Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)
Konverteringsoptimalisering (CRO) står for Conversion Rate Optimization og handler om å øke konverteringsraten. Konverteringsraten er den prosentandelen av besøkende som velger å fullføre den ønskede handlingen. Den ønskede handlingen er det du selv som definerer. I mange tilfeller er dette å fylle ut et skjema, eller kjøpe en vare. Men dette kan også gjelde for mer kompliserte salgsprosesser hvor du ikke selger noe ved første kontakt. Eksempelvis kjøper de fleste ikke en bil uten å ha prøvekjørt den først, og det er da naturlig å legge mest fokus på å prøvekjøre bilen.
Som er webbyrå har vi mye erfaring med hva som fungerer og ikke. Det vi ser er at Ikke alle klarer å oppnå en god konverteringsrate, og grunnen er nok mest sannsynlig at de ikke kjenner kundens kundereisen godt nok. Vi kan derfor bidra med å legge opp til at din bedrift treffer kunden med riktig forslag til rett sted i kundereisen. I tillegg kan SEO-spesialist hos oss hjelpe til med SEO-tekster og teknisk SEO for å øke riktig trafikk.
Hva er en god konverteringsrate?
Nettbutikker som selger relativt billige varer til konkurransedyktige priser, skal ha en forholdsvis god konverteringsrate på godt over 2%. Det betyr at 2% av alle besøkende velger å fullføre handleturen gjennom kassen. Men hvis du selger varer med større risiko, som for eksempel biler eller heisekraner, vil konverteringsraten være relativt lavere. I tillegg kan lav konverteringsrate være grunnet feil målgruppe som trafikk i markedsføringen. Vi er et markedsføringsbyrå som kan eventuelt hjelpe dere å kartlegge sistnevnte.
Videre i innlegget får du 8 enkle tips til konverteringsoptimalisering (CRO) som er bevist at øker konverteringsraten.
1. Legg til en pop-up
En pop-up er et lite vindu som hopper opp og oppfordrer en besøkende til å gjøre en handling. Dersom en pop-up brukes riktig, kan dette være et svært nyttig verktøy. Det vanskelige med pop-ups, er å lage de på en måte som ikke irriterer besøkende, da dette kan skade konverteringsraten.
Når pop-ups blir benyttet på en god og riktig måte, kan det være med på å øke konverteringsraten. Under kan du se noen tips og råd til hva du burde gjøre og ikke gjøre med en pop-up:
-Ikke hindre personer i å forlate nettsiden.
-Bruk informasjonskapsler (cookies) for å huske personer som har vært inne på siden før. Ikke gi en pop-up til alle brukere hver gang de besøker siden.
-Gjør sånn at popup'en kommer når vedkommende har scrollet seg litt ned, eller tilbringt en viss tid på siden. Dette er en god måte å øke konverteringsraten gjennom konverteringsoptimalisering.
-Vær kort og presis på popup'en, kom med noen gode argumenter for at de bør velge deg og din løsning, og gi de en rask og enkel måte å komme i kontakt med deg på.
-Gjør det lett å lukke popup'en. Sørg for at personer kan lukke boksen ved å trykke “escape”, trykke utenfor boksen, eller ved å trykke lukk/x.
2. Sett opp konverteringssporing
Noe som er viktig å sette opp mot en pop-up, er konverteringssporing. Da vil du hele tiden vite om endringer bidrar til å øke eller redusere konverteringsraten, for å så utføre justeringer. Å jobbe med konverteringsoptimalisering er med andre ord A/B testing med overvåking av resultatene. Dette er helt essensielt når man gjør f.eks. Google-annonsering at man har full oversikt over kostnader og inntekt.
Sjekk ut fremgangsmåten for å sette opp konverteringsovervåking på Google analytics her: https://support.google.com/google-ads/answer/6095821?hl=no
3. Korte og presise skjemaer, og flere alternative kontaktmuligheter
Folk flest er utålmodige, og ønsker som regel å gå veien med minst motstand. Med andre ord, man vil oppleve å miste en god del potensielle kunder ved å kreve for mange handlinger. Gjør det så lett som mulig for besøkende å kontakte deg. Lag et kort, presist og lite skjema som kun har ett formål å sette deg i kontakt med dem. Ikke bruk skjemaene, dersom det ikke er nødvendig for å anskaffe deg så mye informasjon som mulig om brukerne.
