Gode virkemidler for teknisk SEO.

Teknisk SEO er metoder og teknikker for søkemotoroptimalisering som ikke er synlige for en besøkende på dine nettsider. Teknisk seo befinner seg hovedsakelig i kildekoden til nettsiden din, og i nettsiden sin arkitektur.

Website building and technical seo
Orginallink https://pxhere.com/en/photo/1571569 Publisert under CC0 Public Domain

Innenfor søkemotoroptimalisering så har vi tre sfærer, der noen subkategorier og teknikker overlapper med hverandre. Den første sfæren er On-Page SEO. Enkelt forklart så er On-Page SEO virkemidlene som brukes i innholdet ditt, d.v.s inkludering av kodeord i tekst, god bruk av overskrifter og inndeling av tekster. Vi har også Off-Page SEO, som omhandler hvordan du oppnår synlighet for din nettside uten å aktivt gjøre endringer og optimaliseringer på din side.

I Off-Page seo så har vi inbound-links, altså linker til din nettside fra andre side. Off-Page seo omfatter også bruk av sosiale medier og eksterne SEO verktøy som Google search console. Men vi skal fokusere mest på den siste sfæren i dag, nemlig Technical SEO, eller teknisk SEO på norsk. Teknisk søkemotoroptimalisering handler om hvordan vi legger vår nettside til rette for at det skal være lett for søkerobotene til søkemotorene å indeksere siden vår.

SSL sertifisering og bruk av HTTPS

Bruk av http er veldig utdatert, og blir sett på som veldig usikkert. Veldig få sider i dag bruker fortsatt standard HyperText Transfer Protocol. Dette er fordi at HTTP blir sett på som nærmest en gave til utenforstående som ønsker tilgang til dine sensitive data. Http er et applikasjonslag som tar for seg overføring av data mellom server og klienter. Problemet med http er et det er lett for datakyndige å lese data som blir sendt mellom servere og klienter.

HTTPS, eller HyperText Transfer Protocol Secure er en utbygging av det tradisjonelle applikasjonslaget http, der data som blir sendt mellom servere og klienter blir kryptert.

Google, og andre søkemotorer gir et fortrinn i sine SERPS, (Search Engine Results Page, søkeresultater) til webmastere som tar seg bryet med å forsikre seg om at data til sine besøkende er kryptert. Derfor er det uhørt å drive en nettside i 2019 uten å bruke HTTPS.

Det er veldig lett å få tak i et SSL sertifikat i dag. Et SSL sertifikat beviser at nettsiden din opprettholder kravene som skal til for å få lov til å bruke HTTPS. Anskaffelse av et SSL sertifikat gjøres ofte av din webhost, så spør ditt webhotell om SSL sertifisering.

Responsivt design, og optimalisering for mobiltelefoner

Responsive design, cross device compatibility is important for techincal seo
Orginallink : https://pxhere.com/en/photo/786239 Publisert under CC0 Public Domain lisens

Å ha et nettsidedesign som tar seg godt ut på forskjellige enheter er kjempeviktig for SEO i 2019. Allerede i 2015 meldte Google at de hadde nådd et historisk milepæl, nemlig at flere søk blir foretatt på mobiltelefoner enn på stasjonære datamaskiner. Derfor er det viktig for besøkende å påse at din nettside ser bra ut på mobiltelefoner. Men det er ikke bare viktig for besøkende. Google straffer nettsider som ikke er optimalisert for forskjellige enheter, ved at det er en stor sannsynlighet for at en ikke-optimalisert nettside ikke blir vist i søk foretatt på de respektive enhetene.

Læren om nettdesignoptimalisering for forskjellige skjermstørrelser og plattformer heter responsivt design. Se for deg at en nettside er vann, og at forskjellig enheter er kopper i respektive størrelser som tilsvarer enhetens størrelse. Hvis du har en nettside med masse innhold, og designelementer så har du masse vann, denne mengden vann kan fint passe inn i en stasjonær datamaskin, men se for deg at du heller det over i en kopp på størrelse med en mobiltelefon. Da vil vannet renne over.

