6 SEO faktorer for 2019

SEO optimalisert innhold

Hvis du har en nettside du ønsker å rangere på Google så burde prioritering nummer 1 være å publisere innhold. Uansett hva du gjør eller hvor dårlig du er til å skrive artikler eller blogg-innlegg så burde du gjøre det! Hvorfor?

Ettersom Google ser at du publiserer artikler, blogger og lignende så vil Google rangere deg for hva slags nøkkelord som er relevant for deg og din nettside. For oss i denne sammenhengen så er Marketin markedsføringsbyrå innenfor digital markedsføring. Eller enda mer spesifikt; SEO. Og da ønsker vi å publisere SEO (søkemotoroptimalisering), eller markedsførings relatert innhold. Les mer om hvordan lage innhold på Yoast.

Husk titler, undertitler og setninger som inkluderer nøkkelordet ditt. Les mer om dette på MOZ.

Søkeord for SEO

Hva er nøkkelord? Nøkkelord i denne artikkelen sin sammenheng er SEO. Nøkkelord er ordene du ønsker å rangere for på Google og nøkkelord burde være intensjonen bak noen artikler eller blogg-innlegg.

Hvis du driver et verksted så burde du skrive om verksted relatert innhold. Du burde sette deg i søkerens perspektiv og for eksempel skrive om «Når er neste EU kontroll» eller «Hvor mye koster det å skifte bremser på bilen».

Google vil faktisk rangere deg, men ikke uten at du fortjener det. Så det du burde er å gi noe til internett og det kan være svaret til noens spørsmål. Vi i denne sammenhengen håper at disse faktorene du leser om akkurat nå blir en hjelp for andre. I gjengjeld får vi mest sannsynlig flere lesere, leads og rangering på nøkkelord.

Du kan bruke dette verktøyet til gratis SEO-nøkkelord-analyse Ubersuggest. Da ser du hvor mange som faktisk søker på enkelte ord du ønsker å rangere for. Men ta vare fordi Ubersuggest viser ikke alltid helt riktige tall.

SEO for tale “voice search”

Søkemotoroptimalisering for tale er definitivt noe du ikke burde ignorere i 2019. Radio i form av podcast er hva som kommer tilbake på markedet som et resultat av mindre tid og autonomi i digitaliseringen.

Driver du en bedrift som for eksempel selger biler eller andre kostbare gjenstander kan du muligens se bort i et par år til.

Når voice-search er relevant er det ikke tunge avgjørelser som er målgruppen, men heller for eksempel «Nærmeste bensinstasjon» eller «Nærmeste butikk». Dette vil trolig som regel være ting der personen er opptatt og vil bruke telefonen som et sekundærmedium, som for eksempel i bilen.

Så hvis du ønsker å ligger på forkanten med voice-search og søkemotoroptimalisering så burde du først vurdere om markedet du befinner deg i faktisk relevant.

Les mer om voice-search trenden på MotoCMS.

Sosiale mediers effekt på SEO

Google er som Saurons øye i Ringenes herre. Det ser alt og er veldig mektig. Google ser også om du får likes eller engasjement på sosiale medier og tyder det som at du er relevant eller irrelevant. Om din lokale konkurrent knuser deg på sosiale medier med likes og engasjement så vil Google se det.

Effekten på SEO av direkte søk

Direkte søk, det er klart blant det kraftigste innenfor SEO. Om folk faktisk googler ditt merkevare så vil det appellere til søkemotoren som at ditt merke er kjent og populært. Og i gjengjeld så vil Google da prøve å servere deg til andre som har behov innenfor din bransje.

CTR (Click Through Rate) og Bounce Rate. Definitivt to rangeringsfaktorer som mange overser når de skriver elendige clickbait titler. CTR er antall som klikker på din oppføring og bounce rate er hvor mange som returnerer til søkemotoren.

Dersom noen returnerer til søkemotoren rett etter å ha gått inn på din side så gir dette et signal til Google om at din side er dritt i henhold til søkeordet eller søkefrasen. Det er noe du ikke vil. Så skriv sikkerlige titler som beskriver innholder samtidig som at det inneholder nøkkelordet du ønsker å rangere for.

Backlinks for SEO

Whitehat, blackhat, grayhat, nohat. Backlinks er som religion for SEO. Noen mener de absolutt kun bruker «etisk lengebygging» og ordet «backlink» blir anerkjent som juks innenfor det norske SEO-samfunnet.

Sannheten er det at du må ha lenker fra andre for å bygge opp din egen domene og side-autoritet. Uten dette oppfattes nettsiden din som lite nyttig. Å skaffe backlinks er en prioritet som kommer etter artikkel og blogg skriving.

Men hvis du tyr til det internasjonale SEO-samfunnet så er det mindre bullshit enn hva som finnes her i Norge. Backlinks er bra for din side og det er noe man kan opparbeide seg på naturlig vis. Det finnes flere gode måter å skaffe seg naturlig backlinks på og det skal vi skrive en artikkel om i fremtiden. Inntil videre så anbefaler vi å ikke kjøpe backlinks fordi da kan du få en sikkerlig smell i Google-rangeringen.

Dersom du er på utkikk etter et SEO-Byrå eller markedsføringsbyrå-i-Oslo  Så håper vi at Marketin Markedsføringsbyrå kan være en rett kandidat for deg. Vi spesialiserer oss innenfor søkemotoroptimalisering og vi leverer resultater som varer! Noen av våre kunder er Host1 AS og Studentavisen Inside AS

Ta kontakt med oss på post@marketin.no eller tlf 921 10 940.

Lykke til med SEO i 2019!

Les “Hva er SEO (Søkemotoroptimalisering)

Les “Fordeler med SEO

Les “Lokal SEO

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *