Hva er Søkemotoroptimalisering? Alt du trenger å vite om SEO

Søkemotoroptimalisering i 2019 er et stort fagfelt i rask endring. Dette er et leksikon for søkemotoroptimalisering i 2019. Her er det mye informasjon.

Velkommen til Marketin’s ultimate SEO Guide for 2019. I denne artikkelen skal vi gi deg et helhetlig overblikk over søkemotoroptimalisering som fagfelt. Her i denne artikkelen så finner du ut hvordan du blir funnet på dine ønskede nøkkelord og søkeord!

Det var en spennende tid når søkemotoroptimalisering var nytt, og i sin barndom. Ingen visste helt hva som skulle til for å rangere, så man lekte rundt til man fant ut hva søkemotorene reagerte positivt på, og negativt. Alt man trengte å gjøre var å fylle opp en side med så mange søkeord som mulig. Så slengte man med noen linker, og lagde en separat side optimalisert for Altavista.

Den tiden er dessverre over, og det kan se ut som at man må være en trollmann som bedriver trolldom. Og at man må kunne alle de forskjellige trylleformlene for å oppnå en god rangering i Google.

Men frykt ikke, heldigvis for deg så har vi påtatt oss jobben med å finne ut kunsten med å bedrive søkemotoroptimalisering (SEO) i 2019. Hvis du følger disse rådene for hva du burde inkludere og ekskludere på din nettside. Så burde du ha et veldig godt utgangspunkt for å oppnå en god SEO og en flott rangjering.


hva er søkemotoroptimalisering
hva er søkemotoroptimalisering (SEO) ?

Innholdsfortegnelse

Søkemotoroptimalisert innhold


Bilde av et kart med verden for å illustrere SEO,søkemotoroptimalisering,søkeord,nøkkelord,seo-guide
Orginal link : https://pxhere.com/en/photo/1558475 publisert under
CC0 Public Domain

SEO fokusert kvalitetsinnhold

De siste årene så har søkemotorene sine algoritmer og kunstig intelligens hurtig progressert. Søkemotorene har til en stor grad lært seg å bedømme en nettside ut ifra de menneskelige kriterier. Derfor er det blitt kjempe viktig å skrive artikler som er menneske-sentrert. Det vil si skrevet og utformet med den fremtidige leseren tatt i betrakting. 

Hvis du vil oppnå bra menneske-sentrert SEO innhold, og design av høy kvalitet. Så er det viktig å bruke språk som er relevant for publikummet som du ønsker å nå.

Hvis du skriver artikler om forskning, eller jus så er det et formelt og akademisk språk som gjelder. Men hvis du prøver å markedsføre din nye håndbryggede øl så er folkelige språk og uttrykk bedre.

Research og forarbeid for SEO

Viktigheten av å gjøre grundig forarbeid og research kan ikke underestimeres. Hvis det eksisterer et hemmelig tips, eller quick fix for søkemotoroptimalisering så er det å gjøre grundig research.

Finn ut hvilket søkeord, eller søkefraser du ønsker å satse på. Men velg med omhu, fordi det vil bli straffet hvis du går for generelt til verks. Sats på ett nøkkelord, eller søkefrase, men gjerne inkluderer sekundære søkeord som du gjerne også vil satse på, som er relevante til ditt primære nøkkelord. For eksempel, det primære søkeordet jeg ønsker å rangere for i denne artikkelen er søkemotoroptimalisering, mens det sekundære er SEO.

Sjekk ut din konkurranse, hvor mange ganger nevner de søkeordne du ønsker å rangere for, hvor mange ord består innholdet dens av, hvor mange linker har de til eksterne sider, og hvor mange eksterne sider linker til dem? Prøv å lag like mye, og relevant innhold som din konkurrent, og inkluderer like mange eller flere linker.

Ta gjerne også en titt på hjelpemidler som Google trends, eller Ubersuggest. De er gode virkemidler for å se om ditt søkeord er populært, og om folk faktisk søker på det. Fordi det er tross alt liten vits i å jobbe hardt for å nå et søkeord som ingen søker etter.

