Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hvordan få bedre konverteringer i nettbutikken - Enkle tips og triks for gode resultater

Å ha en god konverteringsrate er vanskelig for mange bedrifter. Men til tross for at det er vanskelig, er det utrolig viktig. De bedriftene som har bygget opp en god kompetanse knyttet til å få så mange kunder som mulig ut av besøkende til siden, er som regel også blant de suksessfulle innenfor sin bransje på nett.

Blant annet nettbutikker som selger relativt billige varer til konkurransedyktige priser, skal ha en forholdsvis god konverteringsrate på godt over 2%. Nettsider som ønsker å oppfordre til handlinger som ikke koster penger, som å kontakte for mer informasjon og lignende bør også ligge på et sted over 2%. For eksempel, har vi i Marketin utviklet en rørleggermeglertjeneste som heter Rørlegger SOS, med en konverteringsrate fra besøkende til henvendelser på godt over 10%.

I dette innlegget skal jeg komme med noen gode tips og råd til relativt enkle og raske, og noen mer avanserte og tidkrevende, tiltak du kan gjøre på din nettside for å forbedre din konverteringsrate.

1. Legg til en pop-up

En pop-up er et lite vindu som hopper opp og oppfordrer en besøkende til å gjøre en handling. Dersom en pop-up brukes riktig, kan dette være et svært nyttig verktøy. Det vanskelige med pop-ups, er å opprette de på en måte som ikke irriterer besøkende, da dette kan bare skade konverteringen til firmaet.

Når pop-ups blir benyttet på en god og riktig måte, kan det være med på å øke konverteringsraten ganske bra. Under kan du se noen tips og råd til hva du burde gjøre og ikke gjøre med en pop-up:

-Ikke hindre personer i å forlate nettsiden. Altså ikke bruk javascript for å lage en dialogboks som man må klikke på for å gå ut av siden.
-Bruk informasjonskapsler (cookies) for å huske personer som har vært inne på siden før. Ikke gi en pop-up til alle brukere hver gang de besøker siden.
-Gjør sånn at pop-upen kommer når vedkommende har scrollet seg litt ned, eller tilbringt en viss tid på siden.
-Vær kort og presis på pop-upen, kom med noen gode argumenter for at de bør velge deg og din løsning, og gi de en rask og enkel måte å komme i kontakt med deg på.
-Gjør det lett å lukke popup-en. Sørg for at personer kan lukke boksen ved å trykke “escape”, trykke utenfor boksen, eller ved å trykke lukk/x.

2. Sett opp konverteringsovervåking på Google analytics

Noe som er viktig å sette opp mot en pop-up, er konverteringsmåling. Da vil du hele tiden vite om endringer bidrar til å øke eller redusere konverteringsraten, for å så utføre justeringer.

Sjekk ut fremgangsmåten for å sette opp konverteringsovervåking på Google analytics her: https://support.google.com/google-ads/answer/6095821?hl=no

3. Korte og presise skjemaer, og flere alternative kontaktmuligheter

Folk flest er utålmodige, og ønsker som regel å gå veien med minst motstand. Med andre ord, man vil oppleve å miste en god del potensielle kunder ved å kreve for mange handlinger. Gjør det så lett som mulig for besøkende å kontakte deg. Lag et kort, presist og lite skjema som kun har ett formål å sette deg i kontakt med dem. Ikke bruk skjemaene, dersom det ikke er nødvendig for å anskaffe deg så mye informasjon som mulig om brukerne.

Istedenfor å kun satse på kontaktskjemaer for å sette i gang en kommunikasjon med besøkende, er det bedre å ha et lite og presist kontaktskjema, i tillegg til å gi besøkende flere muligheter for å komme i kontakt med deg. Legg også ut telefonnummer, e-postadresse, fysisk adresse hvis eksisterende, facebook-chat osv. La de besøkende kontakte deg på den måten de selv anser som best.

4. Legg til anmeldelser og referanser

Siden mennesker er sosiale skapninger, kan det lønne seg å legge til anmeldelser og referanser fra tidligere kunder, da dette skaper en bekreftelse fra andre. Ved å kunne lene seg på andre, vil mange utføre en handling som de vanligvis ikke hadde gjort.

I tillegg til å øke konverteringsraten, vil anmeldelser og referanser også bidra til å gjøre deg og dine medarbeidere mer motivert for å gi ekstra god service, og levere flotte løsninger og produkter. Når kunders erfaring med dere blir satt ut på utstillingsvindu, vil man automatisk streve etter å gjøre kundene fornøyde.

