Hvordan annonsere på Google guide

Hvordan annonsere på Google-

Hvordan annonsere på Google selv? Les guiden og bli synlig.

Denne guiden er ment for deg som vil sette i gang med dine annonser på egen hånd allerede i dag. Har du kommet feil og ønsker å kjøpe Google-annonsering klikk på lenken.

Hva er Google Ads (Google-annonsering)

I 2018 skiftet Google Adwords navn til Google Ads. Dette er altså en annonseplattform som tilbyr PPC (betaling per klikk) eller CPM (betaling per visning). Med søke-annonser kan du by på forskjellige søkeord som folk søker på. Det å kunne være tilstede akkurat når de potensielle kundene er i modus for å kjøpe en bestemt tjeneste, er noe som gir denne formen for annonsering et stort konkurransefortrinn.

Hvert eneste søk som gjøres på Google er en auksjon der en kombinasjon av de med høyest bud og flest kvalitetspoeng vinner. Kun den annonsøren som blir klikket på av en potensiell kunde betaler for annonseringen med PPC (som er den vanligste betalingsmodellen). Prisen på auksjonen bestemmes i stor grad av hvor mange som byr på det bestemte søkeordet. Du kan legge inn bud både automatisk og manuelt.

Hvorfor bruke Google Ads?

Google er verdens ledende søkemotor, og leverer tjenester til millioner av nordmenn på forskjellige måter hver eneste dag. I gjennomsnitt blir det utført omtrent 50 millioner daglige søk i Norge alene. Google får over 97 prosent av alle søk på nett i Norge. Ved å annonsere med lignende tjenester hos Bing Ads, for eksempel, vil du kun få en brøkdel av den synligheten du kan oppnå med annonsering gjennom Google.

Fordi Google Ads sine søke-annonser dukker opp før plass nummer 1 i søkemotoren, vil annonsering gi langt bedre synlighet selv for de bedriftene som er høyt opp i det organiske søket, dvs. de plasseringene på Google som man ikke må betale for.

En oversikt: Hva tilbyr Google Ads?

Google Ads er et Google-produkt med mange muligheter. Pr. dags dato finnes 5 forskjellige annonseringsalternativer, og i tillegg finnes Google Ads extensions, eller utvidelser, som adressetillegg, infoutvidelser, anropsutvidelser, prisutvidelser og mange flere. Du har naturligvis også muligheten til å segmentere annonseringen i forhold til parametere som alder, kjønn, demografi, interesser og mange, mange flere. Format som velges til annonsene dine bør reflektere det mål selskapet har, hvilket produkt eller tjeneste som selges og hvordan budskapet best kan formidles til din målgruppe.

Alle disse mulighetene, i tillegg til at selskapet er det annonse-alternativet med størst rekkevidde i verden, gjør Google sitt annonse-alternativ til en av de mest sofistikerte annonseringsalternativene i verden. Her går vi raskt gjennom tjenestene de for tiden tilbyr.

Søke-annonser / tekst-annonser

Søke-annonser er den formen for reklame som de fleste forbinder med annonsering med Google Ads. Potensielle kunder gjør sitt søk i søkemotoren til Google og annonsen dukker opp i det som på fagspråket kalles SERP (search engine result page), eller det vi på godt norsk referer til som «søket». Denne typen annonsering passer best for deg som selger enkelt definerbare tjenester som vil være intuitivt for de aller fleste å søke etter. Eksempelvis om målet ditt er hvordan tjene penger, kan det fort hende at du bør se nærmere på Google-annonsering..

Banner- og Videokampanjer (YouTube)

Mange av de samme prinsippene gjelder for bilde-annonsering (banner-annonser) og video-annonser selv om det er snakk om to helt forskjellige typer Google-kampanjer. Disse annonsene passer best for din bedrift dersom du er avhengig av visuelle virkemidler, eller må utdanne de potensielle kundene litt før de kommer i kjøpsmodus. Du kan også benytte denne formen for annonsering dersom du ønsker å gi et sterkt visuelt budskap.

Både videokampanjer og såkalte display-annonser, eller bannerkampanjer på norsk, kan gi visuell synlighet over hele internett. Disse mulighetene lar deg også annonsere på plattformer som ikke tilhører Google, som for eksempel nettsteder som Google samarbeider med.

Shopping-kampanjer / Produktoppføringer på Google

Før du kan benytte shopping-annonser, må du registrere deg hos Google Merchant Center. Slike annonser lar deg stille ut egne produkter med bilde og tekst øverst i søket. Shopping-annonser passer best for bedrifter som selger fysiske produkter som lett kan avbildes og gjenkjennes på nett. NB: legg merke til at det er viktig å vite hvordan du sparer penger, når du gjør annonseringen. Da kostandene fort overstiger inntekten om gjort feil.

App-kampanjer – Markedsføring av egen applikasjon

Med Googles app-kampanjer kan du avertere dine egne applikasjoner på kryss og tvers av Googles plattformer, ikke bare i Google-søket, men også på YouTube, Google Play og flere.

For deg som er ny, anbefaler vi å lese Google sin Guide på hvordan man bruker smart-kampanjer. En slik smart-kampanje gir mindre mulighet, men den gjør det lettere å navigere og å sette opp kampanjer, annonsegrupper og annonser. Det å fysiske sette opp en kampanje i Google Ads er den letteste oppgaven. Det er arbeidet du gjør før og etter kampanjen er på plass, som vil avgjøre i hvor stor grad du lykkes. For å hjelpe deg litt i gang med et par av de viktigste tingene å tenke på, kommer her et par tips:

Koble opp Google Ads til Google analytics og sett opp konverteringssporing

Vet du hvor all trafikken din kommer fra i dag? Vet du hvilken type trafikk som leder til salg? Tenk deg at du får et salg. Kom denne kunden fra Facebook, Google Ads, en landingsside på nettstedet til bedriften? Dette er et must å vite for deg som er seriøs med digital markedsføring.

Når du velger å betale for å bli synlig på Google er det særdeles viktig at du kan måle effekten av Google-annonseringen. Ettersom du sikkert har mange kilder for innkommende trafikk, er det essensielt å bruke Google Analytics slik at du kan spore konverteringer (trafikk som leder til salg) du får fra Google Ads på siden. Dette gir i neste omgang deg og din bedrift muligheten til å optimalisere kampanjen slik at fremgang hele tiden kan spores og krediteres de optimaliseringene som faktisk ligger bak en endring til det bedre.

Slik kan alt du foretar deg baseres på analyse, og ikke på synsing eller tilfeldigheter. Har du ikke Google Analytics i dag? Sett det opp med en gang, eller få hjelp fra oss i Marketin.

Pass på at annonsene treffer målgruppen

Annonserer du til en spesiell målgruppe, eller publiserer du bare annonser til hele den gruppen med mennesker som kan være aktuell for dine produkter? Ettersom Google Ads legger til rette for å kunne henvende seg individuelt til mange mindre grupper med samme produkt, er dette absolutt noe man bør utnytte til det fulle for å oppnå best resultater. Tidligere når vi snakket om «ad groups», altså forskjellige grupperinger av annonser med samme målgruppe, var det dette vi pratet om. Tenk deg at du skal selge Mercedes Benz. Ville du skrevet de samme annonsene til ei dame i 40-årene og en mann i 50-årene? Sannsynligvis ikke. Du ville kanskje heller prøvd å tenke deg omstendigheten som preger disse to gruppene for å formulere en tekst som traff hver gruppe best mulig. En slik gruppe kaller vi gjerne målgruppe eller persona.

I dagens digitale arena er det ikke alltid nok å henvende deg til èn eneste persona eller kundegruppe. Vi må også gjerne tenke oss at denne målgruppen består av individuelle personer som er i forskjellige faser av en kjøpsprosess. Av og til gjør dette seg også gjeldene ved bruk av Google Ads.

Henvender du deg for eksempel til de som er klare for å kjøpe nå, eller de som trenger litt overbevisning eller utdanning? Hva slags problemer sliter de med (pain points), og hvordan kan ditt produkt løse eller bedre problematikken? Et selskap som tilbyr dyre kurs til privatpersoner eller bedrifter, kunne for eksempel brukt Google Ads til å gi bort et mini-kurs. Dette kan lede til mersalg ved at folk ønsker å kjøpe dyrere og mer dyptgående kurs i etterkant av det kurset de får gratis.