Relevant språk, og relevante ord

Som nevnt kort over, så er det gunstig å bruke en sosiolekt som målgruppen din bruker, er de unge og hippe? Bruk et ungt og hipt språk. Er de eldre, eller høyt utdannet? Bruk et mer raffinert, rent og akademisk språk, og velg dine ord deretter.

Videre, så er det viktig å inkludere ord som er relevant for hva du ønsker å rangere for. Hvis du ønsker å lage en nettside for siderproduksjonen din i Hardanger. Da er det gunstig i å inkludere gjerne ord som Sider, Siderproduksjon, Cider, Lokalbrygget sider, lokal cider osv. Søkemotorer skanner hele teksten din, og ser eller hvor substant teksten din er. Det vil si hvor mye den holder seg til poenget.

Trendy og relevant søkemotoroptimalisering

Vær hurtig ute med å rette innholdet ditt mot nye trender, og nytt relevant innhold. Hvis en ny trend er blitt skapt innenfor din nisje, så er det sannsynligvis lite innhold som omhandler temaet. Og det betyr lite konkurranse, som gjør det lettere for deg å oppnå synlighet.

Videre, så er det mange som søker etter det som er trendy, og moderne for tiden. Så det kan gi deg mange nye besøkende, som kanskje ikke visste om dine produkter og tjenester fra før av.

Bilder og media

Bilder og media er kjempe flott for søkemotoroptimalisering, Google elsker en god video, da gjerne fra YouTube, som igjen er eid av Google. Så de gir deg et lite fortrinn på rangjeringen og synlighetseksponeringen sin hvis du har innebygd, eller linket til en YouTube video som er relevant for temaet på din side.

Et annet flott medium som man kan inkludere er bilder, ikke bare er bilder flott for å hvile øye på hvis en leser skulle bli trett av og bare lese tekst, men søkemotorer liker også bilder. Og spesielt alt-tekst funksjonen, som man kan inkludere i et bilde. Alt-tekst, er originalt ment for å forklare hva som er avbildet på et bilde hvis det ikke kan lastes inn, eller hvis noen som er blinde bruker et program for å bli lest nettsiden.

Hvis du bruker bilder som er relevant for ditt innhold, og inkluderer en god alt-tekst til bildet ditt, som forklarer bildet, og inkluderer søkeord eller søkefraser, så er det en høyere sjanse for at siden din oppnår god synlighet i søkeresultater.

Å svare på spørsmål er god SEO

Folk søker som oftest på svar etter spørsmål på søkemotorer, så prøv å lag innhold som svarer på et spørsmål. Det er dårlig søkemotoroptimalisering og lure lesere inn på siden sin på feil premisser. Med det, så mener jeg at de tror de vil finne svar på det de har søkt etter på Google, for så å finne lite relevant innhold som overhode ikke besvarer spørsmålet som de har spurt etter svar om på Google.

Så vært presis, inkluderer et spørsmål i innledningseksten, eller i overskriften din, og design teksten din som et grundig svar på det spørsmålet som er stilt.

Dårlig ordforråd, lite og dårlig innhold er dårlig søkemotoroptimalisering!

Sørg for at innholdet ditt er relevant, at det er en rød tråd gjennom hele teksten, eller innholdet, så det er lett for en leser å holde følge.

Det er også viktig for SEO, og ha en naturlig progresjon i teksten, eller artikkelen din. Start med en god innledning, hold deg innenfor temaet, og ha logiske inndelinger av teksten din, med relevante overskrifter som inneholder søkeord om hva leseren kan forvente seg av det gitte avsnittet.

Tilby også leseren en god lesning, og inkluderer ny og flott informasjon, og gjerne en problemstilling som konkurrenten din ikke har tatt for seg. Videre så liker søkemotorerer en lang og god tekst, der relevante ord er jevnlig og naturlig nevnt.

Nettside arkitektur, designet for søkemotoroptimalisering

Arkitektur på nett, bilde av en linjal og plantegning. brukt til å illustrere planlegging i SEO,søkemotoroptimalisering,søkeord,nøkkelord,seo-guide

Søkerobot orientert design

For å ha en side som er godt optimalisert for SEO, så er det viktig å gjøre nettsiden lettleselig, ikke bare for en potensiell menneskelig leser, men også for en søkemotor.