Istedenfor å kun satse på kontaktskjemaer for å sette i gang en kommunikasjon med besøkende, er det bedre å ha et lite og presist kontaktskjema, i tillegg til å gi besøkende flere muligheter for å komme i kontakt med deg. Legg også ut telefonnummer, e-postadresse, fysisk adresse hvis eksisterende, facebook-chat osv. La de besøkende kontakte deg på den måten de selv anser som best.
4. Legg til anmeldelser og referanser
Siden mennesker er sosiale skapninger, kan det lønne seg å legge til anmeldelser og referanser fra tidligere kunder, da dette skaper en bekreftelse fra andre. Ved å kunne lene seg på andre, vil mange utføre en handling som de vanligvis ikke hadde gjort ellers. Den psykologiske modellen for dette kalles spredningsmodellen, og er verdt å lese seg opp på for å forstå hva som kreves for å skape tillit blant kunder. Sistnevnte er teoretisk konverteringsoptimalisering som tar utgangspunkt i psykologiske modeller for å øke konverteringsraten.
I tillegg til å øke konverteringsraten, vil anmeldelser og referanser også bidra til å gjøre deg og dine medarbeidere mer motivert for å gi ekstra god service, og levere flotte løsninger og produkter. Når kunders erfaring med dere blir satt ut på utstillingsvindu, vil man automatisk streve etter å gjøre kundene fornøyde.
Google min bedrift er en god måte å gjøre dette på. Lag en profil til bedriften deres inne på verktøyet til Google, hold profilen oppdatert med innhold, gode bilder og deres tjenester. Ta deretter å legg inn anmeldelsene fra Google min bedrift på nettsiden. Som en bonus vil dette også øke deres lokal SEO, noe som vil føre til at personer i deres nærområde vil få opp bedriften på Google kart, samt bedre rangeringer i Google søk innenfor lokal SEO boksen. Dette gir også bedre resultater for søkemotoroptimalisering på nasjonalt nivå. Vi fant ut for Vedora.no at å sende ut nyhetsbrev hvor vi sier at de som gir anmeldelse får delta i en konkurranse først til 80 anmeldelser på en time. Dette gjorde at de dukket enda høyere opp på søkeord som tuja-hekk og planting av hekk
5. Sjekk innlastningshastigheten og brukervennligheten til siden
Konverteringsoptimalisering handler også om å gi den beste opplevelsen for brukeren. Har du en treg og ikke-responsiv nettside, vil dette skade konverteringsraten, da ingen liker å sitte og vente på en nettside som laster og laster. Derfor må du sørge for at nettsiden din er lettvektig og responsiv. Det er også viktig å passe på at nettsiden tilpasses etter de forskjellige skjermstørrelsene og enhetene, slik at nettsiden ser bra ut på Samsung Galaxy, Iphone, nettbrett og stasjonære dataskjermer.
Sjekk ut Google lighthouse for å se hvordan nettsiden din gjør det på Google sin testscore. Skriv inn din nettadresse, og se hvordan den skårer på ytelse, brukervennlighet, mønsterpraksis og SEO. Dersom noen av disse er under 60%, og SEO er under 95 – 100%, er det viktig å se på muligheten for å forbedre de tekniske aspektene ved sin nettside. I noen tilfeller er det ofte lettest og mest kostnadseffektivt å skaffe seg en ny nettside. Dersom man for eksempel bruker Wordpress kan man bytte tema, og beholde alt av innhold.
Sliter dere med en nettside med treg innlasting? - Isåfall kan vi som webbyrå hjelpe til med optimalisering av både nettside og server, samt eventuell teknisk SEO til å øke kundestrømmen samtidig.
6. Kommuniser din unike salgsfortrinn (USP) klart og tydelig
Med tanke på at det er mange konkurrenter som mer eller mindre leverer det samme som deg, og til samme eller lavere priser, er det viktig å tydelig kommunisere til besøkende hva du og din bedrift gjør best. Dette heter USP (Unique Selling Proposition) og handler om hvordan du skiller deg ut fra konkurransen. USP'er tar ofte utgangspunkt i følgende: Pris, service, tilgjengelighet, utvalg, garantier, leveringstid, og lignende.
Det er viktig å identifisere hva din bedrift gjør, som kanskje ikke andre bedrifter gjør eller tilbyr. Finn egenskapene ved din bedrift og kommuniser de på en god måte, så kunden vet hvordan du skiller deg ut. Dette vil være med på å skaffe de rette kundene for din bedrift, og dermed øke konverteringsraten.
