Innholdsmarkedsføring og tekstforfatting er blitt svært relevante digitale markedsføringstiltak de siste årene, og vokser stadig i popularitet. En av grunnene for at så mange bedrifter som ønsker en god digital tilstedeværelse, investerer i tekstforfatting og andre former for innholdsmarkedsføring, er at det gir en solid inntjening. Nedenfor i avsnittet “lønnsomhet og inntjeningseksempler”, kan du selv se noen modeller som viser potensiell inntjening og avkastning som kan forventes med en søkemotoroptimalisert innholdsmarkedsføringskampanje på egen side. Grunnen for at innholdsmarkedsføring og herunder tekstforfatting er en super form for digital markedsføring, er at søkemotorene elsker gode tekster.
SEO og tekstinnhold er bestevenner
SEO, Search Engine Optimisation, eller søkemotoroptimalisering på norsk, handler om å gjennomføre tiltak som fører til at en nettside får bedre forutsetninger for å bli gitt gode plasseringer i Google sine søkeresultater. SEO er en helt fenomenal og en veldig kostnadseffektiv måte å få nye besøkende og kunder, i den digitale tidsalder vi nå befinner oss i. Hver eneste dag gjennomføres det over 50 millioner Google søk i Norge. Flere millioner av disse søkene er rettet mot produkter, tjenester, bransjer og annen kommersiell aktivitet. Ved kun å kapre et par prosent av søketrafikken som er relevant til egen næring, vil man ofte kunne få flere tusen nye besøkende til sin bedriftsnettside eller nettbutikk. Med en god konverteringsstrategi blir flere av disse nye besøkende til kunder. Selv med en middelmådig konverteringsrate, snakker vi her om en potensiell omsetningsvekst i millionklassen. Sett i lys av SEO sitt gigantiske potensiale for trafikk- og omsetningsvekst, er det lett å forstå hvorfor så mange bedrifter satser tungt på å skape innhold til sine nettsider. Konkret, benyttes tekstforfatting og innholdsproduksjon til SEO ved at man lager optimaliserte landingssider eller blogginnlegg, som retter seg mot et (eller flere) søkeord. Når disse landingssidene/innleggene legges ut på en nettside som blir ansett som troverdig/autorativ av Google, blir man som regel gitt en god plassering av Google i søkeresultatene. Det er så klart viktig å besvare søkerne på Google sine problemstillinger på en god måte, og lage en landingsside/blogginnlegg av høy kvalitet. En av metrikkene Google ser på når de skal avgjøre en nettside sin plassering i søkeresultatene, er hvor lenge besøkende blir på nettsiden. Med andre ord bryr Google seg om de besøkende faktisk fant det de lette etter inne på nettsiden.
Gode landingssider med bra innhold = bedre konvertering
I tillegg til å fungere som et trekkplaster for søkemotorene sine roboter, fungerer også gode landingssider som gode trekkplastere for kundeanskaffelser. Ved å ha en påkostet og flott landingsside eller et forseggjort blogginnlegg, vil besøkende fatte interesse for bedriften, og se at de har autoritet og en faglig ballast innenfor sitt virke. I tillegg til å benytte disse innleggene/landingssidene som kun en trakt der besøkende fra de organiske søkeresultatene entrer, og noen kunder trer ut, kan man også benytte sidene til andre formål. Med performance marketing, kan man også sette opp gode former for konverteringssporing, og gjennomføre annonsekampanjer på Google, Facebook og andre sosiale medier. Med en slik form for annonsekampanje, kan man benytte de allerede ferdiglagde SEO landingssidene/blogginnleggene i en ny sammenheng. Ved å få inn enda flere besøkende gjennom betalte kanaler, måler man hvor mange av disse som blir til kunder for å sørge for en lønnsom og kostnadseffektiv kampanje. I tillegg til annonsekampanjer, kan man også benytte landingssidene som undersider på nettsiden sin for å forklare om sine tjenester, produkter og løsninger. Videre, kan man også benytte innholdet i sosiale medier. Landingssider som er direkte knyttet opp mot et produkt eller tjeneste, inkluderer også ofte en handlingsoppfordring. Altså et kontaktskjema, knapp, telefonnummer, eller kjøpsknapp. Med en slik handlingsoppfordring, er leseren aldri langt unna for å ta steget videre for å bli en kunde. Med en god retargeting annonsekampanje i tillegg, kan man også sørge for at flere av de som trykker seg ut av siden, kommer tilbake for å ferdigstille den ønskede handlingen.
Landingssider og blogginnlegg drar inn besøkende automatisk
Med landingssider og blogginnlegg som publiseres på domener med en god autoritet og troverdighet (noe som kan bygges opp dersom nettsiden mangler det), får man som regel gode plasseringer i Google. Hver eneste dag/uke, vil personer klikke seg inn på søkeresultatet og havne inne på landingssiden eller blogginnlegget. Ceteris paribus, vil siden rangere rundt den opprinnelige plasseringen i flere måneder og/eller år frem i tid. Dersom det er et populært søkeord man har rettet seg etter, vil man kunne få flere hundre/tusen besøkende inn til siden sin hver eneste måned. Det flotte med landingssider og blogginnlegg som drar inn organisk trafikk fra ikke-betalte Google resultater, er at de besøkende aktivt har gått inn for å besøke nettsiden. Det foreligger med andre ord en høy relevant mellom nettsiden, bedriftens virke og de besøkende. Derfor får man ofte en svært god konverteringsrate. Man kan med andre ord få en kontinuerlig strøm med faste besøkende og henvendelser/kunder fra et blogginnlegg/landingsside man satte opp for en stund tilbake.
Lønnsomhet og inntjeningseksempler
For å konkretisere inntjeningsmulighetene med søkemotoroptimalisert innholdsmarkedsføring og tekstforfatting, skal vi komme med et eksempel nedenfor: La oss si at vi driver et rørleggerfirma, og at hver 10 besøkende til landingssiden vår for “rørlegger Oslo” blir til en henvendelse. Hver 3 henvendelse igjen blir til et betalt oppdrag. Et gjennomsnittlig oppdrag gir et dekningsbidrag på 4000 kr. Kostnaden til å få en SEO-konsulent og grafisk designer til å sette opp landingssiden og deretter jobbe for å gjøre sånn at den rangerer for et svært kompetitivt og lukrativt søkeord som “Rørlegger Oslo” kom på 15 tusen kr totalt. Plasseringen til landingssiden ble 5 plass, og antallet som søker etter “Rørlegger Oslo” er 2900 per måned. På en 5 plass kan vi forvente oss i hvert fall 150 besøkende i måneden med søkeordet. Regnestykket blir altså sånn på et år: ÅR 0 Kostnad : 15 000 kr Nye besøkende : 1 800 Nye kunder : 60 Økt dekningsbidrag : 240 000 kr ÅR 1 Kostnad : 0 kr Nye besøkende : 1 200 (6 plass) Nye kunder : 40 Økt dekningsbidrag : 160 000 kr Avkastningen på “rørlegger Oslo”-landingsside på 2 år ble altså 385 000 kr. Dette gjør SEO innholdsmarkedsføring til en av de aller mest kostnadseffektive og lønnsomme formene for digital markedsføring. I tillegg til dette kunne man også hatt annonsekampanjer og brukt sosiale medier for å få en enda større trafikk til landingssiden.