Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hva er Facebook Pixel? Her er alt du trenger å vite!

Facebook pixel er Facebook sitt svar på kodesnutten mange nettsider har fra Google ads, Google analytics og/eller Google tag manager.

Facebook pixel er en kodesnutt man legger inn på egen nettside for å få bedre innsikt til relevant data og metainformasjon om sine besøkende.

Med Facebook pixel kan man også synkronisere de besøkende sin aktivitet på egen nettside sammen med deres aktivitet inne på Facebook for å lage en kombinert id-database.

Dette innlegget går gjennom hva Facebook pixel er, hva bruksområdet er og litt om navnet til tjenesten.

Hva er Facebook pixel?

Som kort nevnt over, er Facebook pixel en kodesnutt man legger inn på sin egen nettside. Mange er kjent med dette fra blant annet Google analytics. Facebook pixel er relativt nytt, og er en del av Facebook sitt annonserings- og markedsføringsløft for å bli en enda mer relevant og seriøs konkurrent til Google sine annonserings- og markedsføringsløsninger.

Sammen med pixel, har vi Facebook business og Facebook annonseadministrasjon. Disse tre jobber sammen, og gir deg en rekke forskjellige verktøy du kan bruke for å drive med markedsføring og annonsering på kryss av nettside, Facebook og Instagram.

Inne på Facebook sin annonseadministrasjon kan man blant annet lage målgrupper man ønsker å nå gjennom annonsering. Med Facebook pixel inne på egen nettside, kan man blant annet definere målgrupper etter handlinger som er gjennomført eller ikke, inne på sin egen nettside. Man kan med andre ord definere en målgruppe som “Personer som har sett på produkter på nettbutikken min, men som ikke har gjennomført et kjøp”.

Man kan deretter lage skreddersydde annonser for å nå denne bestemte målgruppen inne på Facebook med annonser.

Hva brukes det til?

Facebook pixel brukes både for å innhente informasjon om besøkene, samt å kartlegge handlinger som besøkene har utført. Metainformasjon som geografisk posisjon, ip adresse, enhet som ble brukt osv, blir innhentet av Facebook pixel.

Da Facebook, instagram og deres andre tjenester har mange aktive brukere, vil Facebook pixel synkronisere data opp mot brukeren sin Facebook ID. Dette fører til at Facebook skaper en svært nøyaktig profil på brukeren om deres metainformasjon. I tillegg til dette, vil profilen også gi god innsikt om psykografi, demografi og geografi fra Facebook sin egen plattform.

Facebook pixel gjør mer enn å kun se på hvilke handlinger som blir foretatt inne på siden. Pixel hjelper også til med å spore konverteringer inne på siden, noe som gir deg informasjon om hvor lønnsomme de bestemte annonsene er inne på annonseadministrasjonssystemet til Facebook.

Med Pixel kan man sette opp mange forskjellige typer konverteringer som bidrar til å spore inne på nettsiden. Man kan bruke kontaktskjema, gjennomførelse av kjøp, lese innholdet på en nettside osv.

Hvorfor heter det Facebook pixel?

Tjenesten har fått navnet sitt etter det som kalles for en trackingpixel/sporingspixler. En sånn pixel er et bilde med formatet 1*1 pixel. For å skjule dette bildet, er det som regel gjennomsiktig eller bruker samme farge som bakgrunnen.

Sporingspixelen ligger som regel på en ekstern server og laster inn hver gang noen besøker siden din. Pixelen brukes oftest sammen med litt javascript-kode som henter inn metadata om brukeren.

Dersom brukere har skrudd av javascript, har Facebook pixel faktisk en sporingspixel som en alternativ måte å innhente informasjon på. Dersom du ønsker å lese mer om sporingspixler kan du gjøre der her.

Trenger du hjelp med Facebook annonsering og pixel?

Vi i Marketin AS kjenner digital markedsføring inn og ut. Facebook annonsering faller så klart inn under digital markedsføring. Vi har flere partnere i alle størrelsesordener som har fått hjelp av oss til å annonsere på nett.

Ta kontakt med oss på epost: post@marketin.no eller daglig leder på Linkedin: https://www.linkedin.com/in/henrik-park/ for en uforpliktende prat eller mer informasjon om Facebook annonsering, og hva vi kan gjøre for nettopp deg og din bedrift.