Søkemotorerene har roboter, som jevnlig leser seg gjennom det som finnes av innhold på internettet, og kategoriserer nettsider inn i båser basert på språk, søkeord, design og utforming for å kunne vise relevante resultater til søk. For å påse at din side er designet med tanke på søkeroboter, og for å belyse eventuelle mangler, så anbefaler jeg deg å ta en titt på diverse verktøy som er laget med tanke på søkemotoroptimalisering, ta en titt her for å se diverse tilgjengelige verktøy.

Responsivt design for SEO, og mobil orientert design

Google kategoriserer nettsider inn i kategorier som samsvarer med hvor bra nettsiden presterer på gitte nettlesere, programvare, maskinvare og skjermstørrelse.

Så hvis siden din for eksempel er optimalisert for å kunne tilpasse seg forskjellige skjermstørrelser, så vil siden din bli vist i søkeresultater som er blitt søkt etter på alle forskjellige maskinvarer. Hvis du designer nettsiden din etter kun en laptop eller en stasjonær dataskjerm, så vil det være en mindre sjanse for at smarttelefonbrukere får opp din nettside i søkeresultatene.

At siden din forblir lesbar, og tar seg godt ut på forskjellige skjermer kalles responsivt design, og det er mange måter og oppnå responsivt design på.

Tidligere har dette blitt løst ved at programmererene har laget forskjellige CSS kodeer for forskjellige skjermstørrelser. CSS kode er standarden for å designe hvordan nettsiden kommer til å se ut, og hvor man definerer farger, størrelser, plasseringer osv. Så før hadde man ofte en styling for mobiler, en for laptoper, en for stasjonære skjermer, og en for nettbrett også videre. Men dette er ganske dårlig for søkemotoroptimalisering, da søkemotorer har nylig utviklet en appetitt for mer “dynamisk responsivt design”.

Dynamisk responsivt design, og cross browser compatibility.

Med dynamisk responsivt design så menes det at istedenfor å oppgi størrelser i pixler, så bruker man heller prosenter, for at designelementer på nettsiden automatisk tilpasser seg forskjellige størrelser, istedenfor å ha statiske definerte størrelser. Les mer om responsivt design her.

Videre så er det viktig for søkemotoroptimalisering at siden din ser lik ut på forskjellige plattformer, og ikke har synlige feil hvis den blir vist i en annen nettleser enn det du hadde tiltenkt.

Nettlesere er designet på forskjellige måter, og noen nettlesere støtter kanskje ikke koden som du har anvendt når du programmerte nettsiden din, eller så viser de designelementer på forskjellige måter. Les mer om “cross browser compatibility” og hvordan du kan designe din nettside etter dette prinsippet her.

Innholdsduplikasjon er dårlig for SEO

For å oppnå god søkemotoroptimalisering, og ikke bli straffet av søkemotorer, så er det veldig viktig å ha gode løsninger og rutiner på nettsiden din for å forhindre duplikasjon av innhold.

Søkemotorer blir fort forvirret hvis du har to sider med det samme innholdet, da ender de opp med å ikke forstå hvilken av de to som de skal linke til i søkeresultatene sine. Og det kan ende med at du ikke blir vist i søkeresultatene i det hele tatt, så prøv for all del å unngå duplikasjoner.

Det samme kravet gjelder også om du ønsker å publisere innholdet ditt på flere forskjellige domener, altså nettadresser. Da vil Google regne det som et plagiat, og du vil bli straffet i søkeresultatene deretter. Så ikke publisere noe flere ganger, og hvis du gjør det, husk å linke til det originale innholdet. Les mer om hvordan du kan forhindre duplikasjon her.

Hurtighet og innlastningstid er viktig for SEO

For å forsikre seg om at siden sin er søkemotoroptimalisert, så er det viktig å påse at den lastes inn hurtig på nettleserne til de besøkende. For å oppnå en god innlastningstid, så er det viktig å ikke ha overdrevne lange og kompliserte koder i back-end, samt å ikke inkludere mange forskjellige pluginer som strengt tatt ikke er nødvendige, dette er ekstra relevant hvis bruker en CMS eller et publiseringssystem som for eksempel WordPress eller Joomla.

For å forsikre seg om at siden din lastes inn hurtigt så er det smart å bruke et verktøy for dette, som for eksempel Webpagetest.

