Alt du trenger å vite om Facebook annonsering

facebook annonsering guide

Facebook annonsering har aldri vært mer relevant enn det er nå. Med oppkjøpet av Instagram, Whatsapp og Oculus har Facebook blitt en internett gigant. Gjennom mange av annonseringsverktøyene til Facebook, kan man også sette opp reklamekampanjer som i tillegg annonseres på Facebook, vil også bli annonsert på flere av deres plattformer.

Mye har skjedd inne på Facebook sine annonseringsverktøy de siste årene, og er nå like bra som annonsemulighetene hos Google. Med FaceBook Pixel kan man også koble nettsiden sin opp mot Facebook sine annonseringsverktøy, som bistår med konverteringsmåling og retargeting.

Med over 3.6 millioner Norske brukere på Facebook som er over 18, er Facebook sannsynligvis den mest utbredte mediekanalen i hele Norge.

En av grunnene til at Facebook er en ypperlig plattform for annonsering, er at Facebook vet mye om alle. Det er til og med blitt estimert at Facebook kjenner en bruker som har lagt igjen over 300 likes på siden, bedre enn det vedkommendes nærmeste gjør.

Med så mye data om alle sine brukere, er det utrolig mange muligheter på Facebook knyttet til annonsering. Basert på alle disse dataene, kan man sette opp nøyaktige målgrupper for å nå personene man ønsker.

Ved å nøyaktig definere en målgruppe for annonseringen på Facebook, kan man ofte finne svært relevante grupper som har en større sjanse for å gjennomføre en handling. Dette er grunnen for at annonsering på Facebook ofte er svært kostnadseffektivt og lønnsomt, når det gjøres riktig.

Forskjellige former for annonsering

Facebook har en rekke forskjellige former for annonseringsmuligheter inne på plattformen sin. Når det kommer til annonsering på Facebook, kan man velge mellom alt fra å promotere sine egne innlegg, promotere produkter man ønsker å selge på egen nettside og til å lage displayannonser med bilde, tekst og oppfordring til en handling.

Akkurat hvilke annonseringsformater man bør velge, avhenger helt av hvilke mål man har for annonsen. Lengre nede i innlegget kan du lese mer former for målsetting og se hvorfor det er viktig å sette disse nøye.

Kort og greit, er det viktig å være klar over hva man ønsker å oppnå med annonsen, og deretter utforme annonsen deretter. Dersom man er litt usikker på hvilket annonseformat og annonseutforming som kan realisere sine mål, er et godt tips å starte med et par forskjellige annonser, og gi de hver et lite budsjett slik at de når i hvert fall 500 personer. Deretter kan man se hva som fungerte, gjøre inkrementelle endringer til annonsene for å optimalisere de videre, for å så eventuelt fjerne de som ikke presterte bra nok.

Segmenteringsmuligheter

Med en smart algoritme og opptil flere tusen A4 ark fulle med informasjon om hver eneste av deres brukere, vet de så og si alt om alle.

Fra en markedsfører og annonsør sin posisjon er dette en drømmesituasjon. Aldri før har det vært mulig å lage annonser med en såpass skreddersydd målgruppe. Under kan du se noen av segmentering mulighetene man har på Facebook.

Targeting på Facebook

Targeting er utvilsomt det de fleste tenker på når man snakker om segmentering for å finne en god målgruppe for en annonse. På Facebook har man svært mange gode muligheter for å finne de rette, og man kan blant annet definere personer som liker spesielle facebook-sider, har definert bestemte interesser, har bestemte yrkestitler, er bosatt på et bestemt område, er i en bestemt alder osv.

Mulighetene er mange, og det er utvilsomt en rekke flere gode segmenteringsmuligheter for annonsering på Facebook med targeting.

Retargeting på Facebook

Dersom man har oppnådd lønnsomme annonseringskampanjer med targeting på Facebook, vil man ofte bli nærmest sjokkert over lønnsomheten til retargeting. Med retargeting kan man nå personer som tidligere har vist en interesse overfor sitt eget merkevare, nettside, Facebook side osv.

Retargeting på Facebook er ofte svært lønnsomme, og dersom de utformes og gjennomføres riktig er de ofte 3 til 4 ganger mer kostnadseffektive enn annonsering med targeting.

Retargeting handler om å oppfordre noen som var inne i en prosess, men falt ut før de gjennomførte det neste steget. Med andre ord, når man ut til personer som sjekket ut produkter i sin egen nettbutikk, som la til varer i handlevognen men ikke betalte, så x antall sekunder av en video osv.

Definere publikum

Uavhengig av hvorvidt man ønsker å kjøre en targeting eller retargeting annonsekampanje, må man nøye definere målgruppen for annonsen. Inne på Facebook sin annonseadministrasjon side, kan man definere målgrupper og lagre de etter navn, slik at man raskt kan nå ut til de i etterkant.

Målgruppene kan defineres etter de tradisjonelle demografiske og geografiske kriteriene for å lage en targeting kampanje. Dersom man ønsker å kjøre en retargeting annonsekampanje derimot, kan man definere målgruppen etter blant annet:

  • Engasjement på post
  • Besøk på facebook side
  • Sett x antall sekunder av video
  • Besøkt nettside
  • Lagt til i handlevognen men ikke kjøpt

Former for målsettinger

Grunnen til at man annonserer, er for å produsere en reaksjon eller handling av et slag hos målgruppen. Annonsering på Facebook er intet unntak fra dette. For å kunne administrere annonseringen sin på Facebook på en god måte, er det utrolig viktig å ha løpende oversikt over annonsekampanjen sin lønnsomhet.

Denne oversikten får man ved å definere handlingen man ønsker å forårsake, og deretter gi denne handlingen en verdi.

Dersom man for eksempel selger kassasystemer, hvor hver 8 henvendelse blir til en kunde, og at hver kunde i gjennomsnitt gir et dekningsbidrag på 10`000 kr i løp av kunderelasjonen (målt i nåverdi), kan man betale opptil 1250 kr per henvendelse uten å tape penger (langsiktig). Så klart ønsker man å ha et positivt resultat. Av den grunn ønsker man å maksimere marginen slik at man sitter igjen med et størst mulig overskudd.

Det vi gjør for å måle for eksempel konverteringer, er å legge til Facebook pixel sin kode inne på nettsiden. Pixel tar deretter å registrerer handlinger inne på siden på samme måte som det Google ads og Google analytics gjør. En konvertering for kassasystemer kan være at en potensiell kunde benytter seg av et henvendelsesskjema og trykker send, mens konverteringen kan finne sted inne på nettbutikken når besøkende får opp “takk for kjøpet-siden”.

I 80% av alle tilfeller er det konverteringer man ønsker å måle med Facebook annonsene sine. I andre tilfeller ønsker man å øke følgere og likes inne på egen Facebookside, få flere sidebesøkende eller å oppfordre potensielle kunder til å ta kontakt pr melding.

Ønsker du hjelp til annonsering på Facebook?

Vi i Marketin AS driver med digital markedsføring for en rekke norske bedrifter i forskjellige størrelsesordner. Kampanjene vi har satt opp og administrerer for våre kunder og partnere på Facebook og Google, er lønnsomme og er kostnadseffektive. Ta gjerne kontakt med oss på epost: post@marketin.no eller kontakt vår daglige leder på linkedin: https://www.linkedin.com/in/henrik-park/.

Vi ser frem til å høre fra deg, og lære om deg og din bedrift sin unike situasjon. Mvh oss i Marketin.