Så forsikre deg om at elementer som fyller opp siden din kan flyttes nedover på en mobiltelefon, fordi det siste en mobilbruker ønsker er å scrolle vannrett. Dette kan oppnås med forskjellige CSS koder for forskjellige enheter, eller ved å angi designelementer i prosenter, istedenfor pixler.

Sideduplikasjon for SEO

Innenfor teknisk SEO så er det viktig å forsikre seg om at innhold ikke blir duplisert. Innhold må verken dupliseres innenfor en nettside, eller på tvers av forskjellige nettsider. Og hvis du ønsker å duplisere innhold, alltid angi en link som viser tilbake til orginalinnholdet.

Hvis søkemotorer ser flere nettadresser med det samme innholdet så blir de lett forvirret, og det kan i verste fall føre til at siden ikke blir indeksert.

XML Sitemap for søkemotorer

Illustration of a sitemap
Orginallink : https://pixabay.com/photos/sitemap-pedigree-website-hierarchy-2488231/ publisert under Pixabay lisens

Selv om søkemotorer er blitt veldig sofistikerte i 2019, så anbefales det fortsatt innenfor teknisk seo å bruke XML sitemaps. Effektiviteten av dette i vår moderne tid, er omdiskutert, men ettersom det ikke skader å inkludere det, så anbefales det å inkludere en XML sitemap.

Så XML står for eXtensive Markup Language. XML er i likehet med HTML et markup språk- I denne sammenhengen så bruker vi XML til å lage et sidekart over nettsiden, der vi lister forskjellige undersider, i synkende rekkefølge fra root-siden. Dette gjør vi for å invitere Google til å indeksere de forskjellige sidene, og for å gi søkeroboten en forståelse for forbindelsene mellom sidene.

Det er mange automatiske plugins for dette i blant annet WordPress, og det er heller ikke vanskelig å lage selv.

AMP Html

AMP er google sin egen utbyggelse av den tradisjonelle Hyper Text Markup Language. AMP html er noe av det nyeste, og mest trendy innenfor teknisk seo. AMP Html oppfører seg nesten identisk til standard HTML. Den største forskjellen mellom AMP HTML og HTML, er at de har fjernet <script> og media tagene som <video>, <image> etc. Men frykt ikke, de har med untak av <script> erstattet disse tagene med sine egne, som visstnok skal være raskere å laste inn, enn de tradisjonelle tagene.

AMP er laget av Google for å akselerere innlastningshastigheter på mobiltelefoner, og det ser ut til å fungere. Forbedringer på opp til 90% med tanke på innlastningshastigheter har tidligere blitt oppnådd. Google gir et lite fortrinn til sider laget med AMP, ettersom sider som er godt optimalisert for mobiltelefon, har en større sjans for å bli vist i SERPS på mobiltelefoner.

Structured Data Markup

Illustrasjon av google sine smart snippets
Egenprodusert

SDM har blitt en viktig del av teknisk seo. Allerede i 2011, så gikk internettgigantene Google, Yahoo, Microsoft og Yandex sammen for å komme opp med enkle tillegg til standard HTML og senere AMP Html tags. Disse tagene består av informasjon for søkemotorer, så de lettere forstår hva som er hva i en nettside. Søkemotorer bruker denne informasjonen for å kunne genere såkalte smart snippets.

SDM brukes blant annet for å vise frem åpningstider til bedrifter, hvor de er lokalisert, stjerner på anmeldelser i nettbutikker med mer i sine SERPS. SDM er laget på en veldig logisk måte, og består i hovedsak av å integrere enkelte attributtene i standard HTML tags.

Informasjon om SDM kan sees på deres offisielle nettside schema.org

Tredjepart tjenester og verktøy for teknisk seo

Illustration of a seo tool, semrush
Orginallink https://www.flickr.com/photos/denharsh/7005605683 publisert under CC BY 2.0 lisens

Innenfor teknisk seo så er integrering og bruk av tredjepart verktøy blitt viktig for analytiske formål. Verktøy som Semrush, Google Search Console og Google Analytics er helt essensielle for å kunne forstå og analysere sine markedssegmenter, og forstå hvordan man på en hensiktsmessig måte kan nå og markedsføre seg etter ønskede målgrupper.

