Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Litt om partneren

Host1.no er en av Norges største webhotellaktører. Firmaet er et datterselskap av Copyleft Solutions AS, som tilbyr alt av drift, design og utvikling.

Host1.no tilbyr i tillegg til webhotell også skalerbare serverløsninger for både større og mindre aktører som ønsker topp hosting- og driftstjenester.

Omsetning 2019:
1,6 millioner (Host1) 18,5 millioner (Morselskap)
Lokasjon(er): Oslo, Filippinene, Mexico
Bransje: Drift- og hostingtjenester

Hva vi har gjort

Vi har hjulpet Host1 med å forbedre søkemotoroptimaliseringen på sin nettside host1.no. Dette ble gjort gjennom å utføre en grundig SEO-analyse, som avdekket de eksterne lenkene som peket til nettsiden, samt sidens helse og SEO-mønsterpraksis. Vi undersøkte også hvordan nettsiden presterte på relevante og viktige søkeord, i forhold til konkurrentene..

Vi kom frem til at siden hadde mange gode innkommende lenker, samt ble ansett som både autoritativ og troverdig av Google og andre søkemotorer. Derfor konkluderte vi med at siden underpresterte på grunn av en mangel på innhold og utformingen av nettsiden.

Vi leverte derfor tips til forbedringer av nettsiden, som ble implementert av Host1 sine egne utviklere. I tillegg til tips, bisto vi også med innholdsproduksjon av relevant og optimalisert innhold. Dette gjorde det lettere for både Google og besøkende med å finne riktig informasjon om siden, firmaet og deres tjenester.

SEO

Vi begynte SEO-arbeidet med å utføre analytisk arbeid. Dette analytiske arbeidet gikk ut på å avdekke nettsiden sin helse, og finne nettsidens generelle tilbøyelighet for å rangere bra for relevante og ønskede søkeord.

Ved hjelp av analysen fant vi ut om partneren sin nettside hadde uønskede innkommende lenker, samt å avdekke nettsidens helse og prestasjon, i forhold til konkurrentene.

Uønskede lenker fra irrelevante og ikke-troverdige kilder kan ha en smitteeffekt, der det dårlige ryktet til nettsidene som lenker til seg selv, kan smitte over på mottaker. Derfor var det viktig for oss å kontakte Google for å be dem om å forkaste disse lenkene, slik at de ikke blir fulgt av søkerobotene til Google når de indekserer siden.

Vi lagde deretter en søkeordanalyse som avdekket hvilke søkeord som er mest relevante for Host1 basert på deres tjenester og løsninger, og ikke minst hva brukere på Google søker etter for å finne disse tjenestene og løsningene. Vi avdekket dagens rangeringer på søkeordene, og prioriterte de vi anså som mest relevante, mest søkt etter og lettest å rangere for, samt å forbedre dagens rangeringer for. Disse søkeordene la utgangspunktet for innholdsproduksjonen.

Innholdsproduksjon

Vi gikk til verks med å drive innholdsproduksjon basert på funnene i søkeordanalysen vår. Innholdet skulle reflektere viktige tjenester, løsninger og svare på kjente problemstillinger på en lettfattelig og god måte. I innleggene inkluderte vi relevante søkeord, slik at det skulle bli lettere for personer å finne det de søker etter på Google.

Innholdsproduksjonen gikk for seg ved at vi lagde innlegg som ble publisert på bloggen til Host1. I forkant av produksjonen, ble det utført grundig forarbeid av tekstforfatteren til Marketin. Dette ble gjort for å bygge opp en viss intern teoretisk kompetanse, knyttet til fagområdene og teamene som vi skulle skrive om. På denne måten kan vi lage relevant og nyttig innhold som tilfører en verdi til leserne, i tillegg til å gjøre innleggene mer synlig i søkeresultatene.

Fremgangsmåte og samarbeid

Samarbeidet fant sted ved at vi hadde en løpende kontakt med representanten fra Host1. Det var hyppig møtekontakt både digitalt og i person. Under møtene ble det utvekslet oppnådde resultater, samt råd fra Marketin til muligheter for tekniske forbedringer av nettsiden.

Resultatene vi leverte

Etter samarbeidet, opplevde partneren en fenomenal vekst i estimert innkommende trafikk i de etterkommende månedene.. Ettersom at siden allerede hadde mange innkommende lenker, samt ble ansett som autorativ og troverdig av søkemotorene, hadde host1.no svært gode forutsetninger for å gjøre det mye bedre i søkeresultatene.

Fra våre forslag til tekniske forbedringer på siden ble implementert, og de første artiklene ble publisert, opplevde siden en eksplosiv vekst i innkommende organisk trafikk. Fra å være nærmest usynlig i søkeresultatene til Google, fikk siden opp mot flere titalls besøkende på en daglig basis fra søkeresultatene. Disse besøkende representerer potensielle kunder.

KUNDE

Host1

TIDSPUNKT

2019

OPPDRAG OG TJENESTER

- SEO

Hva sier partneren om oss