Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Tips for bedre Facebook-annonsering! Oppnå god avkastning på noen enkle steg

Hver eneste dag bruker 69% av Nordmenn over 18 år Facebook, i følge Ipsos. I motsetning ser 48% av Nordmenn på TV hver dag. Med tanke på statistikkene, kan man se at Facebook er en stor mediekanal med mye potensial, og gjør man det riktig, vil dette også være en svært kostnadseffektiv annonseringskanal.

I motsetning til for eksempel fjernsyn, er Facebook en mye mer lønnsom kanal for å markedsføre seg. Med kostnader ned til et par øre per person som blir nådd med annonsen på Facebook, er dette en svært kostnadseffektiv markedsføringskanal.

Et problem med annonser på TV, er at de blir sendt ut til alle som ser på kanalen. Dette gjør at annonsen bommer på riktige grupper med mennesker, og man vil tape mye salg. Med Facebook derimot, kan man stille inn nøyaktige målgrupper for annonseringene, og treffe akkurat de folkene du ønsker.

På Facebook er det primært to former for markedsføring, nemlig bildebasert og videobasert annonsering. Derfor blir dette innlegget tredelt med en seksjon til hver, og en felles seksjon med tips som er gjeldende for begge formene.

Generelle tips for utforming av annonser på Facebook

Ha gode hooks!

Gode hooks er helt avgjørende for å få oppmerksomheten til brukeren og få vedkommende til å se på annonsen. En hook handler om å utforme annonsen slik at brukere blir “fisket” inn, litt som om de biter på en “hook”.

En hook kan være en attraktiv dame/mann, et kontroversielt utsagn, eller sterke visuelle virkemidler.


Svar på problemstillinger

Brukere ser etter unnskyldninger for å slippe å forholde seg til noe, og kommer opp med grunner for hvorfor dette ikke er relevant eller fungerer til å løse sine egne problemstillinger.

Det er nettopp derfor vi ser hos annonsene som presterer godt, at man finner svar på alle de mest relevante problemstillingene som brukere kan komme opp med. Dersom du skal selge en vanntett sko, burde du vise frem at noen hopper i en vannpytt, forklar at den også puster, at den er lett å vaske osv. Vis frem alle de positive sidene ved produktet som personer kan verdsette.

Sosiale bevis

Siden mennesker er sosiale skapninger, vil gruppetenking og bekreftelse fra andre være et sterkt virkemiddel for annonseringer. Derfor kan det være ganske lurt å ha med produktanmeldelser og et utsagn til produktet fra en bruker. Når noen ser at andre liker produktet, vil dette øke sjansen for at et kjøp blir gjennomført.

Vær personlig, og få de til å kjenne seg igjen i problemstillingen/bruksområde

Få brukeren til å føle at annonsen eksisterer kun for vedkommende selv, og ingen andre. For å oppnå dette, er det viktig å inkludere personlige elementer som flesteparten av målgruppen kan gjenkjenne seg med. Et eksempel på dette kan være “Denne genseren holder deg og dine nære varme, om vinteren”. Slike tekster gjør at folk føler at produktet er laget med omtanke og kjærlighet.

Grafiske virkemidler

Det er viktig å benytte seg av grafiske virkemidler på en god måte, både på video- og bildebaserte annonser. Sørg for å ha stor og tydelig tekst for å forklare de viktigste fordelene og egenskapene ved produktet. Det er også lønnsomt å benytte seg av farger som frembringer gode og positive følelser, og som har høy kontrast til andre visuelle elementer i annonsen.

Skap en følelse av hastverk

Dersom du annonser for rabatterte varer, kan det være lurt å legge til “rabatten varer ut dagen, så lenge varelageret holder!” osv. Dette skaper en følelse at man må slå til nå, for å sikre seg produktet. I etterkant blir de også mer fornøyde med kjøpet, ettersom de føler at de har gjort en god handel og sikret seg noe sjeldent og unikt til en god pris.

