Hva er lenkebygging? Lær hvordan du kan lenkebygge på en etisk måte!

Lenkebygging er et begrep som alle i SEO-verdenen har sterke formeninger om. Noen er for det, andre er på et korstog mot det. Så hva i alle dager er egentlig lenkebygging? Og hvorfor er det et såpass kontroversielt tema? Dette er spørsmål vi skal ta for i dagens innlegg. Vi skal også komme med tips til etisk lenkebygging, og hvordan du kan etisk lenkebygge til din nettside.

Tre animerte personer som holder en stor blå lenke, lenkebygging, seo lenker, seo link

Her er svaret på spørsmål nummer en: Lenkebygging handler om å anskaffe seg lenker som peker til sin egen nettside fra eksterne nettsider. 

Til spørsmål nummer to kan vi svare følgende: Lenkebygging er et kontroversielt tema fordi det for mange medbringer negative konnotasjoner til såkalt black hat SEO. Black hat SEO handler om uetiske SEO-metoder og såkalte “quick-fixes” og manipulering av smutthull og gråsoner i Google sine algoritmer. 

Typisk black hat/uetisk lenkebygging er å betale nettsider for å lenke til seg eller, eller å drive forskjellige nettsteder som lenker til hverandre i stor grad, uten at det er noe relevans mellom sidene.

Hva er formålet med lenkebygging?

Formålet med lenkebygging er å forbedre en nettside sin SEO, Search Engine Optimisation, altså søkemotoroptimalisering på norsk. Eksterne lenker (på andre nettsider) som peker til sin egen nettside, er et av de aller viktigste kriteriene Google ser på når de skal rangere nettsider i sine søkeresultater.

Nettopp grunnet vekten lenker har i Google sin algoritme, er lenkebygging en stor virksomhet. Noen livnærer seg på å selge og kjøpe lenker, og nettsider av høy kvalitet kan ta betalt flere tusen kr for en enkelt lenke. Blant annet NRK Beta, en teknologireltatert nettside som tilhører NRK opplevde å få en rekke mystiske eposter fra personer som tilbydde seg å betale de for å publisere innhold med lenker til sin nettside.

Forskjellige lenker har forskjellig verdi

Ikke alle lenker behandles likt av Google. Lenker fra store og autorative nettsider veier tungt. Lenker derimot som kommer fra små og ukjente blogger og forumer veier minimalt. UGC, User Generated Content/brukergenerert innhold faller nederst på viktighetshierarkiet. Brukergenerert innhold er typisk bloggkommentarer og foruminnlegg som hvem som helst kan publisere.

En stor lenke av gull, lenker som er verdt mye, autorative lenker

Lenkene som er verdt mest er såkalte follow-lenker fra nettsider som blir ansett som autoritative av Google. En autoritativ nettside har selv mange eksterne lenker som peker til seg, og har godt innhold av høy kvalitet og ofte en del besøkende. Man kan få en god pekepinn på hvorvidt en nettside er autoritativ ved å benytte seg av SEO-verktøyene sine egne domeneautoritetspoeng. Dersom du er nysgjerrige på hvor mye “autoritet” en nettside har, kan du sjekke ut Moz og Ahref sine domeneautoritetspoengverktøy.

I tillegg til autoriteten til nettsiden der lenken peker fra, er det også andre faktorer som spiller inn på hvor mye en lenke er verdt. En slik faktor er relevans. Det er med andre ord viktig at nettsiden som lenker til sin egen, har historie med/driver med noe som er relevant med tematikken til sin egen nettside. Dersom man for eksempel er en rørleggerbedrift, vil man kunne tjene mindre på en lenke fra en nettside til et reisebyrå, enn man ville tjent på å få en lenke fra en snekker, eller en fagrelevant nettside som driver med bygg og/eller VVS.

Aviser og store nettsider har som regel en historikk om å skrive om en rekke forskjellige temaer, så en lenke fra en sånn nettside vil som regel bli regnet som en relevant lenke.

Intern og utgående lenkebygging

I dette innlegget handler det mest om eksterne lenker, altså lenker fra andre nettsider som peker til sitt eget. I tillegg til dette, har vi også interne lenker. Interne lenker er lenker som finner sted internt på sin egen nettside.

Interne lenker teller også for SEO, men teller i mindre grad enn eksterne lenker. Interne lenker er blant annet viktig for å vise Google hvilket innhold som er mest viktig på siden sin. Lenk til andre relevante innlegg og sider på nettsiden din, og ha lenker til de sidene du mener er viktigst, og vil gi størst verdi for leseren.

I tillegg til interne lenker har vi også utgående lenkebygging. Dette handler om å lenke til andre nettsider fra sin egen. Å lenke til andre nettsider kan være viktig for å vise til kilder og virke mer kredibel både i leserens og Googles øyne.

Etisk lenkebygging

Dersom man ønsker å lenkebygge til sin egen nettside, er det viktig å drive etisk lenkebygging. Dersom man driver uetisk lenkebygging kan man blant annet risikere å få straff fra Google. En slik straff kan være å få dårligere rangeringer, eller å bli utelatt helt fra Google.

Dette er noe man så klart ikke ønsker. Å bli straffet av Google for å drive uetisk lenkebygging går jo tross alt i mot det man forsøker å gjøre i utgangspunktet, nemlig å rangere høyere.

For å slippe å oppleve og bli straffet av Google for å lenkebygge, er det viktig å ikke gjøre følgende:

-Ikke betal andre for å legge ut lenker til egen nettside

-Ikke driv eksterne nettsider som spammer ut (masseprodusering av lav kvalitet) lenker til nettsiden sin.

-Ikke skaff deg lenker fra nettsider som driver med uetisk virksomhet som gambling og pornografi.

Lenker til egen nettside bør fremkomme så naturlig som mulig. Google foretrekker at alt skal være så organisk som mulig.

Slik kan du lenkebygge til nettsiden din

Det kan være vanskelig å lenkebygge til sin egen nettside. Derfor skal vi her komme med noen gode tips til hvordan du kan lenkebygge til din egen nettside på en naturlig og etisk måte:

Partnerskap med relevante bedrifter/nettsider

To animerte hender som håndhilser

Dette tipset går ut på å kontakte relevante bedrifter/nettsider som har synergieffekt til sin egen bransje, uten at man er i direkte konkurranse med hverandre.

Et eksempel kan være at en snekker har lenker til en rørlegger, og andre veien tilbake. Eller at en bilselger lenker til en bilmekaniker.

Tilby deg å bidra med innhold til andres nettside med innebygd lenke

En godt tips for å lenkebygge er å ta kontakt med relevante nettaviser eller blogger. Si ifra at du har mye kompetanse innenfor teamet, og tilby dem å skrive innhold av høy kvalitet mot at du kan legge til en lenke i teksten, eller under teksten, som peker til din egen nettside.

Si ifra til andre om at du har godt innhold de kan lenke til

Et annet tips for å lenkebygge er å ta kontakt med nettsider som benytter seg av konkurrerende aktører som kilder, og tilby dem et alternativ. Lag et innlegg som er enda bedre og er av enda høyere kvalitet, og si i fra til dem at de kan lenkebygge til din ettersom den er mer dekkende.

Vær aktiv på sosiale medier

Lenker fra sosiale medier til egen nettside, regnes også ofte som lenker. Husk å dele innlegg og undersider på nettsiden sin på Facebook, og prøv å engasjerer brukere med innholdet sitt, slik at de også ønsker å dele innholdet videre.

Lag innhold av høy kvalitet

Et godt generelt tips er å produsere innlegg og sider av høy kvalitet, som er godt gjennomførte og dekker tematikken på en god måte. Husk å spre innhold og gjør det kjent til omverden. Da vil man brått oppleve å få lenker til sin egen nettside på en naturlig måte.

Trenger du hjelp med lenkebyggingen?

Dersom du trenger hjelp med å lage kvalitetsinnhold, lage partnerskap med andre virksomheter/nettsider og generelt drive lenkebygging, så kan vi i SEO-byrået Marketin hjelpe deg. Ta gjerne kontakt på post@marketin.no så svarer vi på ethvert spørsmål du måtte ha.

Legg til en kommentar og fortell oss hva du tenker!

Share on facebook
Del på Facebook
Share on linkedin
Del på Linkedin

Ta kontakt før konkurrenten din ;)

Klar for økt lønnsomhet? 🚀

Din avkastning er vår målsetning