Google min bedrift er en god måte å gjøre dette på. Lag en profil til bedriften deres inne på verktøyet til Google, hold profilen oppdatert med innhold, gode bilder og deres tjenester. Ta deretter å legg inn anmeldelsene fra Google min bedrift på nettsiden. Som en bonus vil dette også øke deres lokale SEO, noe som vil føre til at personer i deres nærområde vil få opp bedriften på Google kart, samt bedre rangeringer i Google søk innenfor lokal-SEO boksen.

5. Sjekk innlastningshastigheten og brukervennligheten til siden

Har du en treg og uresponsiv nettside, vil dette skade konverteringen, da ingen liker å sitte og vente på en nettside som laster og laster. Derfor må du sørge for at nettsiden din er lettvektig og responsiv. Det er også viktig å passe på at nettsiden tilpasses etter de forskjellige skjermstørrelsene og enhetene, slik at nettsiden ser bra ut på Samsung Galaxy, Iphone, nettbrett og stasjonære dataskjermer.

Sjekk ut Google lighthouse for å se hvordan nettsiden din gjør det på Google sitt egen mønsterpraksis- og raskhetsmålingserktøy. Skriv inn din nettadresse, og se hvordan den skårer på ytelse, brukervennlighet, mønsterpraksis og SEO. Dersom noen av disse er under 60%, og SEO er under 95 – 100%, er det viktig å se på muligheten for å forbedre de tekniske aspektene ved sin nettside. I noen tilfeller er det ofte lettest og mest kostnadseffektivt å skaffe seg en ny nettside. Dersom man for eksempel bruker Wordpress kan man bytte tema, og beholde alt av innhold.

6. Kommuniser din unike salgsfortrinn (USP) klart og tydelig

Med tanke på at det er mange konkurrenter som mer eller mindre leverer det samme som deg, og til samme eller lavere priser, så er det viktig å tydelig kommunisere til besøkende hva du og din bedrift gjør best.

Det er viktig å identifisere hva din bedrift gjør, som kanskje ikke andre bedrifter gjør eller tilbyr. Finn egenskapene ved din bedrift og kommuniser de på en god måte.

Hva gjør din bedrift best?

7. Gjør det lokalt og relevant

Personer og bedrifter er forskjellige. Derfor er det viktig å identifisere forskjellige behov til segmentene som utgjør dine kunder. For å kunne nå de forskjellige grupperingene med personer på en best mulig måte, er det viktig å tilpasse det de blir servert slik at det er mest mulig relevant for målgruppen.

De som kommer på grunn av kundeservicen bør bli ekstra oppmerksom på dette, mens andre blir gjort oppmerksom på de attributtene som er mest relevante for de.

For å gjøre siden så relevant som mulig for besøkende, kan man benytte seg av forskjellige landingssider. Segmenteringen kan gjøres basert på geografi, deres interesser basert på psykografi-segmenteringsverktøyet til Google ads og diverse sosiale medier sine annonseringsverktøy osv.

8. Retargeting av annonseringer

Retargeting av annonseringer er en god måte å øke konverteringsraten. Retargeting av annonseringer handler om å vise annonser til personer som har vært inne på siden din, men ikke har utført en ønsket handling.

Dette kan føre til svært kostnadseffektive og lønnsomme annonser, da publikummet allerede har vist interesse for nettsiden din, som gir en god sjanse for å skaffe nye kunder.

Noen har gått ut av en nettside med et uhell, andre har kanskje måtte avslutte prosessen for å fortsette å jobbe, passe på et barn eller lignende. Lag en enkel retargeting kampanje der personer som har vært inne på nettsiden x-antall sekunder, eller personer som har vært inne på siden som imøtekommer ønskede kriterier osv, blir vist annonsen og oppfordret til å gå tilbake på nettsiden for å gjennomføre den ønskede handlingen.

Man kan også lage retargeting ads der man tilbyr et tilbud eller lignende. Et eksempel er å ha en tekst som sier “Tviler du på kvaliteten vår? Test helt uforpliktende med en måneds åpent kjøp” eller lignende. Dette bidrar til å redusere risikoen, samt hjelper den potensielle kunden med å overkomme risikofaktoren som kanskje gjorde at vedkommende ikke foretok handlingen.

Vi hjelper deg med konverteringen!

Dersom du ønsker å bli flinkere til å omgjøre din trafikk til henvendelser og kunder, kan vi i Marketin hjelpe deg! Vi har lang erfaring basert på arbeid for våre egne tjenester og flere andre bedrifter i alle størrelser.

Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med det samme!