Demonstrer følelse og sinnstilstand de vil oppnå

De fleste produkter og tjenester skal løse et bestemt problem, som vil føre til en lettelse og en bestemt foretrukket sinnstilstand. En slik sinnstilstand kan være ro, lettelse, lykke, fornøyelse, stolthet osv. Vis frem sinnstilstanden som du mener at produktet kan føre til, ved at dette kommer til uttrykk gjennom scenen, kroppsspråket og emosjonene til modellene i annonsen.

Tips for videoannonser for å prestere på Facebook

I tillegg til de generelle tipsene ovenfor som gjelder for både video- og bildebaserte reklamer for Facebook, kommer det noen unike tips for videobaserte annonser nedenfor:

Unikt salgsfortrinn (USP) sammen med produktet

Det er viktig å få oppmerksomheten til personer de første sekundene. I de første sekundene burde man gå rett på sak, kommunisere klart og tydelig hva produktet gjør og hvorfor noen burde velge akkurat dette produktet.

Den beste måten å oppnå dette på er å ha med det unike salgsfortrinnet (USP) til merket, firmaet eller produktet sammen med tjenesten innledningsvis i videoen.

Skap stemningen og vekk frem emosjoner med musikk

Vekk frem følelsene og stemningen som du ønsker å knytte opp mot produktet med musikk. Ha gjerne med oppvekkende og positiv musikk, ettersom det kan bidra til at produktet blir opplevd som en positiv ting.

Tekst for personer som ikke har på lyd

Ofte spilles ikke lyden på videoannonsene automatisk, i tillegg til dette, så velger mange å ikke ha på lyden på enheten sin av forskjellige årsaker. Derfor er det viktig å tekste det som blir sagt i videoen, slik at personer kan følge med. Man kan også tekste en enkel oppsummering istedenfor å tekste ordrett det som blir sagt.

Tips for bildeannonser for å prestere på Facebook

Her er noen spesifikke tips for utforming av bildeannonser for å prestere bedre på Facebook.

Vis produktet klart og tydelig med bilde og beskrivelse

Vis frem produktet slik at det er lett å se. Selv de mindre detaljene på produktet bør være lett å få med seg på bildet når man zoomer inn. Vis også frem de viktige attributtene, og det som gjør den unik på bildet med ikoner eller tekst. Alternativt kan man også benytte seg av tekstseksjonen ovenfor reklamen for å spe på med ekstra informasjon.

Vær kort og presis

Det er viktig å ikke tilføre unødvendig mye informasjon. Dette kan gjøre at det blir vanskelig og tungt for forbrukeren å analysere og forstå budskapet til annonsen og egenskapene til objektet. Vær derfor kort og presis, si det som trengs og bitte litt mer, men ikke kom med for mye unødvendig informasjon.

Tilby brukeren å lære mer om produktet ved å besøke nettsiden, kommentere eller slå av en prat med en salgsassistent over PM med Facebooksiden. Bruk også tekstseksjonen ovenfor reklamen til å komme med ekstra informasjon, fremfor å presse det inn i bilde.

Ekstra tips for å prestere bedre med annonser på Facebook

I tillegg til det som er nevnt ovenfor, er det utrolig viktig å svare på alle kommentarer og forsøke å skape engasjement for annonsen. Det er også et stort pluss å inkludere emojis i “hook-en” til teksten over bilde/videoen, som beskriver produktet eller vekker frem en ønsket sinnstilstand.

Det er også helt avgjørende å velge ut riktig publikum. Kjør gjerne flere mindre annonsekampanjer med de samme annonsene rettet mot forskjellige målgrupper. Ta deretter og skaler den annonsekampanjen som presterer best! Husk også å sette opp konverteringssporing med Facebook pixel og handling på nettsiden, slik at du ser kostnadseffektiviteten og lønnsomheten klart og tydelig.

Dersom du ønsker hjelp med annonseutforming, analytikk og annonsedrifting, kan vi hjelpe deg!

Vi i Marketin har kjørt annonsekampanjer på vegne av bedrifter som omsetter for opp mot en halv milliard kroner i året. I tillegg til større aktører, hjelper vi også mindre og mellomstore bedrifter med å bli sett på nett.
Ta kontakt med oss for mer informasjon og en uforpliktende prat!