Lokal SEO – Google Min Bedrift

«Lokal SEO er lettere enn nasjonal SEO og grunnen til dette er at Google favoriserer sine lokale bedrifter og dette gjør det lett for deg å få flere kunder fra ditt lokal-miljø!»

Viste du at med Lokal-SEO er en av de billigere måtene å kunder på? Oss i Marketin har mye erfaring med lokal søkemotoroptimalisering og hvordan du får flere kunder fra ditt lokal-miljø.

Hvis du ønsker å vite hva SEO er, les vår artikkel «Hva er SEO»

I denne artikkelen skal vi skrive om følgende:

  • Hva er lokal SEO?
  • Hvordan Lokal SEO fungerer
  • Hvorfor lokal søkemotoroptimalisering er effektivt
  • Fordelene med lokal søkemotoroptimalisering

Lokal SEO og hva det er

Lokal SEO er søkemotoroptimalisering for ditt lokal-miljø. Med denne menes det at du vil treffe kunder nærme deg og vanligvis innenfor en niche-avstand. Med niche-avstand så menes det at den bransjen du befinner deg i vil du mest sannsynlig komme opp ved søk dersom du er nærmere forbrukeren enn det din konkurrent er. Et eksempel på dette er dersom du søker etter «SEO-BYRÅ» vil du ha et søkefelt på Google som kalles «Google Min Bedrift» og her vises det avstand, anmeldelser og litt informasjon om din bedrift. (Eksempel på Google min bedrift nedenfor)

Hvordan fungerer Lokal SEO

For Lokal SEO er de vanligste resultatene som dukker opp på Google min bedrift innenfor reiseavstand og dette begrunnes også etter behov. Hvis du har et behov for matbutikk da vil du få et mindre relevant område sammenlignet med «SEO-Byrå» som er en veldig spesialisert bransje der du finner relativt få aktører sammenlignet med en matbutikk.

Lokal søkemotoroptimalisering bedømmes etter mange faktorer så vel som vanlig SEO. Men ofte så er lokal SEO mindre kompetitivt og lettere å oppnå drastiske resultater med. Hvis vi bruker matbutikken som er eksempel så har vi i eksempelet nedenfor brutt ned noen rangeringsfaktorer:

Rangeringsfaktorer for Lokal SEO

lokal seo, google min bedrift
Google Min bedrift rangeringsfaktorer for lokal SEO

Det finnes hundrevis av faktorer som påvirker lokal SEO men her har vi fargelagt forskjellige faktorer som har står påvirkning etter hvem som kommer høyest opp i søkeresultatene.

  • RØD      ( Kundeanmeldelser – Antall og vurdering )
  • Grønn   ( Bransje – Nisje )
  • Blå         ( Åpningstider)
  • Lilla       ( Nettsiden har relevans med søkeordet – Teknisk SEO )

Rangering faktorer for lokal SEO

RØD – Kundeanmeldelser er definitivt viktig. Vi vet ikke hvor stor påvirkning kundeanmeldelser har å si på lokal søkemotoroptimalisering men vi vet at det påvirker handlingene til forbrukeren.

Grønn – Her ser vi en sterk korrelasjon med hvilken bransje du har valgt vi ser både at supermarked og dagligvarebutikk er nisjene de har valgt å legge seg under. For lokal SEO så kan disse bransjene påvirke søkeordene som er knyttet til resultatene man får på Google min bedrift.

Blå – Åpningstider for lokal søkemotoroptimalisering kan ha en stor påvirkning. Google ønsker å servere forbrukerne noe de er fornøyd med og kanskje hvis man først googler en matbutikk så er det på kveldstid for å se åpningstidene. Så her er det viktig å vurdere kundenes behov i forhold til din bransje.

Lilla – Nettsiden har relevans med søkeordet. Dette er en del av Teknisk SEO. Men det krever ikke mye mer enn at nettsiden deres nevner noe om søkeordet. Ofte så kommer nevnt søkeord i form av blogg-innlegg eller artikler.

Også en faktor som påvirker SEO som vi ikke har tatt med i eksemplet overfor er bedriftens navn i Google. Denne informasjonen er ikke så kjent men vi har sett store resultater for oss selv og våre kunder når man endrer sitt Google min bedrift navn til et søkeord man ønsker å rangere for (Eksempel nedenfor).

Hvorfor Lokal SEO er effektiv markedsføring

Lokal søkemotoroptimalisering er en billig måte å oppnå lokal annerkjennelse. Hvis du har kundenes behov i tankene mens du setter opp din lokale bedrift på Google min bedrift så kan du oppnå store resultater på kort tid.

Resultatene du kan få kan være både positive og negative men dersom du har kundenes behov i tankene og du leverer etter behov vil du få gode anmeldelser. Jo flere anmeldelser du får som er gode desto bedre lokal annerkjennelse får du.

Hvor store resultater man kan oppnå med lokal søkemotoroptimalisering er begrenset til en viss forstand. Du vil alltid være knyttet til ditt lokal-miljø og dersom du ønsker å ekspandere utover dette kan du vurdere landsdekkende SEO. Men her møter du større konkurranse og det vil bli drastisk mye dyrere for deg. les mer her

En annen måte du kan ekspandere på er å opprette flere lokasjoner og dermed kan du benytte deg av flere Google min bedrift adresser. Dette gjør at du kan planlegge og være taktisk med ekspansjonen din dersom du gjør grundig forarbeid kan lokal-SEO i seg selv være en suksessfaktor.

Oppsummering

Fordeler med lokal SEO er:

  • Flere kunder
  • Økt lokal annerkjennelse
  • Lokal SEO er billig sammenlignet med annen markedsføring.
  • Du er til stede når et behov dukker opp.
  • Du tar en sterk posisjon i ditt nærmiljø og bransje.

Registrer deg gratis for Google min bedrift og før opp din egen lokale bedrift med tipsene vi har gitt deg. Gjerne gi oss tilbakemelding og tips til forbedringer i denne artikkelen og vi håper at du fant det du lette etter!

Dersom du ønsker hjelp med lokal søkemotoroptimalisering er vi i Marketin SEO Byrå spesialister på SEO og vi kan enkelt og rimelig skaffe deg resultater som varer! Ta kontakt med Marketin Markedsføringsbyrå I dag for gratis kartlegging og konsultasjon!

Les Fordelene med SEO

Les Top 6 rangeringsfaktorer for seo

Les hva er seo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hei, vi må informere om at vi bruker Cookies

Velkommen til Marketin SEO-Byrå