Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Her er hvordan du lager Facebook Annonser som gir god avkastning!

En Facebook-annonse består av flere komponenter, som regel er det en oppfordringsknapp, et bilde/video/produkt og en tekstdel.


Det er mye som spiller inn på om en annonse er bra eller ikke, men i denne artikkelen skal vi se på tekstdelen av annonsen. Du lærer om de viktigste punktene, og vil få en høyere kompetanse som du kan ta med videre.

Hooken er nøkkelen

En hook, eller en krok på norsk, er elementet som skal ta blikkfanget til leseren. Målet med hooken er å stoppe en leser med å scrolle nedover siden, for å så lese annonsen.

Når du skal lage en hook, så er det mye man kan gjøre. Som regel blir det brukt visuelle elementer sammen med teksten. Facebook viser som regel først teksten, med et bilde eller en video under.

Fordi teksten er det første som leseren ser når de scroller nedover, er det utrolig viktig å ha en god hook øverst i teksten. Det som fungerer for å ta blikkfanget til 15 år gamle gutter, er ikke nødvendigvis det samme som 65 år gamle damer hadde falt for. Derfor er det viktig å kjenne sin målgruppe og teste ut forskjellige hooks for å se hva som presterer best.

Test variasjoner og velg den beste

Et godt tips for å teste ut forskjellige hooks er å kjøre A/B testing på Facebook, hvor man kjører en test ved å ha forskjellige versjoner av den samme annonsen gående der små variabler er annerledes. Prøv å kjør 3 annonser med det samme bildet og teksten, men forskjellige hooks øverst, for å se hvilken som presterer best. Deretter kan du etter en uke fjerne de som underpresterer, for å gå videre med den best presterende annonsen.

Generelle tips for å lage en god hook

Generelt bør en hook ha en påstand, inkludere en oppfordring eller komme med kort informasjon som er spennende og som vekker nysgjerrigheten til leseren. Hold det kort, og hold det på en eller to linjer.

En god hook for et svært ungt publikum kan for eksempel være:

🔥😍 Sjekk ut genseren som har tatt hollywood med storm! 🙉🔥

For en målgruppe i 20 årene kunne man for eksempel brukt denne hooken:

🔥 Det er nesten umulig å fryse med denne genseren 🥶❄

Mens for en litt eldre målgruppe kunne man brukt:

❄ Solid genser som holder deg varm i mange år ❄

Hooken bør så klart være relevant og ikke inneholde falsk informasjon.

Bruk emoji, komprimer informasjon og vis frem følelser

Emojis er geniale for annonsetekster. Passer det med emojis i annonsen, så er det bra å bruke dette. En emoji får lesere til å relatere seg mer, og gjør at man kan tillegge følelser og egenskaper til teksten. Emojier fungerer også bra til å ta blikkfang, da mennesker fokuserer på kontraster som sterke farger eller gjenkjennbare former.

Det er viktig å ikke bruke for mange emojis, og bruk kun emojis som er relevant for produktet, teksten og målgruppen. En god bruk av emojis er i hooken og starten på for eksempel avsnitt:

🔥 Det er ikke til å tro hvor slitesterk denne buksen er! 🙉😲

👖 Buksen er laget av 100% egyptisk bomull, og er lett, komfortabel og skikkelig slitesterk

👖 Slitegaranti! Dersom buksen ikke varer i minst 3 år, kan du bytte den inn mot en ny helt gratis!
🌿 Vi bryr oss om planeten, og lager klær som er like bærekraftige som de er stilige. Kjøp en bukse som varer i 10 år, i stedenfor for 10 bukser som varer i et år. Bra for deg, lommeboken og miljøet.

Beskriv produktet/tjenesten, formålet og dens tiltenkte bruksfunksjon

En annonsetekst skal ikke kun fungere som en hook, men må også inneholde informasjon. Derfor bør man inkludere viktige produktegenskaper i teksten, og fortelle om funksjonen til produktet.

Husk også å være kort og presis. For mye informasjon kan skremme bort kunder og få det til å virke som at produktet eller tjenesten er svært komplisert. Inkluder heller resten av produktinformasjonen i nettbutikken.

Prøv gjerne å forestill deg hvilke potensielle spørsmål personer kunne ha hatt til produktet, og prøv å få frem et svar på spørsmålene som kan dukke opp. Dersom det for eksempel er snakk om en sko, så bør du legge til at den er vanntett og at lukt ikke setter seg, dersom det stemmer.

Inkluder risikoreduserende signaler og sosiale bevis

En tekst skal ikke bare informere og ta blikkfanget, den skal også være overbevisende. Derfor er det lurt å inkludere argumenter som kan overtale skeptiske kunder til å prøve produktet.

Risikoreduserende elementer er alltid smart å inkludere. Det kan fungere å skrive hvor produktet ble laget, hvilke materiale det er laget av eller vise til garantier og levetiden til produktet. Det er også smart å inkludere bevis på at andre har likt produktet. Legg gjerne til at x antall personer av 10 er fornøyde produkter, og legg til en lenke til trustpilot/google min bedriftsiden, eller lignende.

Ta kontakt med oss for Facebook annonsehjelp!

Vi i Marketin lager supre annonser som legger igjen gode resultater hos våre kunder. Flere av våre annonser har opptil 30 i ROAS! (Return On Ad Spend) Det vil si at hver 1 krone personer putter inn i annonsen, blir til 30 kr i salg. Akkurat hva du kan forvente deg varierer såklart fra hvilken bransje du holder til i, og hvilket produkt/tjeneste du ønsker å selge.

Uansett hvilken bransje du befinner deg i, vil vi kunne hjelpe deg. Ta kontakt med oss, så bistår vi med det samme.