Semrush kan brukes til å analysere kodeord, og finne gode alternative kodeord. Semrush brukes også for å forstå hvor vanskelig det er å rangere for et gitt kodeord, og hvilke virkemidler som er hensiktsmessig å anvende. Man kan også oppnå gode tekniske seo analyser med semrush.

Google Search Console er veldig viktig i teknisk seo. Google Sarch Console er Google sitt hjelpemiddel til webmastere, og forteller deg hvordan du kan forberede deg for å oppnå synlighet i SERPS. Det er også mange gode tips og triks i Google Search Console, og et stort levende samfunn med SEO ansatte som bidrar med informasjon og tips.

Sist men ikke minst så er Google Analytics en klassiker som fortsatt er viktig og relevant å bruke. Google Analytics gir deg en god teknisk seo analyse av hvor besøkende på din nettside kommer ifra. Og ikke minst, hvilke enheter de bruker, alderen til besøkende, og hvor lang tid de tilbringer på din nettside.

Hindre indeksering av visse sider

Det høres kanskje ut som dårlig teknisk seo å hindre søkemotorroboter å indeksere visse sider, men det er en logisk forklaring bak det. Google hater at interne SERPS blir indeksert, og kan straffe deg hvis du ikke hindrer indeksering av interne søkeresultater.

Med interne søkeresultater så mener jeg søkeresultater til søk foretatt innenfor din egen nettside, altså i din interne search field. Google sin filosofi er at sine søkere ikke ønsker å måtte gå igjennom to søkeresultater. Med dette så mener jeg å foreta et søk på Google, for så og bli videresendt til søkeresultater på dine nettsider, altså en form for søkeresultat inception. En enkel måte å forhindre dette på er å plassere dine søkeresultater i en underside, og ha en robots.txt. Robots.txt er et tekst dokument som forklarer søkeroboter hva du ønsker skal bli indeksert. Se her for tips og triks for hvordan du lager en robots.txt, og alternativene til robots.txt.

Med unntak av interne søkeresultater, så er det lurt å hindre indeksering av 404 error sider og andre tekniske sider. En enkel huskeregel, er at hvis du har en side som du ikke ønsker skal bli vist i Google sine SERPS, sperr søkerobotene sin tilgang med robots.txt og meta robots tags.

HTML virkemidler for teknisk seo

Picture of rando2m html code
Orginallink https://pxhere.com/en/photo/670370 publisert under CC0 Public Domain lisens

Mange gode tekniske seo virkemidler eksisterer allerede i HTML fra før av. Søkeroboter bruker HTML tags for å lese en nettside, og for å forstå hva som er viktigst.

H tags er et viktig virkemiddel. Aldri bruk mer enn en H1 tag på en side. Et H1 tag er forbeholdt en side sin primære overskrift. En side skal ikke inneholde mer enn en primær overskrift, da dette kan forvirre søkeroboter.

Meta tags er også flotte for å forklare hva som befinner seg på en side. Med en description meta så kan du forklare en søkemotorer kort om hva siden handler om, og kan bli brukt som en kort beskrivelse av din nettside i søkemotoren sin SERP.

Alt tags er et annet viktig hjelpemiddel. Alt tags er primært skapt for blinde og svaksynte, som anvender et program for å bli opplest nettsider. Alt tags er laget for å forklare hva et bilde handler om, og for å gi en kort forklaring på bildet. Alt tags er et godt teknisk seo virkemiddel for søkeroboter også, ettersom de ikke kan se og forstå bilder.

404 Side

Det siste virkemiddelet for teknisk seo som jeg vil nevne er viktigheten av å ha en god 404 side. En 404 side er en nettside som en besøkende blir videreført til hvis vedkommende prøver å gå inn på en ikke-eksisterende nettside. Google vil at en 404 side skal ha det samme designet som resten av nettsiden. Det er også bra å inkludere alternative sider som er relevante til det en søkende prøve å få opp i 404 siden.

Hvis du anvender deg av alle de konkrete tipsene som er blitt nevnt i denne artikkelen, så er du på god vei til å oppnå god teknisk seo på din nettside. Hvis du ønsker å se flere virkemidler for SEO innenfor alle de tre forskjellige sfærene. Ta en titt på vår SEO kokebok

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *