Hvordan komme øverst på Google i 2022? Dette er hvordan!

Hvordan komme øverst på Google?

Å komme øverst på Google er tidskrevende, analysebasert og i enkelte tilfeller er det dessverre heller ikke lønnsomt dersom søkeordet er svært kompetitivt. Men heldigvis, så er det mulig innenfor de fleste bransjer.

Å komme øverst på Google har blitt viktig, siden Google-søk ofte er knyttet til en intensjon om å kjøpe eller finne ut mer om noe, og med SEO har man muligheten til å være synlig når behovet til kunden oppstår.

Hele 50 millioner søk gjennomføres på Google hver eneste dag i Norge. En stor andel av disse søkene gjøres etter produkter, tjenester, bransjer og annen kommersiell aktivitet, med andre ord, kan det å komme øverst på Google bidra til en betydelig vekst for ditt firma.


I dette innlegget kommer vi med enkle råd til hvordan du kan komme høyere eller øverst på Google helt selv og gratis. Følg punktene nedenfor i riktig rekkefølge, og du vil oppleve å komme høyere opp på Google.

1. Analayse kreves for å havne øverst på Google

Før vi begynner å jobbe konkret med hvordan å komme øverst på Google, må vi bli bedre kjent med nettsiden vår. Nettsider er mye mer enn det visuelle vi ser når vi besøker siden. Nettsider blir vurdert av søkemotorer til å ha en viss grad av troverdighet, autoritet, oppfyller nettstandarder og ha innhold av kvalitet innenfor et visst tema.

For å kartlegge hvordan siden gjør det per i dag, kan man enten bestille en gjennomført og grundig SEO-rapport fra et SEO-byrå som Marketin, eller så kan man få en grei oversikt på egenhånd.

Dersom man velger sistnevnte bør man besøke nettadresser som:

Her inne kan man sjekke hvor mange lenker man har til nettsiden sin, og hvor mye ekstern autoritet nettsiden har.

Å ha gode lenker fra troverdige nettsteder som peker til sin egen, er et viktig kriterium for å komme øverst på Google.

“Domeneautoriteten” gir en indikasjon på hvor bra en nettside gjør det på SEO. Dette er en betydelig faktor for om man har "lov" til å rangere høyt på Google.

Den siste lenken viser hvor bra nettsiden din er på hastighet, brukervennlighet, SEO og hvorvidt den følger Google sine nettsidekrav. Dersom man scorer lavt på SEO og brukervennlighet, og under midt på treet på de 2 andre, bør man få hjelp med teknisk optimalisering av nettsiden.

Ta å analyser din nettside opp mot konkurrentene, så ser man hvordan man ligger an i bransjen.

2. Kartlegg hvilke søkeord du vil satse på

For at vi skal komme øverst på Google, må vi så klart vite hvilke søkeord vi ønsker å komme til topps for.

Når man skal kartlegge hvilke søkeord man ønsker å satse på, er det viktig å lage det som kalles for en søkeordanalyse. Få opp et excel/Google sheets regneark og før inn:
Søkeord | Antall søk

Søk deretter opp søkeordene på Google ads “søkeordplanleggern” -> “Få søkevolum og prognoser” -> “tidligere beregninger” for de mest nøyaktige resultatene. Ellers, kan man også bruke ubersuggest.

Husk å stille inn riktig land og språk på Google ads eller ubersuggest når du skal sjekke søkeord.

Sjekk mange forskjellige søkeord som du tror kan være relevante. Et godt tips er å legge til stedsnavn etter tjenesten/varen. Så dersom du er en snekker kan relevante søkeord være som følgende:
Snekker Oslo
Snekker Nordstrand
Snekker Grorud
Bygge hus Oslo
Bygge gang Oslo
Beste snekker Oslo
Håndverker Oslo

Satt opp på regneark vil de kunne bli seende slik ut:

Et generelt tips er å gå for søkeord som er mest relevante og treffer de rette folkene innenfor tjenesteområdet ditt. Dersom man for eksempel er en snekker som holder til i Oslo, er det ingen vits å rangere for snekker i hele Norge og få kundehenvendelser fra for eksempel Tromsø.

