Hvordan skrive en SEO artikkel?

Orginal link – https://www.publicdomainpictures.net/en/view-image.php?image=263441&picture=newsletter-news-app-article

I en tid der mer og mer næringsvirksomhet foregår på internettet, så er det spiss konkurranse mellom de forskjellige selskapene innenfor hver markedsnisje. Ethvert ambisiøst selskap eller organisasjon med respekt for seg selv har en form for en digital markedsføringsansvarlig som legger en digital markedsføringsplan eller strategi for hvordan man oppnår synlighet for sitt markedssegment på nettet.

Noen organisasjoner velger å ansette en markedsføringsansvarlig, mens andre velger å hyre inn et tredjepart selskap som påtar seg dette ansvaret. En viktig del av en digital markedsføringsstrategi er å kunne vise frem relevant innhold til potensielle kunder, og ikke minst søkemotorer som Google. En god måte å gjøre dette på, er å publisere SEO artikler, som er en form for en artikkel som er optimalisert for søkemotor lesbarhet.

Hva er SEO, og SEO artikler?

SEO (Search Engine Optimization), eller søkemotoroptimalisering på godt norsk er en prosess der man optimaliserer en nettside, eller innhold på internettet for å oppnå forbedret lesbarhet hos søkemotorer. De siste årene har SEO tatt helt av, dette er på grunn av at mer, og mer av konvensjonell økonomisk aktivitet har forflyttet seg over til internettet.

Virkes handelsrapport for 2018/2019 som ble publisert på DNB sine nettsider viser at hele 3 av 4 nordmenn nå handler i stor eller liten grad på internettet, rapporten viser også at fysiske butikker har negativ vekst, mens netthandel er i sterk vekst. For å kunne kapre en del av dette nye lukrative markedet er det viktig å mestre SEO for å være synlig på søkemotorresultater, man konkurrerer tross alt mot allerede etablerte giganter som Elkjøp, Amazon, Komplett, Ebay osv.

Se for deg at du selger bøker på nett, din naturlige konkurrenter blir da Amazon, Bokkilden, Adlibris osv. For å kunne konkurrere mot disse er det viktig å kapre søkeresultater for relevante nøkkelord, som for eksempel “kjøp bok på nett”. Et kjapt søk på Ubersuggest, (et godt verktøy for skriving av SEO-Artikkel) viser at 70 personer søker for dette per måned. Vi skal gå mer inn i dybden om viktigheten av nøkkelord i et senere avsnitt.

Hva er en god artikkel?

Før man setter seg inn i hvordan man skriver gode SEO-Artikler så er det viktig å ha det grunnleggende i boks først, nemlig hvordan man i utgangspunktet skriver en god artikkel.

Så la oss børste vekk støv fra boksen der vi har oppbevart ungdom, og videregående skole kunnskapen om artikkelskriving. Hvis du fortsatt er helt blank, og ikke husker kunsten å skrive en artikkel så skal vi oppsummere det for deg.

Først og fremst er det viktig å ha en god og informativ tittel som forteller lesere om hva de kan forvente seg fra artikkelen de skal i gang med å lese. Vær gjerne kreativ med å skrive tittelen, for å ta blikkfanget til leseren, så de ikke sporens straks forlater artikkelen hvis de synes den ser kjedelig ut.

Videre, så er det viktig å ha en rød tråd igjennom artikkelen, så leseren får en følelse at det er en naturlig flyt i artikkelen og at de kan begynne å lese fra blanke ark, altså uten å ha tidligere kunnskap om temaet, for så og lese seg fra start til slutt.

Som en del av den røde tråden er det viktig å ha gode overskrifter for hvert avsnitt, så en leser som kanskje allerede har bakgrunnsinformasjon og tidligere kunnskap om tema kan hoppe til det avsnittet som er relevant for vedkommende.

Selv om du skriver en SEO-Artikkel så er det viktig å huske at det til syvende og sist er mennesker som skal lese artikkelen, og hvis det ser ut som at SEO artikkelen er veldig kunstig skrevet, med kun formålet å inneholde så mange nøkkelord som mulig, så kan dette bli hardt straffet av søkemotorer, noe som kan ende med at du ikke får en god plassering i søkeresultatene.

Generiske søkeresultater kontra betalte

Når man skal skrive en SEO-Artikkel, eller generelt drive med SEO så er det viktig å vite de to betegnelsene for forskjellige type søkeresultatene.

Et betalt søkeresultat er gjerne de øverste resultatene man får opp i søkeresulatetene. Med et kjapt søk for hotell så får vi opp et resultat for booking.com, dette resultatet er tydelig markert som en AD, altså reklame. Per dags dato (24 mars 2019) så koster det noen som ønsker å få en god betalt plassering 38 kroner hver gang noen trykker seg inn på den betalte plasseringen.

hvordan skrive en god seo innhold artikkel

Søkeresultater for nøkkelordet hotell i Google {https://i.imgur.com/P0TbHjj.png}

Under det første betalte søkeresultatet får vi det første generiske søkeresultatet, et generisk søkeresultat er et søkeresultat som naturlig blir funnet av google sine algoritmer og søkeroboter. Google går igjennom tusenvis av forskjellige nettsider for å finne innhold som er relevant for det gitte søkeordet, og avstand fra tjenesten til der søkeren befinner seg geografisk.

Ettersom jeg skriver denne artikkelen i Russland, og hotell også betyr hotell på svensk så er Sverige nærmere meg enn norge, noe som fører til at jeg får opp resultater i Sverige. Men hvis du foretar deg det samme søket i Norge, så vil du få opp forskjellige resultater.

Analyse, forarbeid og nøkkelord

Når man skal skrive en SEO artikkel så er forarbeidet kanskje noe av det viktigste for å oppnå en suksessfull artikkel for SEO.

Først og fremst må man sette seg ned og finne ut hvilke søkeord eller nøkkelord som er viktige for sitt markedssegment, altså hva potensielle kunder søker etter for å finne produkter og tjenester som du tilbyr. Gode og viktige verktøy for å analysere hvilke søkeord man burde inkludere i sin SEO-artikkel, kan man finne på Ubersuggest ved å søke etter et eller flere nøkkelord som man tror er relevant. Ubersuggest vil gi deg relevante synonyme søkeord og oversikt over hvor mye trafikk som månedlig går til hvert av disse søkeordene eller setningene i søkemotorer.

Under har vi en oversikt over alternative søkeord som Ubersuggest anbefaler hvis man søker for kjøp bok. Som du kan se, så er det mest trafikk for “kjøp bøker på nett” men det kan også være lurt å inkludere “kjøp bok” et par ganger også. CPC betyr forøvrig prisen det koster per gang noen klikker seg inn på søkeordet hvis man velger å betale for topplassering.

Orginal link –
https://i.imgur.com/85BQSD4.png

Google og andre søkemotorer ser forøvrig etter blant annet tetthet av relevant nøkkelord (søkeord) i en SEO-artikkel eller annet internettinnhold, men dette må ikke overdrives da Google forstår at du gjør dette kun for å oppnå en god plassering. Så det er viktig at søkeordtettheten er naturlig, og at det ikke gjør lesere mistenkelige på at det er noe rart på gang.

Nå som vi vet hvilke søkeord vi skal bruke i en SEO-artikkel så er det viktig å sjekke ut hvordan det står til med konkurransen vår. SD som er den siste kolonnen i bildet over representerer vanskelighetsgraden for å få en god plassering gjennom generisk søk. Fortsetter i neste avsnitt.

Tekniske tips og triks

Vi anbefaler deg å se hvor mange ganger nettsidene med de høyest rangerende generiske resultatene nevner eventuelle søkeord som du er interessert i, som i denne sammenhengen kan være “kjøp bok” “nettbøker” “bøker på nett” “kjøp bok på nett” osv, og prøv å nevn de gitte kodeordene like mange, eller flere ganger i din seo artikkel eller side.

Et bra tips for å finne ut hvor mange ganger et kodeord er brukt på en nettside er å bruke CTRL+F funksjonen på nettleseren, for å søke igjennom en side å se hvor mange ganger noe er nevnt.

Ettersom vi i denne sammenhengen bruker “kjøp bøker”, så vil Google gi deg en bedre plassering hvis du faktisk selger bøker på din nettside eller nettbutikk. Uansett så kan en god ide for en artikkeltittel være “hvorfor kjøpe bøker på nett?” “stressfri handel av bøker på nett?” osv.

Å nevne viktige nøkkelord i overskrifter, og titler er viktig, fordi søkemotorer kan differensiere mellom brødtekst og overskrift.

Videre så er det også viktig å ha gode linker til eksterne troverdige sider inkludert i artikkelen sin, i denne sammenhengen kan vi for eksempel inkludere linker til forskning som viser at det er bra å lese bøker, eller at netthandel av bøker er gunstig. Men ikke inkluder linker til selskap som er i direkte konkurranse mot seg selv.

Viktigheten av lesbarheten til en SEO-Artikkel.

Å ha en lesbar SEO-artikkel er veldig viktig, for to grunner. Den første grunnen er at mennesker som skal lese artikkelen ikke skal slite med å holde følge igjennom teksten, hvis det for eksempel er veldig lange paragrafer eller avsnitt uten mellomrom, så kan det være vanskelig for en person å differensiere mellom linjene, noe som er negativt for å kunne oppnå en god lesbarhet.

Videre, så er det ikke bare mennesker som sliter med å lese seo artikler med lange paragrafer og avsnitt, Google sine søkeroboter har problemer med å lese igjennom teksten for å finne relevante kodeord og setninger. Google bryter ned teksten inn i segmenter, så det er fordelaktig å ha en god og logisk oppdeling av avsnitt med relevante overskrifter. Så hold deg til avsnitter på maks 5-6 linjer.

En god lesbar SEO-artikkel for Google, er en hvor relevante kodeord blir nevnt en eller flere ganger per avsnitt, men husk å bruk synonyme nøkkelord, som for eksempel “kjøp bok” “bok fåes kjøpt” “bøker” “bokhandel” osv, fordi en søkemotor vil se helheten av en tekst, og hva den handler om.

Men, selv om det er viktig med synonyme nøkkelord så er det viktig å sette seg et mål om et primært nøkkelord eller setning man ønsker å rangere for. For så å nevne dette nøkkelordet flest ganger, med supplementære relevante nøkkelord i tillegg.

Lengde spiller også en god rolle, Google ser ut til å like tekster fra 1000 ord med god og relevant informasjon omhandlende temaet til nøkkelordet, så vi anbefaler en tekst fra 1000 til 2000 ord.

Call to Action

En SEO-artikkel er til syvende og sist en form for reklame, så det er viktig å få frem på en naturlig måte hvilket produkt som tilbys, og hvordan en potensiell kunde kan nå frem til tjenesten eller produktet. Call to Action handler om å få en potensiell kunde til å reagere, å kontakte tilbyderen av produktet eller tjenesten som markedsføres i seo artikkelen.

Med å inkorporere Call to Action elementer i teksten vår, så gjør vi det med det formål å få en potensiell kunde til å ta kontakt med oss for å få et prisoverslag, eller kjøpe et gitt produkt eller tjeneste.

En god måte å inkludere Call to Action elementer naturlig i en seo artikkel kan være å ende teksten med et sitat, som for eksempel “Hvis du ser etter gode tilbud på bøker, sjekk ut vår nettbutikk med konkurransedyktige priser og kjente titler” og da selvfølgelig inkludere en link som fører leseren til nettsiden der han eller henne kan foreta kjøpet.

Nå som du har lært noen triks og tips om hvordan du skriver en seo artikkel, så ønsker vi deg lykke til med din seo artikkelskriving. Men hvis du ikke har tid, krefter eller energi til å skrive dine egne artikler så har vi inkludert en vår egen lille Call to Action, så du kan sjekke ut hvilke priser og tjenester vi i Marketin SEO-Byrå tilbyr deg som ønsker bedre synlighet i søkemotorene. Klikk her for mer info.

One thought on “Hvordan skrive en SEO artikkel?

  1. Pingback: Hvordan skrive en SEO artikkel | Hkuf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

gratis seo demo

Gratis Håndskreven SEO-Demo

Få tilsendt en gratis håndskreven SEO-demo som viser din bedrifts potensiale i SEO markedet. Denne demonstrasjonen skal vise deg hva som din bedrift kan realistisk oppnå ved et samarbeid med oss. Dette er selvfølgelig helt gratis og uforpliktende! Mvh oss i Marketin AS :)

Hei, vi må informere om at vi bruker Cookies

Velkommen til Marketin SEO-Byrå