Interessert i en prat?

Vi er på utkikk etter både små og store prosjekter, og vi er alltid tilgjengelige for en uforpliktende prat.

Tilbake

Derfor er annonsering ofte bedre enn merkevarebygging for små bedrifter

Å bygge opp synlighet til sin bedrift er essensielt for å gjøre det bra. Det er tross alt kunder som holder bedriften i live, og det er derfor viktig å bygge opp en jevn og forutsigbar strøm med kunder.

Men hvordan bygger man opp denne strømmen med kunder?

Noen bedrifter gjør dette ved å bygge opp en unik merkevare, for å så gjøre så mange mennesker som mulig bevisste på merkevaren og deres egenskaper.

Selv om å bygge opp en solid merkevare er en god måte å skaffe kunder, finnes det en mye mindre tidkrevende prosess som handler om å skaffe kunder fort, fremfor å drive en langsiktig merkevarebygging.

Dette innlegget handler om å se på hvorfor merkevarebygging ikke alltid er det beste valget og hvorfor annonsering ofte er det bedre alternativet.

Merkevarebygging er dyrt og tar lang tid

Merkevarebygging er helt supert. Vi kjenner alle til Coca Cola sin rødfarge, unike skrifttype og glassflaskens klassiske form. Det holder som regel å bli eksponert til et av disse elementene for å tenke på Coca Cola.

Bedrifter som har oppnådd en slik merkevare, har gjennom flere år med dyre kampanjer gjort verden bevisste på deres merkevare.

Vi kjenner altså til en rekke store merkevarer. Spørsmålet er nå om vi kjenner til merkevarer som omsetter for under 1-2 millioner kroner. Prøver du å tenke på mindre merkevarer kan dette være vanskelig, da man som regel husker de store gigantene best. Mest sannsynlig kom du kanskje på en eller to, hvis ikke en eneste en. Dette er fordi de store bedriftene har kampanjer gående så og si hele tiden. Merkevarebygging er rett og slett så viktig.

Små bedrifter som ønsker å gjøre andre bevisste på sitt merkevare har som regel ikke ressursene og kunnskapen som er nødvendig for å drive store kampanjer. Freia (Mondelez), Orkla, Nestle, Ringnes, NSB/VY osv, bruker milliarder på milliarder med kroner for å lage kampanjer med et formål for å bygge opp en bevissthet om merkevaren. Dette formålet er å gjøre at folk husker på deres varemerker når de står i butikken og skal velge mellom hvilke sjokolader og oppvasksåper de skal velge, eller når valget står mellom fly og tog.

Små bedrifter har begrensede budsjetter

Små bedrifter er små av en enkel årsak. De har begrensede budsjetter, så de har ikke muligheten til å bygge opp merkevare sitt.

Dersom man har et oppstartsbudsjett på under 3-5 millioner kroner, kan man mer eller mindre se bort fra å drive merkevarebygging på en stor skala, med mulig unntak fra i lokalavisen og andre rimelige og lokale plattformer.

Som en grunder med en nyoppstartet bedrift, har man sannsynligvis kravstore investorer som venter på resultater, lån til banken som rentes, eller løpende faste kostnader. For å komme seg over kneiken og i det hele tatt overleve (som under 50% av bedrifter gjør det første året), er man ihvertfall avhengig av å gå i null.

Det å skaffe en jevn strøm med kunder det første og andre året med en merkevarebyggingskampanje, er dessverre ikke et realistisk mål. Derfor er performance marketing et mye bedre alternativ for å sikre nok penger til å overleve startfasen.

Performance marketing - annonsering som gir umiddelbare resultater

Performance marketing (prestasjonsmarkedsføring på norsk) handler om å drive kostnadseffektive og lønnsomme annonsekampanjer som gir målbare resultater på et kortsiktig perspektiv.

For å få en bedre forståelse om hva performance marketing er, bør vi først lære de tre sentrale begrepene CPM, CPC og CPL:

  • CPM (Cost Per Mille) viser til hvor mye penger man legger inn i en annonsekampanje for at annonsen blir sett av tusen personer.
  • CPC (Cost Per Click) derimot viser til hvor mye man betaler for å få et klikk inn til nettsiden sin.
  • CPL (Cost Per Lead) viser til kostnaden som påløper for å skaffe seg et enkelt lead eller henvendelse/opprette en potensiell kundekontakt.

Det som virkelig gjelder for performance marketing er å drive en god konverteringssporing, å kartlegge hvor mye annonsepenger som går med for å skaffe seg en enkel kunde, og hvor mye dekningsbidrag en ny kundekontakt vil bidra med.

Ved å ha en god konverteringssporing og drive annonsekampanjer etter CPM, CPC eller CPL modellene, får man overblikk over lønnsomheten til en enkel annonse. Man kan deretter gjøre små justeringer for å øke lønnsomheten enda mer.

En slik markedsføringsmodell er veien å gå for små bedrifter som ønsker å overleve og gå i pluss. Med annonsering i sosiale medier med CPM/CPL/CPC-modeller, kan man også bygge merkevaren samtidig ved å få likes og følgere.

Enkelt oppsummert handler performance marketing om å oppfordre til konkrete handlinger som fører til en økt dekningsbidrag. Slike handlinger kan være å sende melding til bedriften, eller å kjøpe et produkt inne på en nettbutikk. Hele annonsekampanjen bygger på økonomisk innsikt, slik at man vet hvor mange tusen visninger som blir til et klikk, og hvor mange klikk som blir til en henvendelse. Deretter, hvor mange henvendelser som blir til en kunde, og hvor mye en ny kunde er verdt i kroner og ører.

Sette opp annonsering eller drive merkevarebygging på nett? - Vi hjelper!

Dersom du ønsker hjelp med annonsering merkevarebygging som en liten bedrift, kan vi i Marketin AS hjelpe deg! Vi driver digital markedsføring, og setter opp lønnsomme performance marketing-kampanjer der du får kontinuerlig innsikt.

I tillegg til å drive performance marketing, har vi spesialisert oss på søkemotoroptimalisering. Vi kan hjelpe din bedrift med å oppnå bedre resultater i Google sine søkeresultater, noe som igjen vil hjelpe med å få en strøm med potensielle kunder.

Ta kontakt med oss, så hjelper vi din bedrift!