Dette betyr at konverteringsoptimalisering også handler om å kommunisere med kunden. Siden oppstarten til Marketin AS, har vi som webbyrå erfart at ikke alle klarer å oppfatte hvordan kunden egentlig oppfater de.
7. Gjør det lokalt og relevant
Personer og bedrifter er forskjellige. Derfor er det viktig å identifisere forskjellige behov til segmentene som utgjør dine kunder. For å kunne nå de forskjellige grupperingene med personer på en best mulig måte, er det viktig å tilpasse det de blir servert sånn at det er mest mulig relevant for målgruppen.
De som kommer på grunn av kundeservicen bør bli ekstra oppmerksom på dette, mens andre blir gjort oppmerksom på de attributtene som er mest relevante for akkurat de.
For å gjøre siden så relevant som mulig for besøkende, kan man benytte seg av forskjellige landingssider. Segmenteringen kan gjøres basert på geografi, deres interesser. Disse kan man finne i psykografi-segmenteringsverktøyet til Google Ads, Facebook, og diverse sosiale medier sine annonseringsverktøy.
Med andre ord handler konverteringsoptimalisering også om å servere brukerne et relevant søk, som vil føre til økt konverteringsrate. Med lokal SEO vil du kunne generere lokal relevant trafikk som fører til høy konverteringsrate.
8. Retargeting av annonseringer
Re-targeting av annonseringer er en god måte å øke konverteringsraten. Re-targeting av annonseringer handler om å vise annonser til personer som allerede har vært inne på siden din, men ikke har utført den ønskede handlingen. Ved kompliserte salgsprosesser er dette en god måte å konverteringsoptimalisere, fordi at besøkende allerede er kjent med merkevare ditt. Dette vil nesten garantert gi økt konverteringsrate sammenlignet med en fersk målgruppe.
Dette kan føre til svært kostnadseffektive og lønnsomme annonser, da publikummet allerede har vist interesse for nettsiden din, som gir en god sjanse for å skaffe nye kunder.
Noen har gått ut av en nettside med et uhell, andre har kanskje måtte avslutte prosessen for å fortsette å jobbe, passe på et barn eller lignende. Lag en enkel retargeting kampanje der personer som har vært inne på nettsiden x-antall sekunder, eller personer som har vært inne på siden som imøtekommer ønskede kriterier osv, blir vist annonsen og oppfordret til å gå tilbake på nettsiden for å gjennomføre den ønskede handlingen.
Man kan også lage retargeting ads der man tilbyr et tilbud eller lignende. Et eksempel er å ha en tekst som sier “Tviler du på kvaliteten vår? Test helt uforpliktende med en måneds åpent kjøp” eller lignende. Dette bidrar til å redusere risikoen, samt hjelper den potensielle kunden med å overkomme risikofaktoren som kanskje gjorde at vedkommende ikke foretok handlingen.
Med andre ord er re-marketing med Google-annonsering svært gunstig, for da kjenner allerede brukeren til deg og du vet at du putter penger på en potensiell kunde. En anbefaling er å sette er kriterie for at brukeren har minst vært på siden i f.eks. 45 sekunder, gått gjennom minimum 2 sider osv. Da segmenterer man godt på hvilken involvering de har, og dette øker sjansene for at Google-annonsering fungerer.
9. Heuristikker
Hva er heuristikker? Det er et ord ikke mange har hørt, men som du garantert har sett og blitt påvirket av tusenvis av ganger. Står du overfor et valg i matbutikken mellom to identiske produkter med forskjellige innpakninger vil du naturligvis velge det mest attraktive alternativet. Innpakninger kan derfor ha heuristikker som "mindre fett", "godt for hjertet" osv, vil dette øke konverteringsraten til det produktet.
I nettside-kontekst kan dette være "Gratis frakt over x kroner", "Trygg betaling", "Betal om 14 dager", "Anbefalt av VG". Dette alene er en av mest effektive tiltakene for å øke konverteringsraten på en nettside.
Med andre ord er konverteringsoptimalisering også det å gi brukeren gode grunner til å gjennomføre ønsket handling.
Vi hjelper deg med CRO (konverteringsoptimalisering)
Dersom du ønsker å bli flinkere til å omgjøre din trafikk til henvendelser og salg, kan vi i Marketin webbyrå hjelpe deg! Vi garanterer resultater når vi tar hånd om markedsføringen.