3. Sjekk konkurransen

Søkeord som er svært kompetitive, altså de som mange av dine konkurrenter også kjemper om å komme øverst på Google for, er ofte vanskelig å rangere for. Slike søkeord må man legge inn mer tid og krefter for å komme øverst for.

Derfor er det lurt å sjekke konkurransen. Søk opp de som ligger øverst på Google innenfor hvert relevante søkeord. Sjekk opp konkurrentene sine nettsider og de relevante undersidene som er lenket fra Google opp på ahrefs og moz. (lenker til tjenestene under punkt 1).

For å slå konkurrentene og komme øverst på Google, altså over de, er det viktig å overgå konkurrentene. Du må ha en bedre nettside, bedre lenker, ha bedre innhold på nettsiden, og sørge for at kundene dine blir fornøyde med din tjeneste og nettside. Ofte trenger man ikke å overgå konkurrenten på alle av disse punktene. Men for å ha de beste forutsetningene, bør man jobbe for å overgå konkurrentene på alle av disse punktene.

4. Søkemotoroptimaliser nettsiden din

Nå som vi vet hvem vi står overfor og hvilke søkeord vi skal gå for, er tiden kommer for å jobbe aktivt for å komme øverst på Google. Det er ofte ingen enkel jobb å kommer seg til topps, så man må sette av et par timer i måneden til å aktivt jobbe med SEO på nettsiden sin.

Når vi søkemotoroptimaliserer nettsiden, er det spesielt et par ting vi skal fokusere på. En av tingene er å bygge lenker internt på siden. Viktige innlegg/undersider som du ønsker at både lesere og Google skal fokusere på, bør du lenke til internt på nettsiden din. Teknisk SEO er et svært viktig aspekt for å komme øverst på Google, uten det vet ikke Google hvordan vurdere nettsiden riktig.

Videre, ønsker vi å inkludere søkeordene vi har valgt ut på nettsiden vår. Det beste er å fokusere på et søkeord om gangen. Det viktigste søkeordet, som i dette tilfellet hadde vært “Snekker Oslo” bør inkluderes på forsiden. Google har heldigvis blitt smartere med årene, og oppfatter både “Snekker i Oslo”, “Vi er snekkere som jobber i Oslo” som “snekker Oslo”. Med andre ord, er det ingen vits i å skrive flere svært like variasjoner ordrett. Google blir smartere med tiden og det å havne øverst på Google med bruken av gjentagelser fungerer ikke optimalt for brukeren i lengden.

For å rangere for de bestemte søkeordene, vil vi lage egne landingssider for de bestemte søkeordene. Lag for eksempel et langt, godt og omfattende innlegg, gjerne med over 1000 ord som inneholder mange gode bilder og annen media som handler om “Snekker i Oslo”. Nevn gjerne tjenestene dere tilbyr, hva som gjør at dere skiller dere ut osv. Et godt tips er å inkludere “Rørlegger” og “Oslo” jevnt og trutt gjennom innlegget. Et sted mellom 1-3% av alle ordene bør være en av de to. Med andre ord skal “Oslo” og “Rørlegger” være nevnt sånn 15 ganger hver i et 1000-ord langt innlegg.

Dersom du virkelig ønsker en skikkelig søkemotoroptimalisert nettside som har gode forutsetninger for å komme øverst på Google, bør du lese, forstå og implementere tipsene vi har på vårt omfattende oppslagsverk for SEO.

5. Lokal SEO, lettere blir det ikke

Å komme øverst på Google for organiske søkeresultater, altså de som ikke er fra Google min bedrift eller er betalte, kan ofte være vanskelig. Derfor kan vi ofte nå langt med lokal SEO og Google min bedrift.

