Det gjør at man ofte har flere personer som ønsker å se innhold enn det er personer som skaper innholdet.

Ved å satse på relevante hashtags som “trender”, kan man ofte oppnå et bra engasjement på innleggene sine, skaffe seg flere følgere og øke trafikken til sin egen side/profil.

Bruken av hashtags har litt forskjellige regler mellom de forskjellige sosiale mediene. Under kan du se noen konkrete tips og råd til de forskjellige mediene:

Linkedin: Bruk maks 5 hashtags slik at innlegget ikke blir markert som spam
Facebook: Bruk ikke flere enn 2 hashtags
Instagram: Man kan bruke opptil 30 i post, og 10 i stories. Men 15 og 5, er å anbefale
Twitter: Maks 2

Slik bruker man hashtags på en effektiv måte

Hashtags er som sagt en god måte å spre innholdet sitt til personer som kan fatte interesse for temaet innlegget tar for seg. For å bruke hashtags på en best måte anbefaler vi følgende:

-Ikke spam hashtags, bruk få men gode og relevante hashtags
-Prøv å skaff deg litt organisk engasjement på dine innlegg fra egne følgere, da gjør den det ofte bedre på hashtag-oversikter og -søkesider.
-Prøv å finn hashtags som trender, altså hashtags som er relativt nye med mange lesere, og ikke fullt så mange eksisterende innlegg som beskriver teamet

Verktøy for å finne trending og populære hashtags:
Populære hashtags på linkedin : https://www.trendingus.com/trending-linkedin-hashtags/
Top 100 hashtags på instagram : https://top-hashtags.com/instagram/
Hashtag generator for Instagram : https://www.all-hashtag.com/hashtag-generator.php
Trending hashtags på Twitter i verden : https://www.tweeplers.com/hashtags/?cc=WORLD
Populære og trending hashtags på Twitter i Norge: https://www.tweeplers.com/hashtags/?cc=WORLD

Vi ønsker deg lykke til på sosiale medier. Hashtags kan være et bra virkemiddel for både privatpersoner som ønsker å bygge sin egen personlige merkevare, i tillegg til selskaper som ønsker å drive markedsføring på sosiale medier. Ta gjerne kontakt med oss på post@marketin.no dersom du øns