Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hva er Google-optimalisering? Og hvordan optimaliserer man for Google?

Å være på førstesiden av Google kan avgjøre forskjellen på 100 ukentlige henvendelser og en i måneden. Derfor kan vi si at det å være synlig på google er utrolig viktig.

Heldigvis finnes det tiltak som fører til bedre resultater i Google sine søkeresultater.

Det er 3 måter man kan oppnå bedre resultater, enten gjennom lokal SEO, annonserte søkeord eller organisk SEO.

I dette innlegget skal vi se nærmere på organisk SEO, hvorfor det er viktig og hvordan du kan gjøre det selv.

Organisk SEO, Google-optimalisering

Når man betaler for annonserte søkeord, blir dette veldig dyrt i lengden, da man betaler per klikk. I motsetning til dette, har organisk SEO en mer langsiktig og kostnadseffektiv satsning.

Etter en nettside har bygget opp organisk SEO, vil de som regel oppleve gode resultater som varer flere år frem i tid. Med andre ord vil en bedrift kunne oppleve å få en passiv avkastning, også etter at samarbeidet med SEO-byrået er ferdig.

Daglig gjennomføres det mer enn 50 millioner Google-søk i Norge, og mange av disse søkene er etter produkter, bransjer, tjenester osv.. Dersom man dukker høyt opp på Google og har en attraktiv nettside, ligger man svært godt an til å øke salg.

Hvordan optimalisere for Google

Det er en rekke tiltak man kan utføre for å optimalisere bedre for Google. Noen av tiltakene er ganske avanserte, og krever de riktige verktøyene.

Tiltakene som kan være ekstra krevende å utføre selv handler som regel om teknisk SEO. Teknisk SEO handler om å utføre endringer og jobbe med en nettside sin arkitektur og kildekode.

I tillegg til teknisk SEO har vi også on-page og off-page SEO, altså SEO som utføres på og utenfor egen nettside.

Det er mye man selv kan gjøre selv, når det kommer til on-page SEO. Ved å besøke et gratis verktøy som for eksempel https://neilpatel.com/ubersuggest/, kan man finne ut hvor mange som søker etter et bestemt søkeord. Deretter kan man produsere innhold på nettsiden sin, som for eksempel artikler. En slik artikkel bør helst inneholde 750-1000 ord, og søkeordet man ønsker å optimalisere for bør nevnes i hvertfall 15 ganger gjennom artikkelen.

Det er så klart også viktig å skrive godt, ha kvalitetsinnhold, gode bilder og ikke minst ha lenker som peker på gode og troverdige kilder/nettsider.

Innenfor off-page SEO, kan man også på egenhånd utføre en del arbeid. Et viktig kriterie for å gjøre det bra i Google sine søkeresultater, er å ha en rekke gode kvalitets lenker som peker til sin nettside.

For å få en god lenke, kan du skrive innhold med høy kvalitet, for å så kontakte potensielle partnere og bransjer som er relevante mot ditt felt. Et eksempel på dette er snekkere og rørleggere. Begge bransjene er relevante for hverandre, så en lenke er noe begge vil kunne tjene på.

Google-optimalisering lokal SEO

I tillegg til organisk SEO har vi også lokal SEO. Dette er en form for Google-optimalisering som handler om å bli sett der man er, mens organisk SEO handler om å nå ut til omverden.

Lokal SEO kan for mange bedrifter være et godt verktøy. Ettersom de fleste opererer innenfor et begrenset område, er det viktigste å være synlig innenfor nettopp dette område. Med lokal SEO kan man få til dette.

Dersom man for eksempel driver et bilverksted i Fredrikstad, og noen som fysiskt befinner seg i Fredrikstad søker etter “bilverksted”, vil det dukke opp en boks på Google med en liten liste over de nærmeste bilverkstedene og hvor de befinner seg på kartet.

Hvorfor er det viktig å optimalisere for Google?

Det er viktig å optimalisere for Google fordi fremtiden er digital. Jo lenger tid det går, jo mer økonomisk aktivitet befinner seg på nettet. Videre, er SEO en mye mer kostnadseffektiv form for markedsføring sammenlignet med andre digitale og mer tradisjonelle former for markedsføring.

Skaff deg opptil flere tusen flere besøkende hver måned, ved å optimalisere for Google.

Ønsker du å optimalisere for Google?

Dersom du ønsker å gjøre det bra på nett, og få tusenvis av nye besøkende til din nettside, kan vi i Marketin SEO-byrå hjelpe deg med Google-optimaliseringen.

Vi har hjulpet en rekke med forskjellige bedrifter med å mangedoble deres trafikk. Vi er sikre på at vi også kan hjelpe din bedrift.