Lokal SEO med Google min bedrift, er ofte en god og effektiv måte å komme øverst på Google for relevante søkeord når noen foretar søk i nærheten av der bedriften er lokalisert. Dette er ofte en enkel måte å komme øverst på Google.

Resultatene i den rød rammen er altså lokale søkeresultater som dukker opp grunnet av søkeren befinner seg fysisk i nærheten av bedriften. Dette er nødvendig for å komme øverst på Google.

Å bruke Google min bedrift/lokal SEO for å komme øverst på Google er en mye lettere måte enn å oppnå det samme med organisk SEO. Registrer bedriften din på Google min bedrift og kom i gang, helt gratis.

For å være med på å kjempe om å komme øverst innenfor den lokale SEO-rammen, bør du ha et par kundeanmeldelser fra fornøyde kunder, helst flere enn konkurrenten. Du bør også publisere informasjon jevnlig på bedriftssiden din på Google, og fylle ut med god informasjon. For å lære mer om lokal SEO, bør du sjekke ut artikkelen vår om lokal SEO.

6. Publiser SEO-innhold

Nå skal vi tilbake til det å komme øverst på Google for organisk SEO. For å ha gode forutsetninger for å komme øverst på Google, bør du ha masse innhold på nettsiden din. Innholdet må også være av høy kvalitet og gi relevant informasjon til dine besøkende.

Del kunnskapen din og informasjon om hva du gjør, hvordan du gjør det, og hva som gjør at du og din bedrift skiller dere ut. Husk å fokusere på et søkeord i hvert innlegg også. Dette er en god måte å bygge innhold på nettsiden deres, samtidig som dere blir med i kampen om å komme øverst for et nytt søkeord.

Innlegg på nettsider bør for øvrig ha minst 750 ord, et par bilder og være at høy kvalitet. Skriv korrekt norsk, og husk å kommunisere på en måte som kunden kan kjenne seg igjen i. Uten innhold kommer man ikke øverst på Google.

En god huskeregel er å publisere innhold på nettsiden sin minst en gang i uken.

7. Bygg lenker og lag innhold

Som nevnt ovenfor i en tidligere seksjon, er det viktig å både skaffe seg lenker til nettsiden sin og kontinuerlig lage nytt og relevant innhold av høy kvalitet. Uten dette klarer du ikke å komme øverst på Google

Å skaffe seg lenker er som sagt viktig for å komme øverst på Google. Det kan derimot være vanskelig å bygge disse lenkene. Å kjøpe lenker fra andre er noe man til enhver tid ikke må gjøre, ettersom dette er i mot retningslinjene til Google og kan føre til utestengelse fra deres søkeresultater.

Et godt tips for å bygge lenker, er å samarbeide med relevante aktører som man ikke er i direkte konkurranse med. For eksempel kan man som en snekker lenke til den lokale byggesjappa, rørleggerfirmaet, elektrikerfirmaet OSV. I mot at de lenker tilbake til seg selv. Dette er helt essensielt for å komme øverst på Google.

Videre kan man også tilby å lage innhold for andre relevante nettsider i samme nisje, i mot at man får legge til en lenke til sin egen nettside. Sist men ikke minst vil man ved å lage et godt innhold og promotere dette på blant annet sosiale medier, kunne få lenker til sin egen nettside på en naturlig måte.

8. Fortsett til du er øverst

Følg alle rådene øverst og hold på til du er på toppen. Det er viktig å bemerke seg at det tar tid å komme øverst på Google for organiske søkeresultater. Ofte tar det et år med målrettet arbeid før man ser synlige resultater. Dette er viktig for å komme øverst på Google.

Dersom du ikke har tid, energi eller kapasitet til å jobbe for å komme øverst på Google på egenhånd, kan vi i Marketin SEO-byrå bistå med SEO, slik at din nettside har de beste forutsetningene for å komme øverst på Google.