En relevant nettadresse er god søkemotoroptimalisering

Å inkludere søkeord i nettadressen som forklarer hva en besøkende kan forvente seg på nettsiden er viktig for å oppnå en god SEO, og bli sett i søkemotorer.

Dette er viktig i domenet altså HvaJegDriverMed.no, og underdsiden din HvaJegDriverMed.no/DetteErEnUnderside. Søkemotorer ser på domenet ditt, så å velge et bra og relevant domene som konkret forklarer hva du driver med, er viktig for å oppnå en god plassering. Det er ikke et krav, men det hjelper mye til for å oppnå en god SEO.

Sikker søkemotoroptimalisering

Sikkerhet blir stadig viktigere på internettet, da mye vinnings og økonomisk kriminalitet har forflyttet seg til internettet. For å sende et klart signal om at du ikke tar lett på sikkerheten til dine besøkende, så er det viktig å bruke HTTPS istedenfor den konvensjonelle HTTP, dette oppnår du med å få nettsiden din sertifisert for SSL, dette sikkerhetssertifikatet tilbys nå ofte av bedrifter som tilbyr domenenavn og webhosting. Så husk å spør din webhost om mulighet for å bli SSL sertifisert.

Google gir et lite fortrinn til nettadresser som bruker HTTPS, ettersom det gir en sikrere nettsurfingsopplevelse for nettbrukere. Med HTTPS så blir all data kryptert, og det blir dermed vanskeligere for utenforstående personer og institusjoner som vil deg vondt å få tak i verdifull sensitive data fra din nettside.

Cloaking for søkemotoroptimalisering

Cloaking var en teknikk som før i tiden ofte var brukt for SEO. Enkelt forklart så er cloaking en SEO teknikk der en søkerobot som ønsker å indekse siden din, blir presentert en separat side, som du har laget kun for søkeroboter.

Dette var en smart teknikk før inntoget til kunstig intelligens, og avanserte søkealgoritmer. Men denne teknikken er blitt veldig lett å oppdage for søkemotorer som ønsker å indeksere siden din. Ikke bruk cloaking for å inkludere flere søkeord, enn hva som hadde blitt ansett som naturlig for en menneskelig besøkende. Cloaking straffes hard, og det er tilnærmet umulig å oppnå god SEO hvis du blir oppdaget for å bedrive cloaking. 

Tips og triks for SEO orientert HTML

webside arkitektur i henhold til SEO,søkemotoroptimalisering,søkeord,nøkkelord,seo-guide
Orginal link : https://pxhere.com/en/photo/1066093 publisert under CC0 Public Domain lisens

Titler med SEO i fokus

En HTML tittel, betyr i denne forstanden tittelen til nettsiden. Dvs, skriften som vises ved siden av nettsideikonet i fanen på nettleseren. For å oppnå en god seo så er det svært fortrinnsmessig å inkludere søkeord. Inkluder også navnet til selskapet eller institusjonen din i HTML Tittelen. Se gjerne på tittelen vår for inspirasjon.

Et lurt tips, er å ihvertfall inkludere det primære søkeordet som du ønsker å rangere for i tittelen, samt navnet på nettsiden.

Meta tags

Meta tags er veldig viktig for søkemotoroptimalisering. Meta tags kan forklares som skjult tekst som er laget for spesifikt for søkeroboter. De ikke er synlig i det hele tatt for den jevne besøkende. Det er fordi meta tags skjuler seg i nettsiden sin kode, og ikke vises i nettleseren.

Meta tags er inkludert i <head> her ett sted </head> seksjonen i koden din, og ser slik ut <meta name=”BeskrivendeTkest” content=“Hei Google, denne siden handler om søkemotoroptimalisering og slikt”> </meta> hvis du bruker et kjent publiseringssystem så genereres gjerne metadataen automatisk, men hvis ikke, så kan det vært lurt å ta en titt her for å lese mer om hvordan du kan bruke meta tags for SEO.

Header tags for SEO

Anvend deg av HTML sine standardiserte tags for å vise søkemotoren hvor viktig hver gitte overskrift er. Husk også å inkludere søkeord som beskriver hvert avsnitt som følger etter hvert gitte header tag.

En header tag som blir brukt som overskrift for hele siden ser slik ut være med H1 tag.

Mens en tittel som beskriver et enkelt avsnitt kan se slikt ut <h4>mindre viktig undertittel</h4>

Stuffing

Stuffing er svært dårlig for SEO, stuffing i denne forstanden betyr å fylle teksten din med unaturlig mange søkeord i håp om at det skal føre til en god synlighet i søkeresultatene.

Men det fører heller til det motsatte, nemlig av søkemotoren straffer deg, ved å gi deg en dårlig plassering i søkeresultatene. En god huskeregel er å ikke inkludere søkeordet som du ønsker å rangere for, mer enn en gang per avsnitt. Avsnitt i denne forstanden er et stykke sammenhengende tekst uten luft i mellom.

For å nå en optimal tetthet av søkeord. Bruk et verktøy som er laget for dette, som for eksempel SEMrush.

Skjulte søkeord

Å skjule søkeord, som man ønsket å rangere for, pleide å være et lurt lite knep. Dette ble gjort for å lure søkeroboten til å tro at det var flere søkeord enn det som var synlig for en nettsurfer.

Et knep som ble brukt var å skrive nøkkelordet i den samme fargen som bakgrunnsfargen til nettsiden, så det ble skjult for en besøkende, men synlig når en søkerobot skulle indeksere nettsiden. Andre knep var å skjule det bak designelementer som for eksempel et bildet. Uansett hvor smart du tror du har skjult et søkeord, så vil moderne søkemotorer til syvende og sist gjennomskue deg, finne det ut, og straffe deg.

Så ikke skjul søkeord for å oppnå god søkemotoroptimalisering, fordi det kommer ikke til å fungere.

Digital tillit for SEO

Digital tillit er blitt svært viktig i SEO verdenen, og oppnås blant annet ved at domener opprettholder en god og plettfri historikk over lengre tid.

Nettautoritert

Nettautoritet er noe som er svært viktig når søkemotorer bestemmer seg for hvor mye de skal prioritere en nettside i sine søkeresultater.

Mange sider har naturlig høy autoritet siden de har blitt en uvurderlig del av internettet. De har opprettholdt et godt rykte og høy troverdighet gjennom mange år. Noen sider med svært høy autoritet er blant annet Google, Wikipedia og Facebook. Men hvis du ikke har vært så heldig og fått tak i et gulldomene. Frykt ikke, det finnes mange tips og triks for å heve din nettautoritet.

Et godt tips er å inkludere linker på din nettside til andre sider med høy troverdighet og antall besøkende. Men ikke link til konkurrenter, da dette potensielt kan skade din rangering. Hvis du ønsker å lære mer om nettautoritet, og de to forskjellige typene av autoritet, nemlig Domain authority og Page authority, så trykk på linkene.

Engasjement

En annen ting som er blitt viktig for søkemotoroptimalisering, er at besøkende faktisk bruker nettsiden din, og tilbringer tid der. Og ikke bare blir lurt til å trykke seg inn, så du kan skryte av et høyt antall besøkende.

Her er noen tips for å forsikre seg om at besøkende tilbringer tid på siden din. Sørg for at det er mye spennende, velskrevet og interessant innhold. Og at innholdet består av noe som personer faktisk ønsker å tilbringe tiden sin på.


Hvis du ønsker å være et steg nærmere gunstig seo, påse at nettsiden din engasjerer. Videre, gjør den attraktiv for besøkende å bruke tid på.

Historisk, på nett

En annen ting som er viktig for SEO, er å være historisk. Nå tenker nok mange at internettet er alt for ungt til at det eksisterer digitalt innhold som kan regnes som historisk, men søkemotorer er uenige.

Søkemotorer elsker nettsider som er konsistente, og holder seg til det de lover sine besøkende. Prøv å være så konsistent som mulig, ikke oppdater design og nettside alt for ofte. Prøv også å bygge opp nettadressen din som et varemerke, istedenfor å flytte over nettsiden din til nye nettadresser.

Hvis nettsiden din har vært på samme nettadresse over lang tid, og du har en god og plettfri historikk, så vil søkemotorer gi deg mer frie tøyler. Det vil resultere i at de har lavere terskel for å linke til nytt innhold som du skaper i sine søkeresultater.

Piratvirksomhet og uønsket historikk

Dette burde være ganske selvforklarende og logisk, men jeg nevner det uansett. Hvis din nettadresse noen gang har blitt brukt av en nettside som bedriver piratvirksomhet på nett. Dvs å lure besøkende, eller å spre patentert eller beskyttet programvare, og media. Så er det en stor sannsynlighet for at Google har kategorisert siden din som en nettside som bedriver piratvirksomhet.

Så før du kjøper en ny nettadresse, søk gjerne opp historikken til nettsiden på “museumet til internettet”. Gjør dette for å forsikre deg om at nettadressen tidligere ikke har huset en nettside som har drevet med piratvirksomhet, eller uønsket aktivitet som distribusjon av filmer og bilder som viser nakenhet eller lignende.

Reklame

Hvis siden din er en blogg eller en nettavis, så kan reklame være en viktig inntektskilde. Hvis det er tilfelle, såer det selvfølgelig fullt forståelig at du må inkludere en eller annen form for reklame. Men prøv å hold det til et minimum, ikke inkluder reklame som er forstyrrende og tar mye plass. Men kanskje viktigst av alt, ikke reklamer for nettsider som har et dårlig rykte, eller har uønsket innhold. Dette kan lede til at siden din vil bli markert som 18+.

Så enkelt oppsummert, for å oppnå god søkemotoroptimalisering, ikke ha mer reklame på nettsiden din er det som er nødvendig. Og ikke reklamer til nettsider som har uønsket innhold, som du ikke ønsker skal reflektere dårlig over din nettside.

Linkbygging for søkemotoroptimalisering

Linking, bilde av mange individuelle tråder som er koblet sammen. SEO,søkemotoroptimalisering,søkeord,nøkkelord,seo-guide
Orignal link : https://pxhere.com/en/photo/547818 publisert under CC0 Public Domain lisens

Inkluder kvalitetslinker

Søkemotorer ser på kvaliteten til hvilke linker du inkluderer i teksten din. Så hvis du da linker til nettsider som er totalt irrelevant for det du skriver om, så vil det straffe seg.

Videre så er det viktig å påse at du ikke linker til nettsider som har et dårlig rykte. Et dårlig rykte kan oppstå som følge av å bedrive piratvirksomhet eller som har uanstendig innhold.

Det er også lurt å linke til gode nettsider, med relevant informasjon. Men påse at de ikke er i direkte konkurranse til hva du driver med. Se gjerne på hvordan vi har inkludert linker i denne teksten for inspirasjon. Og husk at linker er bra for SEO hvis du bruker de riktig.

Antallet teller

Kvaliteten på linker er kanskje det viktigste, men antallet teller så absolutt også. Antallet gode kvalitetslinker som er inkludert på din nettside, kan i verste fall avgjøre forskjellen på første plass eller andre plass i søkeresultatene på Google.

Linker på din nettside, som leder til andre nettsider på en forskjellig nettadresse kalles på fagspråket outbound links, og er viktig for søkeoptimalisering. Men det er som kanskje er til og med enda viktigere for seo er såkalte inbounds links.

Inbound links, er eksterne nettsider på andre nettadresser som linker til din nettside. En god måte å få personer til å linke til deg er å alliere seg med bedrifter som står nært din industri. Men påse at de ikke er i direkte konkurranse med deg. For eksempel, hvis du er en rørlegger, så kan du linke til en lokal elektriker, mens elektrikeren linker til deg. Dette er smart, da dere ikke er i direkte konkurranse, samtidig som deres kunder ofte trenger både en rørlegger og en elektriker.

Betalte linker

Å betale andre for å linke til deg er dårlig for søkemotoroptimalisering. Hvis en søkemotor finner ut av dette, så kan det bli straffet. Det kan være vanskelig å oppdage, men vi anbefaler fortsatt å ikke gjøre det. Bruk heller modellen som det vises til over, fremfor å betale noen for å linke til deg.

Spamlinker

Spamlinker kan være skadelig for SEO. Med å spamlinke, så mener vi å gå inn på forskjellige nettsider som blogger, forumer og sosiale medier for å legge ut mange linker til din nettside.

Det er selvfølgelig ingen ting som er galt med å linke til din nettside. Men det må gjøres naturlig og når du blir spurt, fremfor å gjøre det uten og bli spurt. Eksempelvis, hvis noen spør etter en lokal rørlegger på Facebook, og du er en lokal rørlegger, så kan du selvfølgelig legge ved en link til din nettside.

Men ikke gå amok på forskjellige nettsider, for å spamme linker til din nettside. Da det kan bli hardt straffet av søkemotorer.

Personlighet og nærhet

Nærhet og lokalt, bilde av et øde hus i Norge, omgitt av vakker fjellnatur
Orginal link : https://pxhere.com/en/photo/1229892 Publisert under CC0 Public Domain lisens

Hold deg til mellom bakkar og bjerg

Ikke sats for bredt, prøv å hold deg til Norge, ihvertfall i første omgang. Og det er kun hvis din nisje er for marginal til å kunne finne nok kunder eller besøkende i ditt lokalmiljø.

Google elsker nærhet. Hvis en person som søker på Google har på lokaliseringsfunksjonaliteten på sin telefon, så vil google prioritere bedrifter som er lokalisert nærmest først.

En viktig huskeregel. Det er bedre å satse stort på et lite område, enn å satse lite på et stort område. Da det er mye lettere å rangere for søkeresultater i ditt nærområdet, istedenfor på et nasjonalt eller internasjonalt nivå.

Så sørg for at du har god synlig i søkeresultater i ditt nærområdet. Etter det så kan du utvide dine tjenester til et annet området, eller på et nasjonalt nivå. Gode virkemidler for å bli sett lokalt, er å; inkludere din fysiske adresse på nettsiden og registrere siden din på Google My Business. Husk også at hvis man har det, så forklar tydelig på nettsiden hvor man har sine fysiske lokaler.

Besøkshistorikk

Søkemotorer ser også på hvor mange besøkende som du har over en gitt tid på din nettside. Så hvis siden din er ny på nett, så kan det være en god ide å satse på og fortelle venner og bekjente om nettsiden din, og be dem om å besøke den, så du ihvertfall har noen besøkende å vise til.

Sosiale medier og SEO

Sosiale medier, nærbilde av en hjemmeskjerm på en mobiltelefon, der forskjellig sosiale medier er synlige.
Orginal link : https://pxhere.com/en/photo/1063277 Publisert under CC0 Public Domain lisens

VIP delinger

Det er et pluss for seo å ha personer med “et godt rykte” på sosiale medier, som deler siden din. Men også at de som deler siden din ofte publiserer innhold på sine respektive sosiale sider.

Antall delinger

Antallet personer som deler siden din har også mye å si, uansett om vedkommende har mange eller få følgere. Dessverre, så har det seg slik at de med flest følgere blir ansett som viktigst for søkemotorer. Men husk at hver deling uansett teller.

Jeg håper at du får nytte av denne guiden for å oppnå gode søkemotoroptimaliseringsresultater. Jeg anbefaler deg å bruke innholdsfortegnelsen over for å hoppe frem og tilbake i teksten. Dette kan hjelpe deg med forskjellige problemstillinger som du kan møte på i ditt arbeid med SEO.


Hilsen Niklas, forfatter av guiden.

Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil eller mangler i teksten. Hvis du kommer over noen feil, eller vil anbefale noen endringer i teksten, kontakt gjerne tekstforfatteren på – Niklasalb@gmail.com

2 thoughts on “Hva er Søkemotoroptimalisering? Alt du trenger å vite om SEO

  1. Pingback: SEO-guide til Søkemotoroptimalisering - Hkuf

  2. Pingback: Hva er SEO? Alt du trenger å vite om SEO - Marketin SEO-Byrå

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

gratis seo demo

Gratis Håndskreven SEO-Demo

Få tilsendt en gratis håndskreven SEO-demo som viser din bedrifts potensiale i SEO markedet. Denne demonstrasjonen skal vise deg hva som din bedrift kan realistisk oppnå ved et samarbeid med oss. Dette er selvfølgelig helt gratis og uforpliktende! Mvh oss i Marketin AS :)

Hei, vi må informere om at vi bruker Cookies

Velkommen til Marketin SEO-Byrå