Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Sånn vet du hvor mye du tjener på annonseringen

Mange bedrifter kjører annonsekampanjer uten en form for oversikt over lønnsomheten. Dette er ikke en god måte å gjøre det på, da man kan miste store potensielle inntekter.

Gode annonser og markedsføringskampanjer er basert på tall og analyser. Dette er flinke annonsører klar over, og det er derfor de jobber hardt for å sikre seg omfattende innsyn i konverteringsrater og lønnsomheten til annonsekampanjer.

I dette innlegget skriver jeg om noen gode tips og råd til hvordan du kan få oversikt over lønnsomheten til dine annonsekampanjer, og se hvilke plattformer som du presterer best på. Du får også tips til hva man kan gjøre for å forbedre annonsekampanjer.

Sett opp automatisk, og gjør manuell konverteringssporing

Det beste vi kan gjøre for å sikre en god oversikt over lønnsomheten til annonsekampanjer, er å sette opp automatisk konverteringssporing. Ta en titt på denne artikkelen, så får du en trinnvis forklaring på hvordan du kan sette opp konverteringssporing med Facebook ads og Google Tag manager.

Når man setter opp konverteringssporing, så må man definere hva som anses som en konvertering, for å så legge til en kroneverdi til konverteringen. Er det henvendelser som blir ansett som en konvertering, kan man for eksempel ta utgangspunkt i hvor mange henvendelser som skal til for å få en ny kunde, for deretter å finne gjennomsnittsinntekten eller lignende som en kunde gir i løp av x antall år, måneder eller ved en transaksjon.

Dersom vi for eksempel driver et rørleggerfirma hvor hver kunde gir oss et dekningsbidrag på 6000 kr, men det tar 4 henvendelser for å få en kunde, så er en henvendelse verdt 1500 kr. Dette er så klart simplifisert, og du må gjerne ta utgangspunkt i egne ønskede tall.

Dersom vi har en nettbutikk derimot, kan vi ta utgangspunkt i beløpet ved checkout, og få Facebook pixel eller Google ads til å lese av dette beløpet med Google tag manager. Husk å sette opp konverteringssporing for hver enkel annonsekampanje, og ikke bland de forskjellige med hverandre!

Få oversikt på et regneark

Når vi har fått oversikt over lønnsomheten til hver enkelte annonsekampanje, er det viktig å sette opp resultatene på et regneark. Det kan være lurt å føre opp annonsene ved siden av hverandre med beskrivelse på hvilken plattform og hva annonsen går ut på. Deretter finner vi lønnsomheten ved å ta økt salg fra annonsekunder - annonsekostnad. Vi kan også ta annonseinntekten og dele på annonsekostnaden for å få finne ROAS-en (Return On Ad Spend) vår.

Ager etter funn fra regneark

Når man har fått en komplett oversikt over inntekten fra hver enkel annonsekampanje, bør vi vurdere levedyktigheten til de forskjellige kampanjene. Dersom vi går ut fra at annonsekampanjene allerede har kjørt i 10 dager og nådd over 13000 personer hver, kan vi være sikre på at de foreløpige tallene også er relativt statiske representative for resten av målgruppen vår også.

Det er viktig å merke seg at annonsekampanjer sjeldent er fullt skalerbare, altså at vi kan tredoble annonsebudsjettet for å så forvente en tredobling i inntekter.

Uavhengig av hva dine tall måtte vise, er det utrolig viktig å være en kapitalist når vi jobber med tall og annonser. Om du likte en annonse, men den kan byttes ut for å få bedre resultater, er det ingen unnskyldninger for å holde den gående.

Ikke vær redd for å forsøke å endre litt på budsjettene og re-allokere midler til mer lønnsomme annonser. Annonsekampanjer som ikke har vist seg å være levedyktige etter et par dager (og har nådd et par tusen mennesker), er som regel bare å eliminere.

Kjør forsøk og forbedre annonsene

Selv om vi har gode resultater på enkelte av annonsekampanjene våre, bør man ikke være redde for å eksperimentere. Unngå helst å eksperimentere for mye med aktive og lønnsomme kampanjer, ta heller å dupliser annonsen for deretter å gjøre endringer på denne. Ta å sammenlign etter et par dager og se hvilken som presterer best. Deretter kan du enten kjøre begge to sammen, eller stenge den ene for å satse fullt på den andre.

Denne typen testing heter A/B testing. Dersom du er nysgjerrig på å gjøre forsøk for å forbedre annonsene dine bør du lese innlegget vårt om A/B testing på Facebook-annonser. Innlegget er også gjeldende for andre annonseplattformer.

Vi hjelper deg gjerne med dine annonsekampanjer

Dersom du ønsker hjelp med å planlegge, utforme, sette opp og administrere dine annonsekampanjer, kan vi i Marketin hjelpe deg! Vi er et digitalt markedsføringsbyrå med kunder i alle størrelsesordener.

Gjerne ta kontakt med oss, så sørger vi for å bistå med høy kompetanse og profesjonalisme.