Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hvordan lage en god Instagram-annonse - Følg enkle trinn for god annonsering

Etter mye testing med annonser på nett, har man funnet ut at instagram som regel er en ganske god plattform å annonsere på. Når man lager en annonse for instagram, så er det viktig å ha en god kvalitet. Annonser med dårlig kvalitet skaper ofte negative resultater.

Ser man på tall fra USA, vil 75% av personer mellom 18 og 29 bruker Instagram, og er derfor en god måte å nå de yngre generasjonene.

I dette innlegget skal vi se på hva annonsering på Instagram er, og gi noen gode tips som kan brukes når du skal lage egne annonser.

Tenk visuelt

Siden Instagram er en plattform som egner seg til bilder og videoer, bør annonsen være i bilde eller video format. Man kan også legge inn litt tekst under bildet, men det er bildet eller videoen man ser først når man scroller nedover siden.

Med tanke på dette, er det utrolig viktig å ha en spennende og fin video eller bilde som tar oppmerksomheten til de potensielle kundene.

Dersom du lager en helt vanlig annonse, er det en stor sjanse for at mange bare blar forbi. Prøv heller å lage noe spennende, som noe med en kombinasjon av farger og kontraster.

Hold det kort

Når du skal lage en annonse for Instagram, så er det veldig viktig å ikke lage en vegg med tekst. De fleste bruker ikke Instagram for å lese store mengder med tekster. Legg hovedfokuset på bildet eller videoen som brukes.

Selvsagt burde man legge til tekst, men hold det kort og godt! Skriv kort om produktet eller tjenesten, ikke skriv mer enn en til to linjer med tekst. Når du skal oppfordre potensielle kunder til å klikke på annonsen, så burde du skrive noe som ikke er masete. Ikke skriv noe som “kjøp billetter hos oss”, men heller skriv “Se verden med oss!”. Bruk da bilder fra destinasjoner du tilbyr.

Det kan også fungere å tilby mer informasjon om tjenesten eller produktet, prøv å få en leser til å klikke på annonsen.

Spennende hook

Det beste elementet du kan bruke i en Instagram annonse er en god og spennende hook. Målet til en hook er å “fange” en leser, for å så se på annonsen og lese innholdet. Her gjelder det å bruke noe uventet, sjokkerende eller overraskende for å få oppmerksomheten til leserne.

Det er video eller bildet som blir sett på som hooken til en Instagram-annonse. Bruk mye tid på å lage en spennende video eller et bilde. Dette er kanskje den viktigste delen for en god annonse.

Tekst eventuell lyd på video

Siden svært mange brukere har skrudd av lyden på mobilen sin, så er det viktig å tekste det som blir sagt eller budskapet til videoen.

Dersom lyden til annonsen din er et svært viktig element, kan det også legges til en høyttaler-emoji som oppfordrer brukere til å skru opp lyden.

Formål og konverteringssporing

Som med alle former for annonsering, er det svært viktig å være klar over hva formålet med annonsekampanjen er og hva den skal oppnå. Sett klare og tydelig mål i form av målbare nøkkeltall (KPI). Sett opp konverteringssporing med Facebook Pixel inne på nettsiden.

Dersom man ønsker henvendelser bør man sette en gjennomsnittsverdi på hver henvendelse, og for nettbutikker bør man se hvor mye mersalg en bestemt annonsekampanje har bidratt med. Dersom man setter opp konverteringssporing på en god måte, har man oversikt over lønnsomheten til annonsen.

Dersom du trenger hjelp med annonsering og markedsføring på Instagram, sosiale medier og generelt på nett, kan vi i Marketin AS hjelpe deg og din bedrift! Vi er et digitalt markedsføringbyrå som har hjulpet en rekke bedrifter i alle størrelser

Ta kontakt med oss, så finner vi ut hva vi kan gjøre for deg og din bedrift!