Disse SEO faktorene burde du kunne!

Disse SEO faktorene burde du kunne!

I denne artikkelen skal vi henvise deg til 4 forskjellige rangering faktorer for SEO. Vi skal gjennom temaer som listet nedenfor: Temaene inkluderer utdypet informasjon om søkeord, backlinks, lenkebygging, pbn, teknisk SEO og mm.

  • SEO Autoritet
  • Backlinks for SEO
  • Teknisk SEO
  • Søkeord for SEO

    Kort om SEO

    For å starte med en enkel forklaring kan man si at søkemotoroptimalisering er fagfeltet om hvordan man opptrer i søkemotorer som for eksempel Google eller Bing.

    SEO handler om mer enn bare sidekart og Yoast plugin. Det handler om hvordan du for eksempel skriver en artikkel. Måten man skriver vil påvirke hvordan en søkemotor som Google gjennomsøker siden din, og hvor relevant den finner ditt innhold i sammenlignet med konkurrentene.

    Det finnes over 200 identifiserte ranking faktorer på hvordan du vil opptre i søkemotoren Google. Vi kommer ikke til å bruke Bing som et eksempel kun fordi under 3% bruker Bing. Og dermed ser vi på Bing som ganske irrelevant ved mindre du skal treffe målgruppen på 55 år med lite datakunnskap.

    SEO Autoritet

     

    For å fortelle faktorer som påvirker SEO, må vi innom en av de største forklaringsfaktorene som finnes. Det kalles Domain Autority og Page Authority. Utviklet av teknologiselskapet MOZ. Domene og sideautoriteten forklares ved at Domenet altså nettsidenavnet for eksempel “marketin.no” har en score fra 0-100 hos Søkemotoren Google.

    Dersom den har 100 i score vil den rangere fortere og lettere enn for eksempel en med lavere score. Sideautoriteten er knyttet mer til en underside av domene navnet. Det vil si at for eksempel om du har en underside med lite innhold eller skrivefeil vil dette gi litt dårligere utslag enn din ordinære domene autoritet.

    Domene og side autoritet tar lang tid å bygge opp. En fin måte å bygge autoritet er å publisere artikler, Blogg-innlegg eller å være aktiv på sosiale medier eller debatt forumer.

    Sjekk din nettsides domene og side autoritet her <- (Gratis)

    Backlinks for SEO

     

    Faktorer som påvirker SEO forklares ytterligere ved å forklare begrepet lenkebygging eller backlinks: Ordet “Backlinks” har et visst dogme over seg på grunn av hyppig lenkemissbruk i tidligere tid. Man kan og burde bygge backlinks men ikke på feil måte.

    Den uetiske og kortsiktige måten er å gå til nettsider som Fiverr SEO services å kjøpe seg til imitert autoritet. Dette er forresten ikke veldig smart i lengden ettersom man ikke vet hvordan de fremtidige oppdateringene til Google kommer til å være.

    På nettsider som Fiverr har man muligheter til å kjøpe 1.000.000 backlinks for 5$. Det er selvfølgelig mer til skade enn til godt. Vi ser stadig at våre kunder er eller har vært utsatt for akkurat dette. Vi har derfor startet å selge lenkeopprydding. Vi går igjennom alle de dårlige lenkene som gjør din SEO rangering verre og rapporter de til Google.

    Etter man har rapportert lenkene med  Google disavow tool kan du få tilbake tilliten du mulig har mistet. Vi finner lenkene ved bruk av verktøy som Semrush tilbyr.

    Et aktuelt og utetisk eksempel er å kjøpe lenker fra såkalte PBN (private blog networks). PBN gir deg SEO boost på grunn av imitert relevans. Den uetiske måten å bygge lenker på fungerer heller ikke like bra som det gjorde før. Google har avanserte algoritmer som kan nå oppdage enda lettere enn før. Her kan du lese Google guidelines for SEO.

    En vanlig teknikk når det kommer til lenkebygging er anker tekster. slike som <a href=”https://marketin.no”>Verdens Beste SEO-Byrå</a>. Når slike lenker brukes fra andre sider øker det din relevans for søkemotorer. Du trenger ofte ikke så mange for å få betydelige resultater!

    Teknisk SEO

    Teknisk SEO er et stort kapittel. Men Teknisk SEO er også en viktig del av søkemotoroptimalisering.

    Teknisk SEO inneholder følgende temaer:

    • Meta tags, meta beskrivelser.
    • Tittel, beskrivelser, søkeord, innhold.
    • Gzip, kode kompresjon, lettleslighet for Google-bot.
    • XML-Sidekart, plugins, etc.

    I tillegg til dette er det både back-end og front-end utvikling av kode for å gjøre siden lettest optimalisert for Google-bot. Det er altså enda mer enn dette men her er kun en indikasjon. Når det kommer til Teknisk SEO er det så mye kunnskap og kompetanse som kreves.

    Søkeord for SEO

     

    Søkeord for SEO er viktig. Men ettersom man har et søkeord eller søkefrase i fokus som man vil treffe høyt på Google med. Da må man også se på konkurrentene og hvilke søkeord de bruker. Hvor ofte de bruker det og hvor høy autoritet de har i forhold til deg. Dette vil gi deg en uklar indikasjon på hvor vanskelig det er å rangere for et søkeord eller nøkkelfrase. Vår nøkkelfrase “Hva er SEO” har høy konkurranse fordi kun de som er kjent med søkemotoroptimalisering vil skrive om det.

    Bildet som er lagt til i avsnittet viser vår Google plassering. Det er rangeringen vår på Google på søkeordet “markedsføringsbyrå

    Google bruker rundt 4-6 måneder på å rangere din nettside etter forskjellige søkeord, dersom din nettside er ny. Derfor kan det ofte være lite motiverende å starte med innholdsproduksjon dersom du ikke får resultater. Men etterhvert som tiden går finner man sin plass i søkemotorer og trafikk kommer av seg selv.

    Hjelp med SEO?

    Ettersom du har lest vår artikkel om SEO er det sannsynlig at du enten er på utkikk etter et SEO-Byrå til hjelp?

    Hvis du ønsker hjelp med søkemotoroptimalisering og lurer på hva Marketin kan gjøre for deg? Vi sender deg gjerne en gratis rapport! Disse rapportene koster til vanlig flere tusen kroner, men ettersom vi har kapasitet nok er det gratis. Trykk på knappen nedenfor så blir du tatt med til vår side for der du kan ta kontakt.


    Trenger du hjelp med SEO?

3 thoughts on “Disse SEO faktorene burde du kunne!

  1. Anon says:

    Artikkelen er ikke helt hva tittelen “hva er seo” sier. Men fortsatt gode poeng med rangering faktorer. Tror at i 2019 vil det være smart med AMP og voicesearch!

  2. Magnus says:

    Hva er Seo i 2019 var et godt innslag. Det er forskjellige rangeringsfaktorer som har blitt tatt bort på Google. Grunnen til dette er at så mange har manipulert rangeringer med ting som backlinks, 301 redirects osv. Jeg er glad for at denne artikkelen belyste mange av de faktorene som fortsatt er aktuelle for SEO-fagfeltet. Det er viktig at vi seo-spesialister tar en mer langsiktig vei til god rangering fremover. Det som i tillegg vil bli veldig aktuelt for SEO er nok også det med voice-search. Leste i en kilde at innen 2020 så regner de med at 50% av alle søk på telefon blir gjort over stemmesøk. Det kan nok variere stort fra bransje til niche. Grunnen er nok at hvis man skal ha ting som trenger visuell stimuli som feks webhosting at det fortsatt gjøres med manuelt søk. Men dersom du skal finne et seo-byrå som har en fysisk lokasjon vil det være mer aktuelt. Flott uansett! fortsett å publiser innlegg så holder vi et øye med deg! Takk hilsen Magnus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *