marketin,markedsføringsbyrå,markedsføring,reklame,seo,søkemotoroptimalisering,mediebyrå,markedsførinbyrå,markedsplan,strategi,seo byrå,oslo,akershus,norge,seo,byrå,oslo,seo-byrå-oslo

Post@marketin.no

Vi svarer på alle spørsmål.

921 10 940

Ring oss.

Man - Fre: 9:00 - 16:00

Tilgjengelighet.

Hva er SEO? Alt du trenger å vite om SEO

Lesetid ca: 8 minutter


Hvis du lurer på hva SEO er så står det for “søkemotoroptimalisering”. Det er fagfeltet om hvordan man blir sett i søkemotorer, hovedsaklig Google. SEO i 2019 er mer avansert enn noen gang før. I denne artikkelen så dykker vi i litt mer i dybden til SEO.


De store søkemotorene som Google og Bing henviser til nettsider og innhold som videoer eller lokale oppføringer. Nettsiden vises og rangeres basert på hva søkemotoren anser mest relevant for brukerne. Betaling er ikke involvert i hvordan søkemotoroptimalisering fungerer. Men det er det med betalte søkeannonser. Betalt fagfeltet til annonsering på søkemotorer kalles for SEM (search engine marketing).

Hvem og hva er SEO viktig for?

SEO er viktig for de fleste og nærmest alle bransjer. Søkemotoroptimalisering er ikke det eneste man burde fokusere på men man burde vurdere det. I tilfeller der man ønsker å nå privatpersoner så er Søkemotoroptimalisering definitivt en veldig viktig og effektiv del av markedsføringen.

Hvis du først oppnår en god rangering i Google så kan det bli en fast inntektsstrøm med minimal opprettholdelse og vedlikehold-kostnad.

Video om hva SEO er

Denne videoen forklarer enkelt om hva SEO er og hvordan det fungerer. Det anbefales å gå litt mer i dybden for å forstå helheten av fagfeltet til søkemotoroptimalisering og det har vi skrevet en utdypende artikkel om nedenfor. Vi håper du finner det du leter etter!

Video om “hva er SEO”

Hvordan er fungerer SEO?

SEO blir påvirket av mange faktorer og her kan dere lese om 6 faktorer som påvirker SEO, det er faktisk påvist at så mange som 200+ faktorer påvirker din rangering på søkemotorer.

Noen faktorer som påvirker SEO er innhold, backlinks, sosial media status og hvor mange oppføringer du har på Internett. Søkemotoroptimalisering er ikke bare så lett i 2019 som det var før. Før kunne man føre opp web en haug med WEB 2.0 lenker for dermed å komme til toppen av Google raskt og effektivt.

“Hvis du først skal bygge et hus så burde du bygge en solid grunnmur”

Idag har vanskelighetsgraden til søkemotoroptimalisering steget enormt. Google har fått mer avanserte algoritmer som gjør det dumt å prøve såkalte “blackhat taktikker”. Disse taktikkene går utpå å lure algoritmene til å tro at siden er mer aktuell enn den faktisk er. Men som regel blir det før eller siden oppdaget og er ikke en smart måte å investere penger eller tid.

Teknisk og strategisk SEO

SEO er mer enn bare en del av innhold-markedsføring og er en essensiell teknisk prosedyre for å maksimere resultatene man ut av et nettsted. Eksempler på teknisk-SEO er On-page og Off-page søkemotoroptimalisering.

Hva er Teknisk SEO

Teknisk SEO er stort sett den mest essensielle delen av søkemotoroptimalisering. Den tekniske delen handler om å optimalisere sitt eget nettsted til å gjøre det søkemotor-vennlig. Da er det flere faktorer som disse nevnt nedenfor som spiller inn:

Nettkart: Et nettstedkart forteller søkemotorene hvilke sider de skal gjennomsøke og hvilke de skal ekskludere. I tillegg forteller det søkemotoren hvilke sider som er viktigst etter en prioritering i skala fra 0 – 1.

hva er seo, hva er søkemotoroptimalisering
Nettkartet til Marketin SEO-Byrå

Meta-tags : Er ditt utseende for søkemotorene. Bildet nedenfor er et eksempel for hvorfor meta-informasjon er viktig. Du har en egen meta-informasjon for tittel, URL og beskrivelse. Og alle disse bør inkludere nøkkelordene du ønsker å rangere for på Google.

hva er seo, hva er søkemotoroptimalisering
Eksempel på metainformasjonen til Marketin SEO-byrå

Pluginen kalt Yoast er eksepsjonelt brukervennlig og effektivt til både sidekart og meta-tags.


Hva er Strategisk SEO

For å vite litt mer av hva er SEO så er strategisk søkemotoroptimalisering essensielt når du har konkurranse. Strategisk SEO handler om å få lenker og anerkjennelse på fra andre nettsteder. Google vil til gjengjeld gi nettsteder som er mer kjent en bedre plassering for sin kategori.

En viktig men ofte oversett faktor innenfor taktisk SEO er “relevans“. Du må ha lenker fra relevante nettsteder. Dette betyr at om du driver et verksted må du få lenker fra forhandlere, grossister eller lignende. Lenker uten relevans er oppfattet som nærmest verdiløst og det kommer ikke til å gi deg resultatene du ønsker.

Hvordan bygge lenker

For å vite hva SEO er og hvordan det fungerer så er det første du burde gjøre dersom du har en nettside å bli oppført på steder som Gulesider.no, proff.no, 1881.no, 1880.no, Yelp.com, Speckerdeck.com, clutch.co og lignende sider. Disse registrene gir relevans og eksistens til ditt nettsted og gjør deg mer aktuell for en potensiell rangering innenfor din bransje.

Kontakt bloggere innenfor ditt fagfelt, be om en lenke til ditt nettsted. Gjør en avtale som gir begge parter en fortjeneste. Driver du et verksted så er det aktuelt med blogger innenfor bil, mc og mekanikk. Muligens også at tema teknologi kan være delvis aktuelt.

På sider som Majestic.com kan du få en gratis rapport som viser deg din sjanger situasjon. Det betyr at den viser deg hvordan ditt nettsted er relevant til en sjanger. En sjanger i denne sammenhengen er bransje. Dersom du har skaffet lenker fra sider innenfor en annen bransje kan dette slå negativt ut på din egen sjanger. Dette kan trolig resultere i at du har mindre sjanse for å rangere for de nøkkelordene du faktisk ønsker.

Ressurser til SEO

Søkemotoroptimalisering er et veldig analytisk fagfelt. Det er viktig å kunne bruke verktøy til å analysere nå-situasjonen for iverksette de rette tiltakene for enten å forbedre eller beholde din nåværende rangering på søkemotorene.

Prisen til enkelte SEO-programmer starter på 1.000,- per mnd. Dette er programmer som Semrush, Ahrefs og Spyfu som er ledende innenfor sin bransje. Det finnes også billigere versjoner av SEO-programmer som Majestic og andre. For å se hva SEO er så er det fint å se på disse programmene.

Vi anbefaler imidlertid ikke å gå for de “billigere” og ukjente programmene da disse kan ha MYE feil-informasjon. Selv de dyrere programmene kan ha en del feil og spesielt siden vi bor i et lite land med et annet språk enn internasjonal Engelsk. Derfor anbefaler vi å bruke tall som et rammeverk og ikke helt fakta.

Du får også gratis SEO-programmer som Ubersuggest og SEO-Analyzer som Neil patel gir bort gratis, man trenger ikke engang å måtte registrere seg.

Gratis SEO programmer

Ubersuggest er et program du kan bruke for å søke etter nøkkelord som kan være aktuelt for deg. Du ser søkevolum til nøkkelordene og hvilke sider som rangerer for disse. I tillegg så får du forslag til relaterte søkeord og hvor stor vanskelighetsgrad eller konkurranse det er for søkeordene.

SEO-Analyzer går igjennom nettstedet ditt og gir deg forslag til forbedringer og eventuelle feil du har på siden din. På denne måten kan du finne forbedringspotensiale og det er alltid mye å finne på de fleste sider.

MEN: Disse programmene er ikke feilfrie. Du kan få ut-datert informasjon som er mange måneder gammel og søkevolum og vanskelighetsgrad i forhold til Norsk standard er som oftest feil.

Serprobot er et online-program som er gratis, presist og enkelt. Med programmet så kan du spore din rangering på forskjellige nøkkelord og det burde brukes til å sjekke din progresjon. Vi anbefaler å sjekke før du legger ut et innlegg og cirka en ukes tid etter.

Google Analytics er gratis og noe du må ha dersom du skal gjøre SEO. Google analytics kommer i form av analytics panelet og Google search Console som måler flere former for interaksjon. Her kan du se med illustrerte grafer alt fra hvordan publikum leser SEO-artiklene dine til hvordan de påvirker rangeringen din på enkelte nøkkelord.

Google search console viser deg i tillegg hvor mange søkeord du rangerer for og hvilke de er. Det kan være smart å skrive variert innhold for å rangere på flere nøkkelord.

Hvor lang tid tar SEO?

SEO tar tid, uansett om du vet hva SEO er eller ikke. Spesielt om du har en ny nettside som er innenfor en såkalt “sandbox” som betyr at Google ikke ønsker å rangere siden din for noen søkeord på en stund. Men dersom du har en gammel eller eldre nettside så er ikke dette et problem.

Hvis du er i den omtalte “sandbox” så kan det ta mange måneder før du får lov til å komme inn på søkemotorenes søkefelt. Men det finnes måter å gjøre prosessen raskere og den er som følger:

  • Sørg for at nettstedet ditt blir omtalt på sosiale medier og Google min bedrift
  • Skaff deg oppføringer i nett-arkiver som Yelp, 1880, Gulesider, Proff osv.
  • Legg ut innhold på sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter og hver gang du poster noe link tilbake til nettsiden din.
  • Få venner og familie til å søke på nettsidens eksakte navn. Kan være problematisk i tilfeller av høy konkurranse.

SEO for eldre nettside

Å bli oppført på Google for en eldre nettadresse (URL) er mye lettere i forhold til en ny nettadresse. Grunnen til dette er at de eldre nettadressene allerede er ute av sandkassen omtalt i avsnittet ovenfor. Så hvis du har en eldre nettside og vet hva SEO er burde du dra nytte av det!

Vi påstår at det tar omkring 3-6 måneder med innholdsproduksjon og lenkebygging før man får noen seriøse resultater. Og med dette så mener vi at resultatene kommer over tid, jo lenger og mer aktiv du er jo bedre resultater får du.

Så SEO er noe av hva du kan få størst utbytte av på en eldre nettside. En typisk og effektiv SEO-strategisk prosess er å skrive innhold over 2 måneder for deretter å slippe rundt 2 artikler per måned over en 12 måneders periode. Dette resulterer som oftest i at nettsiden rangerer for hundrevis av nye søkeord og at eksisterende rangeringer skyter i været.

Om Marketin SEO-Byrå

Marketin har blitt utarbeidet siden 2017. Marketin Markedsføringsbyrå ble offisielt til et aksjeselskap i februar 2019. Og vi har kunder som webhotell-leverandøren Host1 som er blant Norges største aktører innenfor servere og web-hosting. De hoster blant annet serverene til Wikileaks. I tillegg til dette har vi flere små kunder.

Marketin rangerer nå for nærmere tusen forskjellige søkeord og dette har kommet over en liten periode (01-09.2018 – 01.2.2019). Vi har hatt høyt fokus på effektivitet og relevante lenker som har gjort at vi har fått fornøyelige resultater.

Februar 2019 rangerte Marketin på 1 plass på Google for søkeordet “Markedsføringsbyrå“. Marketin er kun drevet av en person og vi slo konkurransen på søkeordet som består av markedsføring-byråer som omsetter for titalls millioner og har mange ansatte. De fleste påstår at de er eksperter innenfor SEO men vi tror faktisk at fagfeltet er undervurdert i 2019 og at noen trenger en oppfriskning på hva SEO er idag.

Hva koster SEO?

En del av hva SEO er spørsmålet som alle lurer på. Det er hvor mye koster SEO? Du finner nærmest ingen aktører som publiserer faste priser innenfor dette fagfeltet og grunnen er at det er vanskelig å beregne tidsbruk og vanskelighetsgraden på ønskede resultater.

Du har kanskje kommet til denne artikkelen for å vite hva er SEO, fordi du muligens ønsker å gjøre det selv eller fordi du skal få noen til å gjøre det for deg. Å vite hva er søkemotoroptimalisering kan gi deg store fordeler når det kommer til å gjøre en god avtale.

En fastpris per time på hva SEO koster er ikke alltid en trygg og sikker avgjørelse. En bedre måte å gjøre en SEO-avtale på er å først betale for en analyse av nettstedet ditt. Deretter en rapport som beskriver hvordan tiltakene skal utføres og til hvilken tid og til hvilken pris.

Det er som oftest ikke lett å vite hvor lang tid det tar før investeringen i søkemotoroptimalisering lønner seg og det er derfor ideelt å ha et samarbeid på 6-12 mnd først.

Under samarbeidet bør alle resultater kartlegges og dokumenteres. Rangeringen for antall nøkkelord, plasseringen på antall nøkkelord osv. I tillegg er antall generell trafikk til nettstedet en bra indikator på faktiske resultater.

Det aller første og viktigste er en nøkkelord-analyse av bransjen bedriften befinner seg i. Det inkluderer søkevolum, vanskelighetsgrad og korte og-lange-søkeord.

Hva koster en SEO-avtale?

Et samarbeid med oss er generelt billigere enn hos de fleste andre, iallefall i nåværende tilfelle. Vi ønsker å selge gode men rimelige SEO-avtaler fordi vi ønsker å bygge en kraftig portefølje med fornøyde kunder og gode resultater vi senere kan henvise til.

Hvis du er interessert i et samarbeid innenfor SEO så ønsker vi å ta en uforpliktende prat med deg. I samtalen skal vi komme forberedt og tilby en gratis vurdering av nettstedet ditt og alle potensielle forbedringer. Vi vil deretter komme med et tilbud med tiltak og fast pris. Og selvfølgelig en kartlegging av hva som skal gjøres til hvilken tid.

Kontakt oss gjerne på Post@marketin.no eller Tlf 921 10 940

Artikkelen er skrevet av Henrik Park 05.02.2019 for Marketin SEO-Byrå.

Takk for at du har lest “Hva er SEO” “Hva er Søkemotoroptimalisering”

Les Fordelene med SEO

Les Top 6 rangeringsfaktorer for seo

Les Lokal-SEO

Les “Disse SEO faktorene burde du kunne

Gi oss en like om du liker denne artikkelen! Sosial oppmerksomhet påvirker SEO!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Marketin AS - SEO-BYRÅ

Marketin AS - SEO-BYRÅ

Vi er et markedsføringsbyrå med fokus på SEO. Vi spesialiserer oss i tjenester innenfor SEO fagfeltet og setter vårt absolutte fokus på søkemotoroptimalisering. Alt fra Innholdsproduksjon til Teknisk SEO. Sjekk våre artikler for tips og mm - Marketin SEO-Byrå

Les mer om SEO

SEO Guide for nybegynnere – Hvordan komme øverst på Google! (2019)

Lesetid ca: 3 minutter Denne artikkelen handler om hvordan komme øverst på Google søkemotor. …

4 grunner til å investere i SEO (2019)

Lesetid ca: 3 minutter SEO er fremtiden innenfor søkemotormarkedsføring. Inflasjon i CPC (Cost per …

SEO OPPDATERING I 2019 Her er hvordan markedet for SEO vil endres

Lesetid ca: 1 minutt Moz annonserte den 5 februar at de har kommet med …

Hvorfor velge et SEO-byrå? Her er hvorfor spesialist kompetanse er bedre!

Lesetid ca: 5 minutter Et SEO-Byrå er et digitalt markedsføringsbyrå spesialisert i søkemotoroptimalisering. Marketin …

Lokal SEO – Google Min Bedrift

Lesetid ca: 4 minutter «Lokal SEO er lettere enn nasjonal SEO og grunnen til dette er at Google favoriserer sine lokale bedrifter og dette gjør det lett for deg å få flere kunder fra ditt lokal-miljø!»

Hva er SEO? Alt du trenger å vite om SEO

Lesetid ca: 8 minutter Hva er SEO (søkemotoroptimalisering) ? I artikkelen forteller vi om hvilke faktorer som påvirker SEO-rangering og mye mer!

6 SEO faktorer for 2019

Lesetid ca: 4 minutter SEO optimalisert innhold Hvis du har en nettside du ønsker …

Hva er fordelene til SEO

Lesetid ca: 3 minutter Fordelene til SEO eller søkemotoroptimalisering brukes til å optimalisere nettstedene for ulike …

Disse SEO faktorene burde du kunne!

Lesetid ca: 4 minutter Disse SEO faktorene burde du kunne! I denne artikkelen skal …

Fordeler med SEO

Lesetid ca: 3 minutter SEO (søkemotoroptimalisering) for håndverkerbedrifter blir mer aktuelt enn noen gang før i tiden fremover. Kontakter knyttes over internett og folk søker etter tjeneste de trenger i søkemotorer som Google. SEO er en investering for fremtiden, det vil gi din side organisk trafikk som varer.

No Comments

Post a Comment